عصر ایران نوشت: بسیاری از چهره‌های شناخته شده جریان اصلاحات چه بخواهند چه نخواهند نمی‌توانند دیگر در انتخاباتی به عنوان نامزد حضور داشته باشند.

جریان اصلاحات برای بازسازی سیاسی خود بعد از حوادث سال 88، دست یاری به سمت اصول‌گرایان معتدل دراز کرد. حاصل این همکاری پیروزهای متعدد در انتخابات مختلف بود. حالا اما برخی از آنها بر این باور هستند که می‌توانند به تنهایی در دریای طوفان زده سیاست ایران کشتی رانی کنند.

به همین خاطر پیشنهاد دادند به جای ائتلاف با اصول‌گرایان به سراغ شورای نگهبان برویم و با رایزنی مسیر اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات‌های آینده را فراهم کنیم. این بخش از اصلاح طلبان فکر می‌کنند می‌توانند با رایزنی مسیر را برای اصلاح طلبانی که شورای نگهبان در انتخابات گذشته اجازه حضور به آنها را نداده است باز کنند.

با توجه به نظر شورای نگهبان در این سال‌ها به ویژه دبیر آن یعنی آیت‌الله جنتی به نظر نمی‌رسد اصلاح طبان بتوانند با این شورا به یک توافق بزرگ دست پیدا کنند. به ویژه کسانی که در حوادث بعد از انتخابات سال 88 نقش داشتند. شورای نگهبان به طور واضح تکلیف بخشی از جریان اصلاحات را مشخص کرده است. اتفاقا اصلاح طلبان می‌‍توانند از این محدودیت برای خود یک فرصت عالی بسازند.

بسیاری از چهره‌های شناخته شده جریان اصلاحات چه بخواهند چه نخواهند نمی‌توانند دیگر در انتخاباتی به عنوان نامزد حضور داشته باشند. این فرصت مناسبی است که جریان اصلاحات با مدیریت همین افراد نیروهای تازه نفسی را به فضای سیاسی کشور معرفی کند. نباید فراموش کرد جریان اصلاحات یا همان نیروهای چپ دهه 60، چهره‌های مشخصی داشتند اما توانستند بعد از پایان مجلس سوم و آغاز دوران عزلت نشینی، چهره‌های جدیدی را وارد سپهر سیاست ایران کنند. پیروزی در خرداد 76 و مجلس ششم حاصل همین کادر سازی اصلاح طلبانه بود. جریان اصلاحات با توجه به محدودیت‌هایی که دارد باید هرچه سریعتر پوست اندازی کند و به نیروهای جدید برسد. اتفاقا در جریان انتخابات مجلس دهم و شورای پنجم این امر محقق شد و مشخص نیست چرا اصلاح طلبان دوست ندارند این مسیر را ادامه دهند.

در انتخابات مجلس دهم به جز عارف، کواکبیان، حضرتی، محجوب و سهیلا جلودارزاده دیگر نامزدهای جریان اصلاحات ناشناخته بودند. در شورای شهر پنجم نیز این موضوع محقق شد. همین افراد ناشناخته الان در جریان اصلاحات تعریف می‌شود و برخی از آنها حضور پررنگی در فضای سیاسی کشور دارند. این چهره‌های جدید کمتر حساسیت بر می‌انگیزند و زمینه ساز اصطکاک میان اصلاح طلبان و شورای نگهبان نمی‌شوند. اصلاح‌طلبان جدید می‌توانند سال‌ها در انتخابات‌های ایران شرکت کنند و احتمالا آرای حامیان و علاقه‌مندان گفتمان اصلاحات در کشور را به خود اختصاص دهند.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =