روزنامه جهان اقتصاد نوشت: محمود احمدی نژاد در سپهر سیاست ایران سرنوشتی غم‌‌ انگیز دارد. هیچ کدام از رؤسای جمهور قبل از او موقعیت او را برای توسعه ایران را نداشتند.

احمدی نژاد اقتصادی بارشد۷ درصد و تورم تک رقمی را با نفتی حدود ۱۰۰ دلار در بشکه در دست داشت، اما به‌جای ایجاد توسعه همه جانبه اقتصادی تنها یادگاری که از خود برجا گذاشت یارانه ۵۰ هزارتومانی ‌است. احمدی نژاد با حمایت آبادگران جهادی به شهرداری تهران رسید و با پرچم بخشی از اصولگرایان رئیس جمهور ایران شد. او هر چند دروه ریاست جمهوری حمایت اکثریت نسبی اصولگرایان را به همراه داشت، اما با موج سواری بر امواج پوپولیستی توانست، رئیس جمهورگردد.

واقعیت آن است که رای دور دوم احمدی نژاد بیش از اینکه بر اساس حمایت اصولگرایان باشد، مرهون موج پوپولیستی بود که خود به راه انداخت به‌گونه‌ای که توانست خود را حامی محرومان معرفی کند. اما بعدها که نتواست موفقیتی به دست آورد تمام این حمایت‌ها را از دست داد  و حاشیه نشین‌ها نیز که حامی او بودند به دلیل تورم بالای آخرین سالهای ریاست جمهوریش دیگر حمایتش نمی‌کردند. به‌گونه‌ای که امروز فاقد پایگاه سیاسی و اجتماعی است. از این رو بسیاری اعتقاد دارند که احمدی نژاد تبدیل به پدیده‌ای تاریخی شده است.

هرچند بخشی از جامعه ایران هنوز حامی احمدی نژاد است اما ‌هم آنان در انتخابات۹۶  قدرتی نداشتند که امثال احمدی نژاد را به قدرت برسانند، تاریخ مصرف احمدی نژاد در جمهوری اسلامی به اتمام رسیده است.

رئیس جمهور سابق با اتهام تخلفاتی از سوی دیوان محاسبات روبرو شده است. تخلفاتی که در دوران ریاست جمهوری او صورت گرفت. این روزها اصولگرایان حامی ایشان حتی علاقه مندند ، تخلفات احمدی نژاد را در سیستم قضایی مطرح شود.  تاجایی که بسیاری محکومت نزدیکان او درگذشته و اعلام جرم علیه معاون اجرایی اش را با توجه به محکومیت قطعی رئیس جمهور سابق در دیوان محاسبات؛ آمادگی برای محاکمه او می‌دانند. برخی شرایط را  سخت می‌دانند و اعتقاد دارند رئیس جمهور سابق ایران وضعیت مناسبی ندارد.

حال باید دید با تخلفات فروان احمدی‌نژاد درگذشته چگونه برخورد خواهد شد. آیا اصولگرایان به بهانه این تخلفات قصد حذف او را دارند.  به نظر می رسد موضع‌گیری احمدی نژاد در برخورد با اصولگرایان در این تصمیم اثرگذار خواهد بود. حال که احمدی‌نژاد دستی در قدرت ندارد و فاقد اثرگذاری درجامعه است و از سوی دیگر نیازی از سوی اصولگرایان به او دیده نمی‌شود؛ احتمال اینکه رئیس جمهور سابق مورد تعقیب قضایی قرار بگیرد دور از ذهن نیست. البته در مجلس  در زمان ریاست جمهوری او مسائل مختلفی در مورد تخلفات دولت مطرح می‌شد، اما اراده جدی برای برخورد با  رئیس جمهور وقت وجود نداشت. اکنون شرایط کاملا متفاوت است. ازسوی دیگر محاکمه احمدی‌نژاد به نفع جریان اصولگرایی است زیرا آنها هم اکنون مغضوب مردم هستند و تا سالیان آینده نیز به دلایل مختلف نمی‌توانند در قدرت قرار بگیرند. شاید محاکمه احمدی نژاد وتایید این اقدام از سوی اصولگرایان به تطهیر این جریان سیاسی درنزد افکار عمومی مردم تبدیل شود.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    4 1
    بی شک پاکترین رییس جمهور ایران دکتر احمدی نژاد است این انگها به ایشان نمی چسبدفعلا که اتهام است به هر کسی میتوان هر مقدار خواستی اتهام بزنی اثبات انها مهم است نه برچسب اتهام در ضمن 4 سال از دوره ایشان گذشته اگر مدعیان مدرکی قابل اثبات داشتند تا بحال رو میکردند تنها مدرک ایشان تیتر روزنامه های زنجیره ای است که همه میدانند از جای خاصی خط میگیرندو با هم هماهنگ هستند