سیدرضا اکرمی*

درباره کمپین مردمی «احسان 28 صفر برای کمک به زلزله‌زدگان» باید به نکاتی توجه کرد. در آیه ای از قرآن آمده است «وَ تَعاوَنُوا عَلَی البِّرِّ وَ التَّقوَی» یعنی در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید. همچنین از رسول الله(ص) حدیث است که «مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لِلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی هر کس شب را صبح کند اما به امور مسلمانان همت نورزد، از آنان نیست و هر کس فریاد کمک خواهى کسى را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست.»

زلزله اخیر حتی تهران را هم لرزاند؛ پس با این استدلال که برای خانه و زندگی ما اتفاقی نیفتاد، نمی توانیم نسبت به وضعیت زلزله زدگان بی تفاوت باشیم. هر کس زلزله را احساس کرد باید نماز آیات بخواند بعد هم در حد امکان برای کاهش آلام مردم قدم بردارد و کوشش کند. در خبرها آمد که خانواده های بسیاری، عزیزان خود را از دست دادند. امروز همه مسئول ابراز همدردی با خسارت دیدگان از زلزله هستیم و باید دیگران را نیز به این کار دعوت کنیم. تا آنجا که میسور است باید برای سرپناه دادن و رفع نیازها و احتیاجات زلزله زدگان اقدام شود.

شاید سئوال شود که چه طور می شود اعتماد عمومی را برای تقویت کمک به بلادیدگان افزایش داد؟ معتقدم پول بی‌زبان را نباید به دست زبان‌داری داد که او نمی شناسیم. نهادهایی همچون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) در کشور هستند که 100 درصد قانونی، شرعی و شناخته شده‌اند و از طریق آنها می توان کمک های عمومی را تقویت و تشویق کرد. کمپین «احسان 28 صفر برای کمک به زلزله‌زدگان» هم باید کمک های مردمی را به سمت نهادهای رسمی هدایت کند.

اگر کسی می خواهد کمک خود را به گروهی غیررسمی تحویل دهد تا آنها کمک های جمع آوری شده را به دست زلزله زدگان برسانند باید حتما شناخت کافی از آن گروه داشته باشد؛ چون در طواف خانه کعبه هم دیده‌ایم برخی برای سرقت و جیب بری آمده‌اند! آنجا که خانه کعبه و مسجد الحرام بود و جمعیت در حال اعمال عبادی هستند، افراد خلافکاری پیدا شدند؛ اینجا که منطقه بحران و کانون زلزله است!

*عضو جامعه روحانیت مبارز تهران

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =