در حالی که اوپک و روسیه که امیدوار بودند برنامه توقف تولید به نتیجه می رسد، تولیدکننده های کوچک پیش بینی های آنها را برای رسیدن به نتیجه دلخواه به شدت تحت تاثیر قرارداده است.

به گزارش خبرآنلاين به نقل از بلومبرگ، اعضاي اوپك قرار است، آخراين هفته، در سنت پترزبورگ نشستي برگزار كنند تا  موضوع كاهش قيمت نفت در بازار جهاني و راهكارهاي مقابله با آن را بررسي كنند.

 قيمت نفت در بازار جهاني در شرايطي قرار گرفته كه نتيجه مذاكره توليدكنندگان  درملاقات گذشته به نتيجه نرسيده و كاهش قيمت ها ادامه دارد. توليد بيش از انتظار دو كشور ليبي و الجزيره شرايط بازار را بهم زده  است.

وزراي نفت عضو اوپك قرار است  در نشست سنت پترزبورگ ميزان پيشروي توافق و البته آلترناتيورهاي پيش روي بازار براي بهتر شدن قيمت ها  را مورد بررسي قرار دهند.اگر كشورهاي عضو اوپك توافق را بهم بزنند و توليد افزايش يابد، قيمت ها سقوط خواهد كرد و اقتصادهاي اين كشورها بيشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت. از سويي اگر برنامه كاهش توليد هم به طور واقعي اجرايي شود،ممكن است كه عرضه نفت شيل آمريكا بيشتر شود.

مايك ويتنر محقق يك موسسه تحقيقاتي بازار نفت در نيويورك مي گويد:« اين انتخابي بين بد و بدتر است؛ زيرا تصميم قبلي حالا درست كار نمي كند.اگر توقف توليد ادامه يابد،ممكن است كمي قيمت ها افزايش يابد و البته توليد نفت آمريكا هم بيشتر مي شود.»

كاهش قيمت جهاني نفت سبب شده بود كه اوپك و روسيه با هم متحد شوند و آنها تلاش كردند كه براي دو بار در سال اين توافق را تمديد كنند.با اين وجود پيش بيني ها، جايگزيني نفت ديگر توليدكنندگان و افزايش عرضه آنها به بازار سبب شد تا  توافق طبق پيش‌بيني جلو نرود. البته توافق بين اوپك و متحدانش حتي قبل از شروع شدن،ضعيف شده بود،زيرا عربستان سعودي،عراق و روسيه قبل از رسيدن آخرين مهلت پايان توافق، توليد خود را افزايش داده بودند.حالا چالش پيش رو درباره افزايش توليد نفت ليبي و الجزيره است. در حالي كه انتظار مي رود توليد نفت اين دو كشور به دليل  بحران سياسي است اما از طرف سبب شده تا توافق اوپك نتايج دلخواه را نداشته باشد. مشكل اساسي اوپك اين است كه اين دو كشور بيش از پيش بيني ها توليد مي كنند.

منبع:بلومبرگ

 

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =