دیده شدن ۵ قلاده پلنگ ایرانی در منطقه شکار ممنوع آرسک دامغان/ تصاویر

مهر نوشت: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: با نصب دو دستگاه دوربین تله‌ای در محل تنگه آکسی و نعنایی منطقه ‏شکارممنوع سفیدکوه آرسک تصویر پنج قلاده پلنگ ثبت شد‎.‎

عباسعلی دامنگیر  از ثبت تصاویر پنج قلاده پلنگ ایرانی در منطقه کوه آرسک دامغان خبر داد و ابراز داشت: با نصب دو دستگاه دوربین تله‌ای در دونقطه نزدیک به هم در محل تنگه آکسی و نعنایی منطقه شکارممنوع سفیدکوه آرسک از مهم‌ترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی طی هفته گذشته تصویر پنج قلاده پلنگ ثبت شد.

وی بابیان اینکه کمتر در نقطه‌ای از ایران در یک محدوده جغرافیایی پنج قلاده پلنگ مشاهده می‌شود، افزود: این نشانه غنی بودن منطقه ازنظر طعمه و همچنین جمعیت علف‌خواران، سلامت زیستگاه و وجود امنیت و حفاظت این منطقه است.

پلنگ

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان همچنین ابراز داشت: تعامل، آموزش و فرهنگ‌سازی جوامع بومی و محلی، مشارکت دادن سایر اقشار مختلف دامداران، کوه‌نوردان، معدن کاران و دوستی مردم با طبیعت و محیط‌زیست و احیاء چاه‌ها و چشمه‌ها تأثیر به سزایی در امر حفاظت و ازدیاد جمعیت حیات‌وحش دارد.

پلنگ

دامن‌گیر در ادامه تصریح کرد: این موفقیت را مرهون کنترل و پایش مستمر و شبانه‌روزی محیط‌بانان سخت‌کوش منطقه هستیم که باوجدان، عشق و علاقه و احساس مسئولیت می‌کوشند تا انفال الهی حفاظت شوند.

وی با اشاره به اینکه رفتار پلنگ‌ها در تصاویر به‌خوبی مشخص است، افزود: پلنگ‌ها مانند اکثر گربه‌سانان دیگر زندگی انفرادی دارند و فقط در فصل جفت‌گیری کنار هم زندگی می‌کنند، آن‌ها قلمرویی را برای خود مشخص کرده و به‌شدت برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

پلنگ

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه پلنگ‌ها در مناطقی که آرامش باشد، روز و شب در حال فعالیت هستند، بیان کرد: درجاهایی که احساس خطر کنند شب‌ها آن‌هم بااحتیاط ظاهر می‌شوند مهم‌ترین نکته این تصاویر مشاهده پلنگ طی چند مرحله در طول روز است که مؤید آرامش و امنیت زیستگاه است.

دامن‌گیر اضافه کرد: وجود یک مادر و دو توله در سال جای بسی خوشحالی و رضایتمندی دارد که در این برهه از زمان که زیستگاه‌های کشور دستخوش تغییرات و حوادث زیادی مانند خشک‌سالی و جزیره‌ای شدن مناطق، شکار و صید غیرمجاز، استفاده از طعمه‌های آلوده برای گوشت‌خواران، وجود این پلنگ با توله نشانه سلامت اکوسیستم است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =