علی لاریجانی با اشاره به پدیده شوم تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز که در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق مهمی از آسیا، سایه گسترانده، عنوان کرد: متأسفانه تروریسم به یک تهدید ویرانگر جهانی تبدیل شده و صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته است.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در سفری 3 روزه به ترکیه در دهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی حضور یافته بود ظهر امروز در این نشست به سخنرانی پرداخت و انتخاب شعار کنفرانس «تقویت صلح و توسعه در آسیا» را هوشمندانه دانست و گفت: این انتخاب بیانگر نیاز مبرم کشورهای آسیایی و بلکه همه کشورهای جهان به دو عنصر اساسی همزیستی و رفاه بشری یعنی صلح و توسعه که لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی افزود: قاره پهناور آسیا که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های ممتاز ژئوپلتیک و ژئواکونومیک و بهره‌مندی از اشتراکات فرهنگی و میراث کهن تاریخی، ظرفیت‌های ویژه‌ای جهت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارا است، با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده که امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی را تحت تأثیر قرار داده است.

اهم سخنان او در مجمع عمومی مجالس آسیایی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید:

*کشته و زخمی شدن هزاران انسان بیگناه و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر در کشورهایی مانند سوریه، لیبی، عراق، افغانستان و یمن و همچنین نابودی زیرساخت‌های حیاتی این کشورها از جمله پیامدهای پدیده دهشتناک افراط‌گرایی است.

*گرچه تروریسم هم به توسعه آسیا و هم به حیثیت آسیا لطمه زد، اما امروز شاهدیم که با تدبیر برخی کشورهای پیشرو، داعش که یک جریان پلید و تروریستی بود با شکست فراگیر مواجه و در عراق و سوریه نابود شد و این پیروزی در حالی صورت گرفت که آمریکا و برخی کشورها در سال‌های گذشته چه در تشکیل این گروه و چه در پشتیبانی آن از چیزی فروگذار نکردند.

*امروز، روز بزرگی برای همه ما و برای همه آزادیخواهان است و باید به ملت و دولت عزیز عراق و سوریه تبریک گفت که در این میدان مبارزه با تروریسم علیرغم شهداء و خسارات زیاد توفیق یافتند همچنین باید به حزب الله به عنوان جریان اصیل مقاومت در مقابل تروریست‌ها تبریک گفت و از زحمات آنان تشکر کرد.

*اکنون سوال این است؛ چرا آمریکا این قدر مزاحمت برای کشورهای منطقه ایجاد می‌کند و چه نفعی برای ایالات متحده دارد؟ آیا در این زراعت چیزی جز نفرت ملت‌های منطقه درو می کند؟

*آمریکا در تشکیل جریان‌های تروریستی افغانستان اقدام کرد و بعدها خود گرفتار آن شد، آمریکا در عراق، جنگ افروزی به راه انداخت و داعش را به وجود آورد اما با شکست مواجه شد. این نمونه‌ها و بسیاری نمونه‌های دیگر یک نتیجه مهم برای ما دارد و آن این است که ملت‌های منطقه قدرت لازم برای خنثی کردن شگردهای شیطانی آمریکا را به دست آورده‌اند و از هوشیاری سیاسی کاملی برخوردارند و این یک نقطه قوت مهم برای همه ما بوده و در مسیر آینده از ظرفیت‌های یکدیگر می توانیم به خوبی استفاده کنیم.

*ساختارهای سیاسی حکومت‌ها در آسیا از یک سنخ نیست و نظام‌های تصمیم گیری متفاوتی دارند، حتی پارلمان‌ها هم از نظر اتکا به رأی مردم از جایگاه های مختلفی برخوردارند و دولت ها به امید منافع و یا فشارهای قدرت های بزرگ، به همبستگی های درونی آسیا کمتر اهتمام دارند. همین امر باعث شده در ایجاد صلح و ثبات امنیتی در منطقه رخنه هایی وجود داشته باشد که دیگران هرازچند گاهی از آن بهره می جویند و ماجراجویی خلق می کنند و مجامع آسیایی هم از توانمندی لازم در حل و فصل به موقع بحران ها کمتر برخوردارند.

*چالش دیگری که به عنوان یکی از موانع اصلی و مزمن استقرای صلح و ثبات در آسیا مطرح است مسئله فلسطین است؛ حقوق اولیه فلسطینیان به طور فاجعه باری نقض می‌شود و آنها از بازگشت به خانه، محل تولد و دسترسی به سرزمین مادری محروم‌اند ضمن اینکه جنایت‌هایی که علیه مردم مظلوم فلسطین اعمال می‌شود، خشونت نهادینه‌ای را به نمایش می‌گذارد که برای توصیف آن «آپارتاید» واژه و مفهوم کم وزنی به نظر می‌آید.

*تجربه چند دهه باید این موضوع را روشن کرده باشد که قدرت‌های بزرگ نه اهداف سیاسی‌شان و نه اهداف اقتصادی‌شان در گرو ایجاد صلح در منطقه نیست و چند دهه مردم مظلوم فلسطین تاوان شیطنت کشورهای بزرگ را می‌دهند که رژیم صهیونیستی این غده سرطانی را در منطقه تعبیه کرده‌اند.

*آیا قدرت‌های بزرگ قصدشان از این کار ایجاد صلح و امنیت در منطقه بود یا نیت شان ایجاد یک کانون ماجراجویی در منطقه است، مع الاسف برخی طرف‌ها به جای همگرایی و هم افزایی بین خود، باز هم به این قدرت‌ها تکیه می‌کنند و نمونه‌های جدید آن تشکیل گروه‌های تروریستی در منطقه بوده که اکثر کشورهای منطقه را دچار به هم ریختگی کرده است و با ایجاد هراس تصنعی بین کشورهای منطقه نسبت به یکدیگر، بازار فروش سلاح خود را رونق می بخشند.

*سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اولویت در ایجاد فضای صلح و امنیت پایدار در منطقه با اتکا بر اراده کشورهای منطقه است و در این راه آماده همراهی با اتحادیه در بسترسازی مناسب گفتگوهای سازنده هستیم.

29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
    0 0
    از مسکن مهر و لنتخابات 1400 نگفتن