هانی‌زاده: مجلس اعلا نیاز به بازنگری و اصلاحات داشت

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین اقدام سید عمار حکیم در شکل دادن به حزبی جدید در عراق را مورد ارزیابی قرارد داد.

محمد اکبری: سید عمار حکیم از تشکیل یک جریان سیاسی جدید به نام حکمت ملی خبر داده و گفته است عراق نیازمند یک جریان سیاسی در حد چالش هاست، جریانی که بتواند دردهای این کشور را التیام بخشد و عنوان اصلی آن عراق باشد و بتواند برای شهروندان اعتماد سازی کند. رهبر ائتلاف ملی، با اشاره به اینکه عراق نیازمند آن است که از سوی افراد شایسته رهبری شود و متکی بر توانمندی های این کشور و این ملت باشد، گفت : دراین مسیر دست های خود را به سوی همه برای همکاری دراز می کنیم. دلیل شکل گیری این حزب از سوی جریان حکیم در برهه کنونی چیست و چه روندی در آینده پیش روی این جریان است؟ این حزب می تواند در دوره جدید پس از داعش روند جدیدی در سپهر سیاسی عراق شکل دهد؟ در این باره با حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.


به نظرتان چه جریان سید عمار حکیم در عراق چه روندی را دنبال می کند و دلیل اعلام شکل گیری حزبی جدید در برهه کنونی از سوی او چیست؟

با توجه به اینکه مجلس اعلای عراق اکنون نزدیک به چهار دهه حدود سی و پنج سال است که فعالیت خود را دنبال می کند، بعد از سرنگونی رژیم صدام و فعالیتهای سیاسی در عراق به نظر می رسد مجلس اعلا نیاز به بازنگری و اصلاحات در پیکره خود دارد و از آنجایی که برخی از شخصیت های موجود در مجلس اعلا به فعالیتهای دولتی و پارلمانی و نظامی مشغول هستند به نظر می رسد که پیکره اصلی مجلس اعلا متلاشی شده و در حال حاضر آقای حکیم در صدد یک حزب جدید با شاکله و اساسنامه جدید و اهدافی است که بتواند همزمان با حرکت عراق به سوی ثبات و استقلال در ائتلاف سازی و ایجاد یک سیستم پایدار پارلمانی و حکومتی به نوعی فعالیت خود را آغاز کند. لذا آقای حکیم با توجه به نگرش عمیقی که نسبت به منطقه و جهان دارد در آینده حزبی تشکسل خواهد داد که متشکل از اسلام گرایان و ملی گرایان است که بتواند مقبولیتی در میان طیفهای اهل سنت، لیبرالها و اسلام گرایان داشته باشد. لذا به نظر می رسد این حرکت بسیار سازنده ای است که نوعی اصلاحات در پیکره احزاب اسلامی عراق بوجود بیاورد، بنابراین آقای حکیم با توجه به اینکه شاکله مجلس اعلا تقریبا پیر شده است در صدد ایجاد اصلاحات و بازنگری کلی در این مجموعه و شکل دهی حزب حکمت ملی است.


به نظرتان گروهها و جریانهای سیاسی دیگر از این موضوع استقبال می کنند؟

با توجه به اینکه در طول سالهای گذشته یعنی از سال 2003 که رژیم صدام سقوط کرد حملات شدیدی از سوی کشورهای عرب منطقه و از سوی رسانه های عربی علیه مجلس اعلا صورت گرفت و اکنون نیازی به حفظ این مجلس با آن شاکله قدیمی و پیکره سابق وجود ندارد و این پیکره مجموعه فرسوده ای است و اکنون نیازمند تجدید نظر کلی با ساختار جدید است. به نظر می آید حزبی که آقای حکیم قرار است تشکیل دهد هم با استقبال اسلام گراها و هم استقبال ملی گراها مواجه خواهد شد و حتی می تواند در انتخابات آینده پارلمان عراق سهم بالایی از کرسی های پارلمانی را در اختیار بگیرد و لذا به نظر می رسد که باید در انتظار اساسنامه جدید این حزب بود که طیفهای سیاسی و اهل سنت و شیعیان چه استقبالی از آن خواهند کرد.


با توجه به اینکه آقای حکیم گفتند بعد از داعش روند جدیدی باید در عراق شکل گیرد، فضای سیاسی جدید مطرح شده با حزبی جدید توسط ایشان چه کمکی می تواند به نزدیکی اقوام مختلف عراق و دولت ملت سازی آن کند؟

یکی از مسائلی که عراق و ساختار جدید سیاسی جدید بعد از 2003 با آن مواجه است وجود واگرایی در میان طیفهای سیاسی عراق است. اکنون مسئله داعش و تشکیل حشد الشعبی به وحدت عراق کمک کرده است. اما برخی از جریانهای عراقی از جمله اقلیم کردستان در صدد ایجاد شکاف جدیدی در عراق هستند، مسئله اقلیم کردستان و همه پرسی اقلیم کردستان در 25 سپتامبر آینده می تواند تهدید امنیتی برای عراق تلقی شود. زیرا اگر این همه پرسی برگزار شود قطعا به جدایی اقلیم از عراق منجر خواهد شد و این چیزی است که دشمنان ملت عراق دنبال آن هستند. لذا به نظر می رسد که در حال حاضر عراق بیش از گذشته نیازمند همگرایی و وفاق است و پرهیز از اتهام زنی و گرایش به مسائل سیاسی سازنده است و به همین دلیل آقای حکیم دورنمای سیاسی عراق را تشخیص داده و می تواند با سازماندهی این حزب طیف وسیعی از عراقی ها از جمله اهل سنت و کرد ها را زیر چتر این حزب قرار دهد که بتواند خارج از نگاههای محدود مذهبی یک حزب فراگیر را بوجود بیاورد.


به نظرتان در انتخابات پیش رو چه چشم اندازی می تواند برای جریان سید عمار حکیم و حزب جدید وجود داشته باشد؟

آقای حکیم خود به دنبال حضور در دولت یا گرفتن پست دولتی نیست. آقای حکیم در صدد تشکیل نیروهایی است که بتوانند زیر چتر حمایتی او بتوانند در بدنه دولت و پارلمان عراق حضور قوی و فعال داشته باشند. البته شان و جایگاه آقای حکیم بالاتر از پست های وزراتی است و به همین خاطر به عنوان رهبر یک جریان قدرتمند می تواند به دولت سازی و تشکیل یک پارلمان قوی نقش ایفا کند و از این رو آقای حکیم دنبال پست نخست وزیری نیست، اما می تواند به هر حال یکی از اعضای حزب یا خود را به عنوان نخست وزیر مطرح کند.


به نظرتان روابط جریانات شیعی پس از این اقدام می تواند بهبود یابد؟ جریان صدر چه واکنشی به فضای جدید خواهد داشت؟

تعامل جریان صدر با احزاب سیاسی و مذهبی تعامل کاملا ناپایداری است. هنوز سیاست جریان صدر در مسائل داخلی و منطقه ای و بین المللی خیلی شفاف نیست و تابع یک شرایط پایداری در عراق نیست. به همین دلیل باید در انتظار شکل گیری این حزب و همچنین موضع گیری جریان صدر باشیم. جریان صدر اکنون یک جریان اپوزیسیون در مقابل همه دولت های عراق بوده و این موجب می شود که بسیاری از نیروهای عراق که در بدنه آن هستند از این جریان خارج شوند و لذا به نظر می آید که آقای صدر باید بپذیرد که جریان وابسته به آقای حکیم می تواند یک جریان همسو با طیف صدر باشد و این دو جریان می توانند با شاکله مذهبی و سیاسی در کنار هم قرار بگیرند و پارلمان قدرتمندی را تشکیل دهند.


49312

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =