۰ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱

محمدجواد جمالی نوبندگانی*

امروز کشور ما با گرفتاری ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که مسئولان باید روی آن مسائل تمرکز داشته باشند. در میانه همه این مشکلات، به نظر می رسد که موضوع سپنتا نیکنام عضو منتخب مردم یزد در انتخابات دوره پنجم شورای شهر می توانست با تدبیر بیشتر حل شود چون دین زرتشت در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. امروز خواهران و برداران زرتشتی در کنار ما از حقوق شهروندی برخوردارند و از اقلیت های شریف دینی هستند.

عضو بودن یک شهروند زرتشتی در شورای شهر یزد مقام حاکمیتی محسوب نمی شود چون یک نفر از یازده عضو آن شورا است و فقط یک رأی دارد بنابراین حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد مصداق حاکم شدن غیرمسلمان بر مسلمانان نیست و می شد بهتر این موضوع را مدیریت کرد.

بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها به عهده مجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان مسئولیت بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری را برعهده دارد. گرچه در حال حاضر به نظر می رسد، مذاکرات درباره موضوع سپنتا نیکنام نتیجه نداده است چون آقای کدخدایی گفته «شورای نگهبان همچنان بر نظر اعلامی خود باقی است» اما آقای لاریجانی به عنوان رئیس قو مقننه رایزنی می کند تا موضوع به نحو شایسته‌ای حل شود. از راهکارهای حل این موضوع، ارجاع مسئله به شورای حل اختلاف قوا یا مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اتفاقا اعضای شورای نگهبان هم عضو مجمع تشخص مصلحت نظام هستند.

نگاهی به اخبار رسانه های کشور نشان می دهد که افراد مختلفی از همه جناح های سیاسی در موضوع سپنتا نیکنام اظهار نظر کرده‌اند. آقایان ضرغامی، میرسلیم، توکلی، محمدجواد ابطحی و... از جمله اصولگرایان هستند که تأکید داشتند این موضوع نباید به مشکل اصلی کشور تبدیل شود. من هم معتقدم و امیدوارم این موضوع به نحو شایسته ای حل شود.

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    1 0
    اونقدر بدم میاد مردم را اقلیت واکثریت می کنید. مردم همه هستند با ادیان و اقوام مختلف. لازم نیست هی بگیم اقلیت دینی. ما هم در کشورهای سنی مذهب اقلیت هستیم.