عبدالرضا غفرانی*

در چند روز گذشته و همزمان و مقارن با شروع کار دولت دوازدهم در ایران شاهد تحولاتی ، چه از نظر اقتصادی و چه سیاسی و بین المللی، بوده ایم. در مراسم تحلیف رئیس جمهور ، حضور گروه زیادی از مقامات عالی رتبه از کشور های مختلف جهان نشانه بارزی از اهمیت فوق العاده ای است که کشور های مختلف جهان برای ایران قائل هستند. این ، خوشبختانه علی رغم تمام تبلیغات منفی است که به خصوص از زمان به روی کار آمدن دونالد ترامپ علیه ایران تشدید شده است. اما انتخابات ایران  و بعد هم حضور مقامات عالی رتبه در مراسم تحلیف رئیس جمهور نشان داد و در واقع ثابت نمود که آن قدرت تبلیغاتی علیه ایران چندان موثر نبوده و با گذشت زمان آثار این تبلیغات منفی، کم رنگ تر و کم رنگ تر می شود.

اما موضوع شاخص ، حضور خانم فدریکا مونگرینی، کمیسر عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران و شرکت در مراسم تحلیف بوده است. حضور این دیپلمات عالی رتبه اتحادیه اروپا حاکی از وجود دو واقعیت و یا عامل است. اول آن که با این سفر خانم مونگرینی ، او و به طور کلی اتحادیه اروپا نشان  دادند  که کشور های عضو این اتحادیه قدرتمند ، روش و سیاست خود را صرف نظر از این که ایالات متحده با آن موافق باشد و یا نباشد انتخاب کرده و ادامه خواهند داد. دوم آن که خانم مونگرینی که از حامیان پر و پا قرص و معتقد به برجام است ، به تهران امد تا بار دیگر نشان دهد اتحادیه اروپا همچنان به برجام پایبند بوده و خواهد بود .به علاوه در مذاکراتی که این دیپلمات عالی رتبه اروپائی با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران  داشته است  در مورد پایبندی به برجام و اجرای آن مذاکره و تاکید داشته اند. قطعا چنین چیزی نشان می دهد علی رغم تبلیغات منفی و پراکنده گوئی های دولت ترامپ ، برجام همچنان از یک قدرت و نیروی بین المللی برخوردار بوده و ایالات متحده قادر به لغو یک جانبه آن نیست . بی تردید چنین تحولاتی در صحنه بین المللی ثابت می کند که ایران ، علی رغم تمام منفی بافی ها و تبلیغات مخرب ، نه تنها خواهان صلح و آرامش در منطقه و جهان است بلکه به تعهدات خود در چهار چوب مقررات و قوانین بین المللی و البته در جهت منافع ملی خود همچنان پایبند بوده و خواهد بود.

در زمینه اقتصادی ، قبل از مراسم تحلیف قرار داد مهمی میان شرکت نفت و گاز " توتال " فرانسه  و یک کنسرسیوم ایرانی به ارزش 5 میلیارد دلار منعقد شدکه البته علی رغم سرو صدا و جار و جنجال های مخالف بعضی از محافل داخلی و خارجی اما این قرارداد در جهت منافع ملی ما خواهد بود . بی تردید در آینده و شروع و ادامه کار ، دامنه فعالیت ها در زمینه نفت و گاز بیشتر و بهتر شده و به نفع ایران خواهد بود.به خصوص که طبق گفته وزیر نفت ایران کشور ما به دویست میلیارد دلار سرمایه گذاری در زمینه انرژی احتیاج   دارد.

از طرف دیگر قرارداد بزرگ دیگری با شرکت "رنو" فرانسه بود که با ایران منعقد شد . یکی از نکات مثبتی که در این قرار داد وجود دارد و امید می رود که اجرا شود و به خصوص طرف ایرانی خواستار آن است این است که چهل در صد از قطعات آن در ایران و توسط ایران ساخته خواهد شد.

این قرار داد ها و تحولات اقتصادی نشان می دهد که کشورهائی که در این سرمایه گذاری ها شرکت می کنند ، قطعا به ایران به عنوان یک کشور امن و با ثبات نگاه می کنند و اطمینان خاطر دارند ، چون لزومی به گفتن نیست که سرمایه و سرمایه دار به دنبال جا و مکان و مناطق امن و پر منفعت هستند. البته نا گفته نماند به غیر از فرانسه از ماهها و به خصوص در طول دو سال گذشته دیگر کشور ها به خصوص سایر اعضای اتحادیه اروپا و نیز کشور های اسیائی با ابراز علاقه به همکاری با ایران ، این گونه همکاری ها را آغاز کرده اند.

اما شایسته است که یاد آوری شود که این تنها سرمایه گذاران و موسسات مالی و شرکت های آمریکائی هستند که در این میدان بازی رقابت و فعالیت ، بزرگترین بازندگان هستند و این هم به خاطر سیاست های خصمانه و بی دلیل و غیر عقلائی دولت جدید ایالات متحده آمریکا است ، که فقط به دنبال پیدا کردن بازار برای فروش اسلحه و جنگ افروزی هستند بدون این که دور اندیشی داشته باشند . موسسات و مراکز مالی  و اقتصادی ایالات متحده باید بدانند که حتی اگر روزی امکان سرمایه گذاری در این منطقه و بازار پر سود جهانی را داشته باشند ( که مادام که سیاست ها خصمانه دولت آن کشور نسبت به ایران وجود دارد چنین امری غیر ممکن است ) رقبای قدرتمند آن ها در اروپا و آسیا قبلا میدان را از آن خود کرده اند و شاید جائی برای  و به خصوص آنان  نباشد.

*نماینده سابق ایران در آسیا پاسفیک سازمان ملل

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =