استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی هشدار داد؛ دقت بیشتر توسط مسئولان محترم به فعالیت‌های این منطقه و آمادگی لازم در تهران در ماه‌های آینده امری منطقی و ضروری است.

به گزارش خبرآنلاین، یک قاعده نگران‌کننده در زلزله شناسی؛ اینکه زلزله‌های کوچک ممکن است پیش لرزه زلزله بزرگی باشد و ‌لرزه‌های بزرگ‌تر در راه است. اتفاقی که در زلزله سرپل ذهاب نیز رخ داد. به این معنا که ساعت ۹ شب پیش لرزه‌ای ۴.۷ ریشتری این منطقه را لرزاند و پس از آن زلزله بزرگ‌تر آمد. عمده زلزله شناس‌ها پس از یک‌زلزله بین ۴ ساعت تا یک هفته در حالت آماده باش قرار می‌گیرند و این فرضیه را بررسی می‌کنند که ممکن است زلزله خفیف پیش‌لرزه زلزله بزرگ باشد.


در همین رابطه، دکتر فریبرز ناطقی‌الهی، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران درباره زلزله دیروز فیروزکوه به خبرآنلاین می‌گوید: زلزله فیروزكوه با بزرگای ۴.٣ ریشتر در نقطه‌ای که در روز چهار شهریور ۹۵ زلزله‌ای با بزرگای ۴.۶ ریشتری رخ داد و در تهران هم حس شد، ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد، اما می‌تواند، (نه لزوما) علامت خوبی نباشد؛ همانند ذخیره زیاد انرژی در منطقه! (اینجا بخوانید)


علاوه بر این رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشریح جزئیات زلزله شب گذشته فیروزکوه در سایت وزارت راه و شهرسازی نوشته است: زلزله ۴.۳ فیروزکوه و زلزله ۵.۲ ریشتری ملارد دارای این پیام مهم است که شرق و غرب تهران متحمل تنش های تکتونیکی و رها شدن مکرر انرژی لرزه ای است.

با این حال ناطقی‌الهی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در تشریح این نگرانی می‌گوید: با توجه به زلزله‌های ابتدا و انتهای گسل شمال(مشا) با یك نگاه مهندسی زلزله و نه تنها لرزه‌شناسی به پهنه لرزه‌های حوالی تهران بزرگ با كمی بزرگ‌نمایی از فیروزكوه تا ملارد و اشتهارد فرض كنیم و با توجه به اینكه هم در ابتدای آن یعنی فیروز كوه و هم در انتهای یعنی ملارد و اشتهارد زلزله های پی در پی رخ داده و تهران را بعنوان یك بستر در طول گسل‌های شمال تهران همانند یك تیر ساختمانی فرض کنیم در ساده ترین فرم ریاضی آن! باید قبول كنیم كه به عبارتی دو طرف زلزله شكل گرفته است.

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی در ادامه تحلیل خود می‌گوید: علی رغم دارا نبودن گسل‌های مشترك در این سه زون و شاید فقط ارتباط نودی از نوع مفهومی و با توجه به رخداد‌های لرزه ای متعدد در حوالی تهران شرایط موجود نشانگر علامات زیاد خوبی می‌تواند(نه لزوما) نباشد. همچین اینجانب بنا به مشورت تلفنی در خصوص نظریه فوق با استاد بنام زلزله شناس كشور این امر در خیلی از مناطق دنیا مقدمه وقوع زلزله‌ای شدید بوده است، نپال 2015 ،طبس 1978، بم 2003 نمونه‌هایی از این زلزله هستند.

با این حال استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی هشدار داد؛ دقت بیشتر توسط مسئولان محترم به فعالیت‌های این منطقه و آمادگی لازم در تهران در ماه‌های آینده امری منطقی و ضروری است.


 

شرق و غرب تهران، دچار تنش لرزه‌ای شده‌اند

از سوی دیگر علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این که قبل از وقوع زلزله ۴٫۳ در مقیاس امواج درونی زمین فیروزکوه که ۱۷ و ۲۰ دقیقه ۲۵ دی ماه رخ داد از ساعت ۵:۳۸ تا حدود ۶ صبح همان روز سه پیش‌لرزه خفیف با بزرگی ۳.۲ و ۱.۳ و ۱.۹ در حوالی رومرکز این زلزله به وقوع پیوسته است، در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نوشت:

«بعد از زلزله ۴.۳ فیروزکوه، زلزله خفیف دیگری با میل به سمت شهر دماوند با بزرگی ۲ در حوزه شهری شهر دماوند در ساعت ۱۷:۳۸ ( ۱۸ دقیقه بعد از زلزله ۴.۳ فیروزکوه ) رخ داد.

