۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

ایرنا نوشت: 'مسلم لیگ' نامی آشنا در صحنه سیاسی پاکستان است که شاخه های مختلف ازجلمه 'مسلم لیگ نواز' (حزب حاکم فعلی) از آن منشعب شده اما به تازگی گروه جنجالی 'جماعت الدعوه' با تشکیل حزب سیاسی، عنوانی تقریبا مشابه با نام حزب حاکم برای حزبش برگزیده و خبرساز شده است.



با وجود فشارهای منطقه ای و بین المللی به ویژه از سوی هند و آمریکا بر پاکستان برای محدود کردن فعالیت های گروه جماعت الدعوه به رهبری 'حافظ سعید'، این گروه به تازگی و در آستانه انتخابات سراسری سال 2018 پاکستان، یک حزب سیاسی با عنوان 'ملی مسلم لیگ' با عنوان اختصاری (MML) با هدف حضور در انتخابات آتی تشکیل داده است.

جماعت الدعوه اعلام کرده که این حزب جدید از رویکردها و تفکرات گروه تشکیل دهنده آن پیروی خواهد کرد.

یکی از اعضای جماعت الدعوه به نام سیف الله خالد ریاست حزب سیاسی جدید ملی مسلم لیگ را برعهده دارد و اعلام کرده است که 'هدف از تشکیل این حزب، تلاش برای ساختن یک پاکستان اسلامی به معنای واقعی' است.

جماعت الدعوه از گروه های تندرو در پاکستان محسوب می شود. حافظ سعید رهبر این گروه به دلیل فشارهای آمریکا و هند بر پاکستان، از حدود هشت ماه پیش در بازداشت خانگی قرار گرفته است.

طبق ادعاهای آمریکا و هند، گروه جماعت الدعوه، همان گروه تروریستی موسوم به 'لشکر طیبه' و با همان افکار و ایدئولوژی است که پس از غیرقانونی اعلام شدن این گروه، خود را در لباس و ظاهری جدید دوباره بازسازی کرده است.

هندی مدعی است 'حافظ سعید' رهبر گروه جماعت الدعوه ، مغز متفکر و متهم اصلی حملات تروریستی مرگبار بمبئی در سال 2008 است که بیش از 160 کشته برجای گذاشت. هند از پاکستان بارها خواستار دستگیری حافظ سعید و تحویل وی به دهلی نو شده است.

جماعت الدعوه پس از تشکیل حزب سیاسی جدید خود، با انتقاد از دولت پاکستان بخاطر تن دادن به فشارهای هند و آمریکا و قراردادن حافظ سعید در حبس خانگی، از دولت خواست تا رهبر این گروه را هرچه سریع تر از حبس خانگی آزاد کند.

چودری نثار علی خان وزیر کشور وقت پاکستان در خصوص حبس خانگی حافظ سعید گفته بود که برخورد با گروه جماعت الدعوه با توجه به قطعنامه های سازمان ملل اتخاذ شده است.

حزب تازه تاسیس ملی مسلم لیگ اعلام کرده است به محض آزاد شدن حافظ سعید از حبس خانگی، وی می تواند در خصوص نقشی که می خواهد در این حزب سیاسی ایفا کند، تصمیم بگیرد.

شورای امنیت سازمان ملل در سال 2008 پس از حمله تروریستی در شهر بمبئی هند، گروه جماعت الدعوه پاکستان را تحریم و پس از آن این گروه را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد. آمریکا نیز در سال 2014 جماعت الدعوه در در فهرست گروه های تروریستی قرار داد.

در همین حال بسیاری از رهبران احزاب مذهبی و سیاسی پاکستان ضمن واکنش به تصمیم دولت برای بازداشت خانگی حافظ سعید، این اقدام را نتیجه فشارهای آمریکا بر پاکستان می دانند.

حافظ سعید در واکنش به حبس خانگی خود گفته است: جماعت الدعوه گروهی غیرسیاسی و هدف آن کمک به مردم مظلوم کشمیر است و اگر امداد رسانی به مردم کشمیر جرم است پس جماعت الدعوه به چنین جرائمی ادامه خواهد داد.

وی مدعی است که حکم بازداشت خانگی وی از اسلام آباد صادر نشده بلکه از واشنگتن اعلام شده است.

در گذشته نیز پاکستان تحت فشار آمریکا تصمیم به اعلام ممنوعیت فعالیت گروه شبه نظامی 'شبکه حقانی' کرده بود.

آمریکا مصرانه ادعا دارد که پاکستان با همه گروه های شبه نظامی به طور یکسان برخورد نمی کند و مدعی است که اسلام آباد اقدامی علیه برخی از این گروه ها به ویژه 'شبکه حقانی' انجام نمی دهد.

مقامات پاکستان همواره و بخصوص بعد از حادثه حمله تروریستی پیشاور، تاکید کرده اند که در مبارزه با تروریسم و گروه های شبه نظامی، با همه تروریست ها و شبه نظامیان به شدت برخورد می کنند و مماشات با هریک از این گروه ها جایی در سیاست های پاکستان ندارد.

سال گذشته وزارت دفاع آمریکا گزارشی مفصل درباره فعالیت گروه های شبه نظامی و تروریستی در پاکستان منتشر کرد و در این گزارش، پاکستان را متهم به استفاده از برخی گروه های شبه نظامی برای انجام جنگ نیابتی و حمله تروریستی علیه کشورهای هند و افغانستان کرده بود. این گزارش با واکنش شدید مقامات اسلام آباد مواجه و از سوی آنان به شدت محکوم شد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =