۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۵

«شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» تشکیلاتی است که هماهنگی میان احزاب اصلاح‌طلب را به‌عهده دارد و ریاست این شورا هر سه‌ ماه یک‌ بار به‌عهده یکی از احزاب است.

سارا طاهري: پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات بود که 18 حزب اصلاح طلب گرد هم آمدند و شورایی تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد را تشکیل دادند. کار این این شورا که بعدها به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تغییر نام داد با انتخابات مجلس و شورای شهر کلید خورد. حالا  امروز بیش از 25 حزب در این شورا حضور دارند. مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، انجمن اسلامی جامعه پزشکی، انجمن اسلامی مهندسان، انجمن اسلامی معلمان، مجمع نیروهای خط امام(ره)، مجمع نمایندگان ادوار، حزب اراده ملت ایران، حزب اسلامی کار، حزب همبستگی، انجمن روزنامه‌نگاران زن، جمعیت زنان مسلمان نواندیش، خانه کارگر، حزب اعتماد ملی، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، مجمع فرهنگیان، سازمان عدالت و آزادی، حزب کارگزاران سازندگی، مردم‌سالاری ، حزب جوانان ایران اسلامی، مجمع روحانیون مبارز، مجمع اسلامی بانوان، جبهه مشارکت ایران اسلامی و .. از جمله احزاب این شورا هستند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از همان روزی که کار خود را آغاز کرد وظیفه اعلام مواضع و تصمیم گیری های را برعهده داشت. اما اسفند سال 94 وضع به گونه ای دیگر شد. پیش از انتخابات مجلس دهم بود که زمزمه‌های تشکیل شورایی تحت عنوان «شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» مطرح شد؛ هرچند هدف از تشکیل این شورا ایجاد اجماع فراگیر و تعیین لیست ائتلاف اصلاحات شورایی بود عده ای فعالیت آن را در موازات با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که مرکب از احزاب اصلاح طلب بود، دانستند.

در نهایت این رئیس دولت اصلاحات بود که برای ادامه کار پیشنهاد داد این دو تشکیلات در همدیگر ادغام شوند و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را تشکیل دهند. به این ترتیب این شورا متشکل از چهره‌های ارشد جریان اصلاحات و البته برخی احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به ریاست محمدرضا عارف کار خود را معطوف به انتخابات اسفند 94 آغاز کرد. شورای عالی یک کارویژه داشت و آن هم تهیه لیست ائتلاف انتخاباتی بود و در عمل پس از انتخابات دیگر وظیفه و دستوری بر عهده نداشت. بر همین اساس بعد از انتخابات 94 و پیروزی جریان اصلاح طلب با ليست اميد در انتخابات مجلس دهم عده ای انتظار داشتند که اين شورا تعطیل شود تا اینکه جلسه‌ای در اواخر مردادماه سال 95 برگ جدیدی در دفتر شورای عالی باز کرد. در این جلسه تصمیم گرفته شد شورای عالی سیاستگذاری با ماموریت برگزاری انتخابات آتی به کار خود ادامه دهد. گویا پیروزی در انتخابات سال 94 کار خود را کرده بود و به دلیل تاثیر گذاری این شورا در انتخابات، عده ای آن را به عنوان تنها مرجع اعلام مواضع جریان اصلاحات دانسته و موافق ادامه کار آن بودند.

جرقه جديد اختلافات اصلاح طلبان

همان زمان بود که زمزمه های اختلافات شنیده شد. برخی افراد، ماموریت شورای سیاستگذاری را پایان یافته می دانستند و معتقد بودند افراد نباید به جای احزاب فعال شوند. اعضای شورای هماهنگی هم با صدور بیانیه و اعلام مواضع حزبی و گروهی خود با آن مخالفت کردند. سید‌هادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط‌ امام، رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و محسن رهامی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها از مخالفان ادامه کار این شورا بودند. به اعتقاد آنها سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید در مجموعه شورای‌هماهنگی جبهه اصلاحات انجام شود. آن ها می گفتند شورای عالی متشکل از اشخاص اصلاح طلب است و در کاراز انتخاباتی باید احزاب را تقویت کرد.

رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی یکی از مخالفان ادامه کار شورای عالی سیاست گذاری است. او پیش از انتخابات یازدهم در گفت و گویی اعلام کرده بود تفکر رهبری اصلاحات یک تفکر ارتجاعی، استبدادی و فردگرایی است و  شورای عالی سیاستگذاری  باید تا زمان انتخابات رسما منحل شود. او رهبری شخصی جریان اصلاحات را قبول ندارد و معتقد است برای چپ گرایان باید  دیگر دست از فردگرایی بردارند و سراغ خرد جمعی و جمع گرایی بروند . موضوعی که به اعتقاد او در قالب تحزب معنا و مفهوم پیدا می کند. منتجب‌نیا تحزب‌گرایی را بهترین راه برای ادامه مسیر اصلاح‌طلبان می‌داند و اختلافات در انتخابات هیات رئیسه مجلس هم را هم  میوه تلخ شورای عالی می داند.

علت رجحان شوراي عالي بر شوراي هماهنگي

اما موافقان شورا مخالفت ها را چندان جدی نگرفتند و به کار خود ادامه دادند. آن ها می گفتند اسب برنده را نباید تعویض کرد و شورای عالی که برنده چند انتخابات شده، کارآمدتر از شورای هماهنگی است. محمدرضا عارف، رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان هم معتقد بود باید یک صدا از داخل جبهه اصلاحات شنیده شود؛ به همین دلیل در انتخابات مجلس دهم تصمیم گرفته شد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای مشورتی آقای خاتمی و شورای مشورتی گروه امید در قالب ساز و کار شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان فعالیت کنند. این گونه بود که شورای عالی بدون توجه به مخالفت ها خود را برای انتخابات 29 اردیبهشت 96 آماده کرد. حالا این شورا  گرچه توانسته از سه انتخابات گذشته سربلند بیرون بیاید اما همچنان ندای تفاوت نظر از میان آن بلند است.

يک انصراف خبرساز

آخرین اختلافات هم مربوط به انصراف دبیرکل مجمع نیروهای خط امام از ریاست جدید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بود. انصرافی که بسیاری از چهره های سیاسی آن را مرتبط با اختلافات اصلاح طلبان دانستند. هادی غفاری عضو مجمع نیروهای خط امام و رهبری از جمله این افراد است. او در گفت و گو با خبرآنلاین از ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان انتقاد کرده و گفته سال 92 به حرمت دوستان موقتا این ساختار را پذیرفتیم، حرفی نزدیم و کوتاه آمدیم اما آنها همچنان فعالیت شورای عالی اصلاح طلبان را ادامه دادند و ما با ادامه کار آن موافق نیستیم.

برخی هم انصراف هادی خامنه ای از ریاست دوره ای شورای هماهنگی را طور دیگری تفسیر کرده و معتقدند این موضوع ربطی به اختلافات جریان اصلاحات ندارد. غلامحسن کرباسچی دبیر کل حزب کارگزارن سازندگی از این دسته افراد است.  به اعتقاد او شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با یکدیگر هماهنگ هستند و از هم جدا نیستند. کرباسچی می گوید: «رئیس شورای هماهنگی اصلاحات هر سه ماه یه بارتغییر می‌کند و یکی از اعضا باید دبیر و رئیس جلسه شود. در برخی از موراد دبیران به دلیل مشغله کاری نمایندگان خود را که در این شورا حضور دارند را  به عنوان دبیر معرفی می کند.»

در این میان هستند افرادی که معتقدند موفقیت های شورای عالی، برخی از احزاب شورای هماهنگی را با آن ها همراه کرده است. موافقان این تحلیل، انصراف هادی خامنه ای مبنی بر ریاست شورای هماهنگی را در همین راستا ارزیابی می کنند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =