در حوزه کاربردی که یکی از شش قسمت بخش خارج از صحنه جشنواره تئاتر فجر است، شش نمایش با تمرکز بر مسائل مهاجران، معتادان، سالمندان، زندانیان و ... روی صحنه می‌روند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اطلاعات نمایش‌های کاربردی بخش خارج از صحنه (آف استیج) سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مشخص شد.

حوزه کاربردی یکی از شش قسمت تعریف شده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) سی‌وششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. در این بخش نمایش‌هایی در حوزه مسئولیت اجتماعی با تمرکز بر مسائل مهاجرین، سالمندان، معلولان، زندانیان، کودکان پیش فعال، اوتیسم، کودکان کار، روشندلان، ناشنوایان و... اجرا می‌شوند.

بخش خارج از صحنه (آف استیج) شامل هرگونه اجرا در محیط آزاد و بیرون از فضاهای متعارف تئاتری با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است.

در این بخش که مدیریت آن را حمید پورآذری به عهده دارد، 41 نمایش حضور دارند که از میان آنها 17 نمایش در حوزه خیابانی، شش نمایش در حوزه کاربردی، شش نمایش در حوزه بین‌الملل، چهار نمایش در حوزه جنبی، چهار نمایش در حوزه مرور و چهار نمایش در حوزه میهمان انتخاب شده‌اند.

در متن پیش‌رو شش اثر حوزه کاربردی (با رویکرد مسئولیت اجتماعی) که از شهرهای تهران، بوشهر، اصفهان و محلات به جشنواره راه یافته‌اند، معرفی می‌شوند.

«آنکه گفت آری/آنکه گفت نه»

این نمایش به کارگردانی هاجر عتیقی از اصفهان با حضور بیماران مرکز توان بخشی اعصاب نورالمهدی این شهر یکی از آثار راه یافته به جشنواره سی‌و ششم است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: کودکی برای شفای مادرش از بیماری به همراه آموزگار و دو دوستش راهی کوه و دشت می‌شود تا دارویی پیدا کند.

زهره حاتمی، زهرا علی‌نجیبی، سپیده موسوی، مریم طَرقی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

علاقه‌مندان به تماشای این اثر می‌توانند در تاریخ‌های شش و هفت بهمن ماه راس ساعت‌های 15 و 17 به محل پلتفرمی دیگر بیایند.

«ان ای»

این نمایش کاری از میثم کرمی است که با همکاری انجمن معتادان گمنام شهرستان محلات در این دوره از جشنواره شرکت کرده است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: تعدادی از اعضای انجمن معتادان گمنام با پاکی از چند روز تا چند سال، دور هم جمع شده‌اند و تصمیم دارند در سطح شهر چادری بنا کنند و با مردم از خودشان بگویند،

«ان ای» با بازی علی اکبر محمدی، مریم پورمقدم، سعید مهریزاده، عسل میرزایی، خاطره قربانی، فاطمه زهرایی از ششم تا هشتم بهمن ماه میزبان مخاطبان در ایوان انتظار، محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان است.

«سایبان آرامش ما، مائیم»

این نمایش به کارگردانی بهیاد نجفی، اثری‌ است که با حضور کودکان کار جمعیت امام علی تهران شکل گرفته است. بیتا عزیزاَقلی، لیلی ماه عبدالهی، فردین حکیمی، سمیرا محمدی، تمنا سنجرانی، نرگس ملاجردی بازیگرانی هستند که در این اثر یک ساعته به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سایبان آرامش ما، مائیم».این نمایش کاربردی به شیوه مجسمه تئاتر شورایی اجرا می‌شود. در این اثر با استفاده از کودکان کار افغان در نقش بازیگر سعی شده تا تصویری واقعی از شرایط موجود زندگی آنها به تصویر کشیده شود.

علاقه‌مندان به این نمایش می‌توانند در روزهای پنج و شش بهمن ماه در مکان‌های ایوان انتظار، محوطه تئاترشهر و باغ کتاب به تماشای آن بنشینند.

«سلبریتی‌های گمنام»

این اثر به کارگردان سپیده حجامی نمایشی است که با حضور معلولان هنرمند شهر بوشهر آماده اجرا در این دوره از جشنواره شده.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: چند نفر از علاقه‌مندان تئاتر، سینما و موسیقی برای دیدار با سلبریتی‌های این هنرها با واسطه‌ای راهی تهران می‌شوند تا هم شاهد جشنواره‌های تئاتر، فیلم و موسیقی باشند و هم  غلامرضا فرجزاده، امین چاهشوری، محسن چاهشوری بازیگرانی هستند که در این نمایش 35 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

علاقه‌مندان به تماشای این اثر می‌توانند در روزهای 28 و 29 دی ماه طی ساعت‌های 16:30 و 19 به محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان مراجعه کنند.

«نادیدنی»

این نمایش به کارگردانی بابک حجری با همکاری روشندلان انجمن نابینایان تهران شکل گرفته و طی روزهای بیست و هفتم و سی دی ماه راس ساعت 15 و دوم، چهارم و هفت بهمن راس ساعت 16 برای دوستداران این نوع از آثار در عمارت روبه رو اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مواجهه و تجربه شرایطی که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد.

فریبا علیزاده، امیر سلامی، عبدالله دادخواه، طیبه سیادت زاده، امیررضا قربانی اعضای اجرایی این اثر را تشکیل می‌دهند. این نمایش 15 دقیقه‌ای در هر اجرا پذیرای یک مخاطب است.

«خط باریک قرمز»

این نمایش کاری از توماج دانش بهزادی یکی از اعضای فعال گروه تئاتر پراکسیس بوده که با حضور جمعی از زندانیان کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا و به تهیه کنندگی شبکه سوم سیما آماده اجرا در این دوره از جشنواره شده است.

«خط باریک قرمز» درباره زندگی شخصی هر کدام از بازیگران آن بوده و در تاریخ های 28 و 29 و 30 دی ماه راس ساعت 16 برای تئاتر دوستان در داربست محسن به اجرا گذاشته می‌شود.

سی‌وششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 28 دی‌ماه لغایت 9 بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس برگزار می‌شود.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =