دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قانون مجازاتها را امضا کرد. روسیه در این قانون با ایران، کره شمالی و دیگر "تهدیدها" (یعنی تروریسم) همراه شده است. عجیب است که تب ابولا وارد این فهرست نشده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه ايزوستيا، 05/08/ 2017

طنز امر این است که آمریکا با هیچ کدام از این مشکلات نمی‌تواند بدون کمک روسيه سروکار داشته باشد. لذا اولین برداشت از قرائت قانون این است که آمریکا به پای خودش شلیک کرده است.

هرچند مجازاتها ماهیت بلندمدت خواهد داشت و باید جدی گرفته شود. هدف مجازاتها تغییر سیاست خارجی روسيه و حکومت آن است. اوکراین، سوریه، "سیاست پرخاشجو در اروپا و اورآسیا"، دخالت در انتخابات و دیگر "گناهان" با امور قدیمی چون حقوق بشر و دموکراسی ارتباط تنگاتنگ دارد. در شرایط کنونی رفع مجازاتها و ادامه سیاست مستقل روسيه نمی‌تواند با هم جور شود.

آیا مي‌شود به کمک این قانون به اهداف پیش روی آمریکا نایل شد؟ بدشواری بتوان به این سئوال پاسخ مثبت داد. این مجازاتها به احتمال قوی اثر معکوس خواهد داشت. آمریکا بطور نهایی روسيه، یک شریک مهم در حل بسیاری مسائل امنیتی خود ایالات متحده، را از دست می‌دهد. آمریکا با دشمن نامیدن روسيه در قانون خود، امکان کنار آمدن با آن را از دست می‌دهد. مخصوصاً با توجه به اینکه کنار آمدن در مورد برخی امور به معنی رفع مجازاتها نیست.

و دوستداران دونالد ترامپ در روسيه هم باید توهم‌ها را به کنار بگذارند. روسيه برای ترامپ مسئله درجه دوم است. او اشارات مثبتی به پوتین کرده و هر قدم فراتر از این به هزینه کردن جدی سرمایه سیاسی نیاز دارد. ضمناً بازدهی این سرمایه گذاری به هیچ وجه حتمی نیست: ترامپ بخاطر روسيه ریسک نمی‌کند.

پاسخ متقارن روسيه به مجازاتهای آمریکا بدشواری ممکن شود. حداقل به این دلیل که رویکردهای طرفین نسبت به مجازاتها از هم تفاوت دارد. دشوار است تصور کرد که مجازاتهای روسيه متوجه تغییر رژیم آمریکا باشد. روسيه با دخالت در امور داخلی مخالف است. جایگزین آن پیاده کردن سیاست معقول و انعطاف پذیر است که منافع واقع بینانه خود در رأس آن قرار داشته باشد.

بهترین درمان مجازاتها پایداری داخلی خود روسيه، حکومت قانون، توسعه اقتصاد و نهادهای مدیریت مؤثر و جامعه مدنی بامسئولیت است. و البته باید به وسوسه بهم زدن روابط تجاری، انسانی و علمی با آمریکایی‌ها تن نداد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =