ایسنا نوشت: عربستان و عراق بعد از ۱۴ سال سردی روابط میان ریاض و بغداد بر سر تشکیل شورای هماهنگی میان دو کشور برای تقویت همکاری سیاسی، امنیتی و اقتصادی به توافق رسیدند.

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عربستان و عراق در راستای تشکیل شورای هماهنگی میان دو کشور برای ارتقای سطح استراتژیک و راهبردی و نیز گشودن صفحه‌های جدید همکاری در زمینه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری، گردشگری و فرهنگی به توافق رسیدند.

فعالیت شورای هماهنگی طبق بیانیه مشترک روز سه‌شنبه میان عربستان و عراق در زمینه بخش خصوصی دو کشور و اجرای توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم امضا شده برای دستیابی به اهداف مشترک خواهد بود.

در چارچوب روحیه سازندگی که مذاکراتی بین دو طرف انجام شد، عربستان و عراق به بررسی اوضاع کنونی و چالش‌های سیاسی و امنیتی که دو امت عربی و اسلامی با آن روبه رو هستند و نیز توافق بر افزایش فعالیت‌های مشترک جهت رویارویی با این چالش‌ها و در راس آن مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم پرداختند.

دو طرف عراق و عربستان بر اهمیت خشکاندن منابع مالی تروریسم و پایبندی به توافقنامه‌ها و معاهداتی که کشورها در این زمینه امضا کرده‌اند،‌ تاکید کردند.

دو کشور مذکور از تصمیم خود برای ادامه تلاش‌شان در زمینه مبارزه با سازمان تروریستی به ویژه داعش خبر دادند.

عراق و عربستان همه اقداماتی که امنیت و ثبات دو کشور و منطقه را برهم می‌زند، محکوم کردند و بر ضرورت دوری از نفرت، خشونت، تبعیض نژادی،‌ تحریک مذهبی و همچنین بر تقویت روابط برادرانه دو طرف برای دستیابی به منافع مشترک‌شان و تمامی آنچه که به نفع ملت دو کشور است و نیز بر تقویت صلح و امنیت در منطقه تاکید کردند.

از سوی دیگر دکتر احساس الشمری، مشاور نخست وزیر عراق در تماس تلفنی با الشرق الاوسط تاکید کرد، تشکیل شورای هماهنگی بین عراق و عربستان، سطح تمایل به همکاری مشترک براساس منافع مشترک و برقراری بهترین روابط براساس حسن همجواری را نشان می‌دهد.

رشدی العانی، سفیر عراق در عربستان نیز طی گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت: برگزاری نشست‌های بیشتر مسئولان دو کشور بر گشودن صفحه‌های جدید همکاری در همه زمینه‌ها و همکاری‌ برای برقراری روابط مستحکم تاکید دارد.

سفیر عراق در عربستان بر اهمیت نشست‌هایی که بین وزرای عربستانی با همتایان عراقی برگزار شد، تاکید کرد و افزود: روابط عربستان و عراق مثبت است و برای دو کشور عجیب نیست.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    8 1
    خر عراقی ها از پل گذشت چسبیدن به عربستانی ها
  • بی نام DE ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    9 1
    اینها هم از آخور می خورند هم از توبره