زون وقوع زلزله ۴.۳ فیروزکوه، از نظر لرزه خیزی فعال و در بر دارنده گسله های لرزه زای متعدد است، فاصله رو مرکز زلزله از شهر فیروزکوه ۱۰ کیلومتر و در سمت غربی شهر است. همچنین این زلزله در ۵۵ کیلومتری شرق شهر دماوند، ۹۵ کیلومتری حاشیه شرقی شهر تهران و حدود ۱۱۲ کیلومتری از مرکز شهر تهران و در شرق آن واقع شده است.

در شرق تهران، گره تکتونیکی مهمی وجود دارد که محل تلاقی گسل های مشا و گسل شمال تهران است. این ناحیه یکی از مهمترین نواحی فعال و لرزه خیز در اطراف شهر تهران است که موجب شده است رخداد زلزله ها در شرق شهر تهران نسبت به غرب آن به مراتب بیشتر باشد. مراکز جمعیتی لواسان، آبادی ایرا، جوارد، کلگدر و رسانان در محدوده این گره تکتونیکی واقع است که رومرکز زلزله ۴.۳ فیروزکوه حدود ۸۰ کیلومتری شرقی این ناحیه قرار گرفته است.

لرزه خیزی یک ماه گذشته محدوده شرقی و غربی کلان شهر تهران نشان می دهد که هم در زلزله ملارد( زلزله با بزرگی ۵.۲ مورخ ۲۹ آذر ۱۳۹۶) و هم در زلزله ۴.۳ فیروزکوه، شرق و غرب شهر تهران دچار تنش لرزه ای بوده اند و اینکه تا چه حد از تنش موجود در این گستره فعال و لرزه خیز رها شده، امری است که صحبت در خصوص آن به دلیل عدم اندازه گیری های دقیق حرکات گسلی با تردید همراه است. در هر حال وقوع زلزله های شرقی و غربی شهر تهران، معرف لرزه خیزی ناحیه و فعال بودن گسله های اطراف است.

دو سال پیش در سوم شهریور ۱۳۹۴ در همین ناحیه (به فاصله تقریبی ۶ کیلومتری از روزمرکز زلزله ۴.۳ ) زلزله ای با بزرگی ۴.۶ نیز رخ داده است که دال بر فعال بودن گسله های منطقه است.

پدیده تکتونیکی ممتاز در سوی شمالی و شرقی کلانشهر تهران، گسل طویل و لرزه زای مشاء است، این گسل در حوالی محدود لواسان بزرگ با گسل شمال تهران و در ناحیه فیروزکوه به گسل فیروزکوه متصل می شود. گسل فیروزكوه، گسلی است با راستای شمال شرق - جنوب غرب و از مجاورت شهر فیروزکوه رد می شود. شیب این گسل به سوی جنوب شرق است و در بخش غربی آن سنگ های سازند لار، رسوبات پالئوژن و كنگلومرای نئوژن (از سوی جنوب و جنوب شرقی) بر روی رسوبات آبرفتی كواترنر دشت فیروزكوه (در شمال و شمال غربی) رانده شده اند.

ساختار تکتونیکی گسل مشاء، مورفوتکتونیک شرق تهران را تحت تاثیر خود قرار داده و گسله های جانبی متعددی را بصورت مورب بر خود در بر گرفته است

گسل مشاء دارای سازوكار فشاری با مؤلفه راستالغز راستگرد است.این گسل از گستره قزوین با درازای حدود ۲۱۰ كیلومتر تا شرق استان تهران امتداد دارد. گسلی است اصلی و لرزه زا كه در راستای آن گستره بلند البرز از شمال بر روی گستره چین های كناری البرز در جنوب رانده شده است. حدس زده می شود که زمینلرزه ۲۷ مارس ۱۸۳۰ میلادی دماوند - شمیرانات با بزرگی تخمین زده Ms=۷.۱ و شدت IO = VIII+ مرتبط با گسله مشاء باشد. در رابطه چند سوال پیش می‌آید؛

