یوز ایرانی در انتظار رحم جایگزین برای فرار از خطر انقراض

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به توفیق این پژوهشگاه در تولد "مارال" از رحم یک قوچ وحشی، از تلاش برای ایجاد امکان تولد گونه در خطر انقراض "یوزپلنگ آسیایی" از یک رحم جایگزین در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی خبر داد.

به گزارش ایسنا،دکتر حمید گورابی، اظهار کرد: برای تحقق این مهم نیازمند یکسری بسترسازی‌ها و مقدمات بودیم که این مقدمات با تلاش همکاران ما و با شکل‌گیری بانک سلولی حیات‌وحش در پژوهشگاه فراهم شده است.

وی با بیان اینکه مطالعات زیادی در این زمینه در رویان صورت گرفته، افزود: در حال حاضر سلول‌های برخی جانداران حیات‌وحش از جمله یوزپلنگ ایرانی در بانک سلولی رویان جمع‌آوری شده است.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به رشد و تولد یک "مارال" از رحم قوچ وحشی در پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی تصریح کرد: یکی از اهداف ما از این پژوهش جلوگیری از انقراض برخی موجودات حیات وحش و از جمله یوزپلنگ بوده، لذا پژوهشگران ما در ادامه تحقیقات خود در جست‌وجوی شبیه‌سازی دیگر گونه‌ها و ازجمله یوز نیز هستند.

وی با بیان اینکه در مورد یوزپلنگ نیز مقدمات فراهم و مطالعات زیادی انجام شده، گفت: در حال حاضر به‌دنبال رحم جایگزین هستیم تا جنین را به رحم حیوان دیگری انتقال داده و از رحم آن، تولد یوزپلنگ را داشته باشیم.

گورابی درباره گزینه‌های احتمالی برای رحم جایگزین، اظهار کرد: رحم در موجودات حیات‌وحش متفاوت از حیوانات اهلی است و لذا برخی گربه‌سانان نظیر شیر می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ البته تحقیقات در این مورد ادامه دارد و هنوز نیازمند بررسی بیشتری است که همکاران ما در حال بررسی آن هستند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی همچنین درباره طرح رونمایی از چند حیوان آزمایشگاهی در کشور به ایسنا گفت: این کار با همکاری یک گروه علمی و پشتیبانی آنها صورت گرفته، اما رونمایی از این حیوانات آزمایشگاهی قرار است در مهرماه امسال انجام شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    4 0
    انشاالله موفقیت آمیز باشه...