متاسفانه در دوروز گذشته ،پیرامون پرده برداری از یک اثر هنری وبی نظیر که از سوی آقای سید محمد رضا موسویان ، هنرمندی که تا کنون توفیق نگارش قرآن هایی به خط نسخ و نستعلیق را داشته است ،در فضای مجازی بحث وگفتگوها و خبرهایی منتشر گردیده است.

باید اذعان نمایم ، اغلب این داده ها واطلاعات در فضای مجازی ، خلاف واقع بوده وعزیزان ناآگاه ودشمنان اهل _بیت علیهم السلام ومغرضان آگاه ، ناآگاهانه وآگاهانه ،در فضای مجازی دست به دست هم داده وحمله گسترده ای را در این راستا ، آغاز نموده اند که بنظر می رسد ، لحظه به لحظه بر موج های آن ،با داده های اشتباه وغلط ، می افزایند.

از آنجا که اینجانب در دوسال گذشته با این شخص هنرمند آشنایی داشته ودر جریان اقدامات هنرمندانه ومبتکرانه وی ، بوده وهستم و در جریان کارهای هنری او ، پیش از این ونیز اقدام هنرمندانه کنونی نامبرده ، آگاهی داشته ودارم ، خودرا موظف دانستم که اطلاعاتی در این راستابه عزیزان داده وسپس اظهار نظر وقضاوت را به عهده عزیزان وخوانندگان قرار دهم.

هنرمند یاد شده ،تا کنون قرآن هایی را مبتکرانه خلق اثر کرده که بدون تردید در نوع کار هنری ، بی نظیر می باشد. ایشان در دوسال گذشته دو قرآن که نخست بر روی کاغذی ویژه وبا خط _نستعلیق ، وبا حواشی احادیث وروایات ولایتی ، آن را زینت داده است. ودیگری ، قرآنی در بیست وهفت لوح _مسین که با لایه ای بسیار نازک ( ۳ میکرون ) که گفتنی است هر میلیمتر ، معادل هزار #میکرون است ، با #طلای عیار ۱۸ بر روی آن تزیین گردیده است، بوجود آورده است.



آیات قرآن را با فرز الماسی بر روی الواح یاد شده ، به نگارش در آورده است. که قرآن نخست را به آستانه حسینی در کربلا و قرآن دیگری که از الواح بیست وهفتگانه مسی بوده واین رقم خود رمزی بنام بیست وهفتم رجب ، روز بعثت پیامبر ص بشمار می آید را در ۱۳ رجب سال گذشته ، در مراسم جشن تولد امیر _المومنین ع که در رواق حضرت ابوطالب ع در حرم علوی برگزار بود ، طی مراسمی ، به آستانه علوی اهداء گردید.  گفتنی است که خود ،قرآنهای یاد شده را به نجف _اشرف بردم ودر مراسم یاد شده ، حضور پیداکردم.

اثر سوم آقای موسویان ، کشتی مورد نظر است که ساختار آن ، از چهارده لوح ( برونز) بوده که بر روی بدنه چوبی پیرامون کشتی ، قرار گرفته است وبادیگر اجزای این کشتی که شامل دو کابین در جلو وعقب وسه بادبان چرمی ومواد ساختار اصلی آن که از چوب نسبتا قطوری است با طول سه متر وعرض وارتفاع یک متر ، وزنی در حدود هفتاد _کیلو گرم را در بر گرفته است.
بر روی الواح برونزی چهارده گانه ، که نشان و رمزی از چهارده معصوم علیهم السلام است ، مقدار ۱۴۰ گرم طلای عیار ۱۸ بصورت آب طلا ، تزیین گردیده که از اکسیداسیون ( سیاه شدن) آن پیشگیری نماید.

ساخت ونوشتار آیات قرآن بر روی کشتی یاد شده که به خط نسخ می باشد ، ده ماه به طول انجامیده است. سوره آغازین قرآن کریم از نوک یک سوی کشتی آغاز شده وجالب اینکه ، آیه وسوره پایانی ، به نوک سوی دیگر این کشتی ودقیقا در کنار آیه آغازین ، به پایان رسیده است. بسم الله ونام سوره ها با خطی درشت تر، به نقش آمده است.
سه بادبان چرمی کشتی ، با حدیث های (حدیث ثقلین) و ( إنً الحسین مصباح الهدی وسفینة النًجاة ) و ( حسین منًي وأنا من حسین) ، زینت داده شده است.
بر روی دو کابین جلو وعقب کشتی ، اسامی جلاله ونیز نام مقدس چهارده معصوم ، نقش بسته است که بر بالای هر نام معصوم ، به خط ریز ، ادای احترام به ذوات مقدسه ، گردیده است.
به گفته آقای موسویان ، بوجود آورنده این اثر هنری ، ولایتی ، مبلغ چهل ملیون _تومان هزینه ، در برداشته است که خود همچون دیگر اثرهایش ، متبرع آن بوده است.

این کشتی اهل بیت علیهم السلام در ۳۰ فروردین سال ۱۳۹۷ شمسی ، برابر با سوم شعبان سال۱۴۳۹ هجری که سالروز میلاد سرور آزادگان ،حضرت اباعبد الله الحسین ع می باشد ، در مراسم ویژه ای که بدین منظور در آستان _حسینی در کربلابرگزار می گردد ، به موزه آن آستانه اهداء خواهد گردید.

دکتر هادی _انصاری، جمعه ۲۹ دی ماه ۱۳۹۶
و اول جمادی الاولی ۱۴۳۹

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    10 1
    الان این توضیحات توجیه کننده صرف چنین هزینه ای برای نوشتن قرآن روی طلا بود؟ کحای دین خدا این جور تجمل گرایی رو وقتی تعداد زیادی فقیر و مستمند داریم توصیه کرده؟
  • محمدرضا A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    1 6
    خب خیلی هزینه تلف نشده.