آیا زلزله دیشب فیروزکوه با گسل های تهران مرتبط است؟

اگر منظور، گسل ها واقع در حریم شهری تهران باشد، پاسخ منفی است. اما اگر منظور گسل هایی باشند که تحت فعالیت آنها، شهر تهران امکان آسیب دیدگی دارد، مسلما، بله، مرتبط است. سوی غربی گسل فیروزکوه از حاشیه شرقی شهر تهران، حدود ۳۵ کیلومتر فاصله داد. گسل مشاء نیز در دو سوی شمال شرق و شمال غربی که با گسل شمال تهران مجانب می شود بین ۲۰ تا ۵۰ کیلومتر از حاشیه شهری تهران، فاصله دارد. بنابراین قطعا فعالیت این گسله ها، فعالیت لرزه ای گسل های مرتبط با شهر تهران نیز تلقی می شود.

آیا این زلزله می تواند پیشلرزه ای از یک زلزله بزرگتر باشد؟

با توجه به گذشت چندین ساعت از زلزله ۴.۳ فیروزکوه و سکون نسبی لرزه ای حاکم بر شرق تهران، احتمال کمتری وجود دارد که این زلزله به عنوان پیشلرزه زلزله بزرگتر باشد، هر چند که واقعا جواب قطعی دادن به چنین پرسشی در حد مقدورات علمی ما نیست.

زلزله ۴.۳ فیروزکوه همراه با زلزله ۵.۲ مورخه ۲۹ آذرماه در غرب تهران دارای این پیام مهم است که شرق و غرب تهران متحمل تنش های تکتونیکی و رها شدن مکرر انرژی لرزه ای است و مهمترین گواه لرزه خیزی پهنه تهران است. لازم است که هشدارها را خیلی جدی بگیریم و پس از چندی با فروکش کردن تب زلزله، موضوع کاهش ریسک را فراموش نکنیم. معیار قضاوت ما در خصوص فراموشی و یا عدم فراموشی موضوع زلزله، مهم بودن و یا نبودن موضوع کاهش خطرپذیری لرزه ای، میزان تخصیص بودجه مسوولان برای کاهش ریسک است.»

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرزاد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    5 5
    خالی نبند ما دیگه عادت کردیم به این لرزشا برید سراغ یه داستان دیگه
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    2 5
    همه نابود میشیم میریم پی کارمون
  • صفری A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    8 2
    اولین اولویت فرار از تهران هست. دومین اولویت جابه جایی پایتخت هست که باید مدنظر کل نظام قرار قرار بگیرد.تهران دیگه شرایط پایتختی را ندارد.
  • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    0 0
    به دلایل مختلفی زلزله تهران خطرناک است و باید پایتخت تغییر کند اولین دلیل جمعیت زیاد این شهر است که در صورت زلزله بزرگ کشته ها میلیونی خواهد بود. دلیل دوم خسارت بزرگ تهران است همه کارشناسان جهانی هشدار داده اند که تهران هشتمین شهر دارای خاک سست جهان است خب اگر چنین است مقاوم سازی هم به درد بخور نیت و هولناک خواهد بود سومین دلیل این است که تمام امکانات کشور در تهران جمع شده است که درصورت زلزله مخرب کشور از نظر سیاسی سقوط خواهد کرد و هرج و مرج ایران را فرا خواهد گرفت که خدا آن روز را نیارد و چهارمین دلیل، بیش از 200 سال از زلزله آخری تهران گذشته و این زلزله ها نشان از شروع کار است .
  • بی نام A1 ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    0 0
    چی بگیم آخه واقعا با استرس داریم میگذرونیم خدا خودش کمک کنه.
  • بی نام DE ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    1 0
    الان با این وضعیت زندگی ما کم از زلزله نیست فشار های که داره به ما وارد میشه مثل زلزله 10 ریشتری هست بهتره بیاد همه ما از این وضع راحت بشیم.
  • خلیلی A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    0 0
    تهران قلب تپنده ایران.ان شاالله چیزی نمیشه برای اینکه اکثر قریب به اتفاق ساختمان ها اصولی احداث شده اند و در طراحی ساخدمات ها وجود کسب تهران لحاظ شده و زلزله های عادی در ایران تنها خسارت وارد میکند و به کسی آسیب وارد نمیکنه.خلیلی از ارومیه