ایرنا نوشت: بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: 'ما قدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت نمی شناسیم.'

به گزارش وب‌سایت اینترنتی ان.تی.وی، یلدریم در جلسه علنی مجلس ملی ترکیه اظهار کرد: اسراییل، قدس را پایتخت خود معرفی می کند اما این اقدام سنخیتی با قوانین جامعه بین المللی ندارد.

وی بیان کرد: 'سفارتخانه های ترکیه در تل آویو به پایتختی اسراییل و در قدس به پایتختی فلسطین برقرار است و ما به هیچ عنوان قدس را پایتخت اسراییل قبول نخواهیم کرد.'

وی گفت: مرحوم سلیمان دمیرل در سال 1996 در سفری به اسراییل، 6 توافقنامه با مقامات این کشور در شهر قدس امضا کرد اما این طور نبود که قدس را پایتخت اسراییل تلقی کرده و به رسمیت بشناسد.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به دادگاه رضا ضراب تاکید کرد: دادگاه رضا ضراب سیاسی و فاقد مبانی حقوقی است و همه عوامل گولن در این دادگاه علیه ترکیه بسیج شده اند.

پس از کش و قوس های فراوان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، چهارشنبه گذشته تصمیم خود مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را اعلام کرد.

این تصمیم با اعتراض مسلمانان در سرزمین های اشغالی، خاورمیانه و کشورهای زیادی رو به رو شد و تعدادی از کشورها آن را تقبیح کردند.

دونالد ترامپ در این سخنرانی گفت: ایالات متحده قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد.

رئیس‌جمهوری آمریکا به وزارت امور خارجه کشورش دستور داد تا اقدامات لازم را برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس انجام دهد.

اردوغان رییس جمهوری ترکیه در چندین سخنرانی به شدت به این تصمیم ترامپ اعتراض کرده و اسراییل را یک رژیم ترور و جنایتکار معرفی کرد که در پی این مواضع اردوغان، دو روز پیش بینامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اسراییل نیز سخنانی تندی را علیه اردوغان ایراد کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =