۰ نفر
۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰

محمد اشرفی‌اصفهانی*

عزاداری‎ها و ایمان و تقوای مردم شهر یزد در ایام محرم و صفر همیشه زبانزد تمام کشور است. حالا همین مردم به یک نفر اقلیت دینی رأی دادند و او را به عنوان یکی از اعضای شورای شهر خود برگزیدند. اما شورای نگهبان به استناد حاکم شدن غیرمسلمان بر مسلمان حکم داد که نباید عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد رسمی شود. حال آنکه زمانی کسی را حاکم می خوانند که زمام امور را به دست داشته باشد. وقتی تصمیم گیری در حوزه مدیریت شهری شورایی است و اعضای شورای شهر نیز حق قانونگذاری ندارند، حالا یک عضو شورای شهر می خواهد چه اقدام یا عملی انجام دهد؟

امروز ولایت فقیه در رأس نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و براساس قانون اساسی بعد از رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور مقام دوم کشور است و دولت، مجلس و دستگاه قضایی، قوای سه گانه کشور را تشکیل می دهند. به این ساختار حاکمیت می گویند. حالا اگر عضو شورای یک شهری غیرمسلمان بود، این مسئله به مثابه حاکم شدن او بر جامعه مسلمانان نیست.

در مجموع اتفاقی که برای سپنتا نیکنام افتاد برای کشور 80 میلیون نفری ایران زیبنده نبود. وقتی هزاران نفر برای عضویت در شوراهای شهرهای مختلف کشور انتخاب شدند حضور چند اقلیت دینی در جمع آنها چه ضرری دارد؟ چه کاری می خواهند انجام دهند که مغایر با حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و بخواهیم در مقام پیشگیری برآییم؟

انتقاد به رویکرد شورای نگهبان در موضوع سپنتا نیکنام وارد است، چون مصلحت نبود این شورا با ورود به این قضیه جایگاه خودش را زیر سئوال ببرد و هزینه های سنگینی بپردازد. ای کاش شورای نگهبان اصلا به این مسئله ورود پیدا نمی کرد و آن را به عهده مجلس شورای اسلامی می گذاشت. چون هیأت نظارت مجلس شورای اسلامی بررسی صحت انتخابات شوراها را برعهده دارد.

* مسئول هیأت تجدیدنظر تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    2 10
    اين اقا بره با خانم موكريني سلفي بكيره
  • امیر DE ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    8 2
    اعضای محترم شورای نگهبان هر استدلالی که برای رد صلاحیت این بنده خدا دارند چرا قبل از انتخابات بهش فکر نکردن و ایشون رو تایید صلاحیت کردن ؟ اگر کسی تایید صلاحیت میشه یعنی اینکه از نظر قانونی و شرعی مشکلی برای تصدی این پست نداره . تو این مدت هم که دین این فرد تغییر نکرده که بگیم شرایط فرد تغییر کرده .
  • سهیلا IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    8 2
    موافقم ورود شورای نگهبان به این موضوع علاوه بر توهین به رای و نظر مردم یزد توهین به اعتبار مجلس نیز بود
  • عطا IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
    0 1
    باید تشخیص داد که این شورا ، شورای نگهبان چی است؟