خارج کردن توده رحمی 3کیلویی از شکم خانم چمستانی در بیمارستان روحانی بابل

سرکارخانم دکتر زینت السادات بوذری متخصص زنان و زایمان این مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از خارج کردن توده رحمی 3کیلویی از شکم خانم چمستانی در بیمارستان روحانی داد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین از  بابل ،دکتر بوذری گفت: بيمار خانم ٤٨ ساله اهل چمستان بدليل درد شكمي و خونريزي غير طبيعي رحمي به این مرکز مراجعه كرده بود و پس از بررسی و انجام آزمايشات پاراكلينيك در سونوگرافي توده 20 سانتي با منشا احتمالي رحم گزارش گرديد که کاندید جراحی در مرکز روحانی شد.
وی ادامه داد: این بیمار و تحت عمل جراحي قرار گرفت و توده رحم بزرگ ميوماتوز که بیش از 3 کیلو بوده وزن داشت ، برداشته شد و جهت پاتو لوژي فرستاده شد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: فیبروم رحم با افزایش خطر سرطان رحم همراه نیست ولی در مریض هایی که فیبروم رشد سریعی دارد و یا حین یائسگی رشد کرده است ، بایستی احتمال فیبروم سرطانی را در نظر داشت.
وی گفت: حدودا از هر 4 خانم ، 3 خانم زمانی درطول زندگی خود دچار فیبروم می شود، اما اکثر آنها از وجود آن بی اطلاع هستند.
این متخصص بیان داشت: فیبروم ها شایعترین تومورهای خوش خیم دستگاه تناسلی مونث هستند كه می توانند در جاهای مختلف رحم رشد کنند و اندازه آنها معمولا متفاوت می باشد و برخی اوقات باعث درد و ناراحتی فرد می شوند، اما به طور معمول خطرناک نیستند و زندگی فرد را تهدید نمی کنند.
دکتر بوذری اضافه کرد: خونریزی شدید و یا دردناک رحمی، خونریزی طولانی مدت رحمی ( 7 روز یا بیشتر)، فشار یا درد لگنی، تکرر ادراری، مشکل در تخلیه مثانه، یبوست، پشت درد یا پا درد، ترشح واژینال مزمن از علائم فیبروم رحم به شمار می روند.
وی بیان داشت: به طور نادر ، ممکن است که فیبروم رحمی در صورتی که جریان خون آن دچار اختلال شود، سبب ایجاد درد حاد و یا در صورتی که فیبروم پایه داشته باشد و پایه آن دچار پیچ خوردگی شود ، سبب درد ﺷﺪﻳﺪ و ﮔﺎﻫﻲ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ و تب شود که معمولا تمام اﻳﻦ ﻋﻼﻳﻢ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻓﺮﺩ ﺑﺎ هم ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﻴﺸﻮﻧﺪ و ﺩﺭ واﻗﻊ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻣﻜﺎﻥ و اﻧﺪاﺯﻩ ی ﻓﻴﺒﺮﻭﻡ و ﺗﻌﺪاﺩ ﺁﻥ ﺩاﺭﺩ.
متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل به بانوان توصیه کرد: زمانی که درد لگنی دارید که برطرف نمی شود و یا پریود های سنگین و درد ناک، خونریزی و یا لکه بینی بین دو پریود ، درد هنگام نزدیکی جنسی ، مشکلات خالی کردن مثانه ، مشکلات اجابت مزاج دارید ، حتما به پزشک متخصص مراجعه نمائید.
وی اضافه کرد: در موارد خونریزی شدید رحمی و یا درد لگنی که ناگهانی ظاهر شده است ، فورا به پزشک مراجعه نمائید.
دکتر بوذری با اشاره به اینکه دليل قطعي بروز فيبروم رحمي مشخص ، گفت: دلايل ژنتيکی، هورمون ، عوامل شيميايي ، سن باروري، وراثت، نژاد و ... از علل ایجاد فیبروم رحم هستند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: در مورد بسیاری از افرادیکه فیبروم رحمی بدون مشکل و نشانه دارند ، تحت نظر گرفتن فیبروم بهترین گزینه در درمان آن است و بسیاری از فیبروم های رحم تمایل دارند که بعد از یائسگی کاهش اندازه داده و حتی ناپدید شوند که البته این در مورد تمامی آنها صدق نمی کند.
این متخصص اضافه کرد: عمل برداشت رحم( هیسترکتومی) تنها راه حل دائمی برای فیبروم های رحمی است، اما باید در نظر داشت که با این عمل توانائی بچه دار شدن فرد از بین می رود ، به همین دلیل بیشتر در افرادی که سن بالا دارند و فیبروم خیلی ایجاد مشکل برایشان کرده ، انجام میشود.
وی بیان داشت: عمل برداشت فقط فیبروم (میومکتومی) عارضه اش از عمل برداشت رحم ، کمتر است ولی احتمال برگشت مجدد فیبروم وجود دارد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =