نامه‌نیوز نوشت: عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: برای داشتن کاندیدای صد در صد اصلاح‌طلب، باید بکوشیم که وزن اجتماعی اصلاح‌طلبان را به‌قدری بالا ببریم که هژمونی اجتماعی اصلاح‌طلبان با قدرت مراکز حاکم برکشور به نقطه تعادل برسد.

حجت‌الاسلام رحمت‌الله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت:
در انتخابات سال 96 زمانی روحانی کلید و اختیارات ستاد انتخاباتی خود را در اختیار اصلاح‌طلبان گذاشت که یقین کرد اصولگرایان عزم خود را جزم کرده و ابر و باد و مه و خورشید و فلک را به کار گرفته‌اند که روحانی را به‌زیر بکشند و وی را از پاستور بیرون کنند. در یک چنین وضعیت خطرناک و حساسی بود که اصلاح‌طلبان به خاطر منافع ملی با همه حیثیت خود به میدان آمدند و بدون هیچ‌گونه معامله و توافقی همه امکانات خود را در اختیار روحانی قرار دادند تا او پیروز شود. البته بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان، مطالبات خاص خود را از روحانی دارد و از روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری‌ خواستار این است که توجه بیش‌تری به‌حامیان خود در انتخابات داشته باشد و این به‌معنای سهم‌خواهی نیست و یک خواسته کاملا طبیعی است. البته من معتقدم که معتقدم که آقای روحانی و اصلاح‌طلبان هرگز به‌پایان راه نمی‌رسند و تا آخر راه با هم خواهند بود؛ زیرا اصلاح‌طلبان می‌دانند که روحانی هم مشکلات خاص خود را دارد و با توجه به پراکندگی قدرت در نظام جمهوری اسلامی باید اجماعی در سطح بالا بین قوای مختلف کشور ایجاد کند تا بتواند برنامه‌های مختلف خود را پیاده کند و بخش مهمی از وعده‌های خود را محقق سازد.

اهم اظهارات عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به شرح زیر است:

*سیدمحمد خاتمی در فضای سنگین آن زمان حتی راضی بود که اصلاح‌طلبان از افرادی چون حجت‌الاسلام ناطق‌نوری و علی‌اکبر ولایتی نیز حمایت کنند تا به‌تدریج بستر حضور جدی برای اصلاح‌طلبان فراهم آید که من عرض کردم این کار درست نیست و ما در انتخابات شکست می‌خوریم؛ زیرا ما هرگز نمی‌توانیم مردم و بدنه اصلاح‌طلبی را برای حمایت از دو اصولگرای شاخص متقاعد کنیم و در ادامه عرض کردم که ما باید با شعار کاندیداتوری خود آقای خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی شروع کنیم و در نهایت اگر اجازه کاندیداتوری آن‌ها صادر نشد موج ایجادشده را به سوی روحانی و عارف سوق بدهیم. 

*مردم نباید دچار یأس شوند و از صندوق رأی قهر کنند. حضور ده‌ها میلیونی مردم در انتخابات تضمین کننده امنیت ملی ماست و باید به‌گونه‌ای عمل شود که مردم در انتخابات‌های بعدی هم با حضور حداکثری شرکت کنند. برای نیل به این هدف مهم است که ما اصرار داریم که مدیریت حاکم بر عرصه اجرایی کشور تجلی اراده ملی باشد.

* به جرأت می‌توانم ادعا بکنم که حزب اعتماد ملی تنها حزبی است که همه این مطالبات مردم را نمایندگی می‌کند؛ زیرا برخی از دوستان ما در احزاب جبهه اصلاحات در عین داشتن مزایای خوب، متاسفانه در مقوله اقتصاد و برخی مسایل در حدی چرخش به راست داشته‌اند که اطلاق عنوان چپ بر آنان چه بسا نوعی اطلاق مجازی باشد و دلیل مواجهه جبهه اصلاحات با برخی مشکلات نیزهمین نکته بوده استاصولگرایان هم از این نقطه ضعف این دوستان ما نهایت استفاده را برده و تلاش کرده‌اند که در افکار عمومی جای چپ و راست مصطلح را عوض کنند.

*ما بر این باوریم که برخی شخصیت‌های حزب اعتماد ملی پتانسیل جذب حداکثری آرای مردم و پیروزی قاطع در انتخابات 1400 را دارند. در خصوص تجزیه و تحلیل مسایل جبهه اصلاحات نیز امروز این نکته مشخص شده است که تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های مدیریت حزب اعتماد ملی و برخی از اعضای ارشد این حزب دقیقا منطبق بر واقع بوده است و حتی دوستانی که چه بسا دوسه سال پیش تحلیل و موضع دیگری داشتند امروز متوجه ضعف‌های تحلیل خود شده و همان حرف‌هایی را می‌زنند که مدیریت و برخی از اعضای ارشد حزب اعتماد ملی ابتدا در قالب نامه‌های محرمانه به بزرگان اصلاحات متذکر شده و بعضا هم در فضای عمومی مطرح کرده‌اند.

*همچنین باید بکوشیم که با تعامل مثبت و اعتمادسازی به برخی منازعات بیهوده که منجر به نوعی بدبینی و بی‌اعتمادی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و نهادهای قدرت شده است پایان دهیم که الحمدلله این اعتمادسازی شروع شده و تا کنون نتایج خوبی هم داشته است. از جمله این اعتمادسازی‌ها دیدار رسول منتجب‌نیا و محسن رهامی با مقام معظم رهبری بود که دیداری بسیار خوب و مورد عنایت رهبری بوده است. ما به دنبال این هستیم که با حاکم کردن مشی اعتدالی در جبهه اصلاحات و مقابله با افراطی گری از برادران خودمان در جریان اصولگرایی بخواهیم که منازعات بیهوده و تفکر حذفی را که منجر به آسیب‌های جدی به دین و ایمان مردم و خسارت‌های بزرگ به منافع ملی و نظام شده است کنار بگذاریم و منازعه را تبدیل به رقابت دوستانه کنیم.  

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    5 0
    مردم وقتی از صندوق رای قهر می کنند که متوجه شوند کسانی که با رای آنها وارد دایره حکومت شده اند نه برای منافع مردم بلکه برای منافع خود تلاش می کنند. مردم به شکلی غریزی حس می کنند که ازشان استفاده ابزاری شده یا نه و این حس نیاز به تحصیلات هم ندارد. حالا خود دانید. مردم می گن اگر قرار است که ما غرق شویم پس همه غرق شویم.