ایسنا نوشت: دیپلمات‌ها می‌گویند، آمریکا به دنبال کاهش ۲۵۰ میلیون دلاری بودجه اصلی سازمان ملل برای ۲۰۱۸-۲۰۱۹ است که جدای از ۲۰۰ میلیون دلار کاهش پیشنهادی دبیرکل سازمان ملل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بودجه در دست بررسی کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که انتظار می‌رود پیش از دسامبر آن را تصویب کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد داده است تا بودجه دوسالانه سازمان ملل به ۵.۴ میلیارد دلار برسد که ۲۰۰ میلیون دلار کمتر از بودجه ۲۰۱۶-۲۰۱۷ است.  

دو دیپلمات مطلع می‌گویند، ایالات متحده آمریکا پیشنهادی را مطرح کرده که خواستار کاهش ۲۵۰ میلیون دلار دیگر شده است؛ یک کاهش ۵ درصدی که یک دیپلمات دیگر می‌گوید دستیابی به آن تقریبا غیر ممکن است. ایالات متحده حامی مالی اصلی سازمان ملل است که ۲۲ درصد از بودجه اصلی آن را تامین می‌کند. 

دیپلمات‌ها می‌گویند، کاهش‌های پیشنهادی آمریکا برای بودجه احتمالا عملیات‌های سیاسی در لیبی و افغانستان و نیز دفتر حقوق فلسطینیان و خدمات ارتباطی را هدف می‌گیرد. هیات آمریکا در سازمان ملل و سازمان ملل هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.

اتحادیه اروپا هم پیشنهاد کاهش ۱۷۰ میلیون دلار دیگر برای صرفه‌جویی در بودجه را داده است.

یک دیپلمات می‌گوید: این یک بازی کلاسیک است. همواره دو کمپ وجود دارد؛ سازمان ملل و اتحادیه اروپا که می‌خواهند بودجه کاهش یابد و مابقی کشورها که نمی‌خواهند این اتفاق رخ دهد. 

بودجه عملیاتی سازمان ملل متحد از بودجه صلحبانی آن که امسال ۶۰۰ میلیون دلار کاهش داشت، جداست. این اقدام با فشار دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا رخ داد. فشارها برای کاهش بیشتر در حالی صورت می‌گیرد که گوترش به دنبال جلب حمایت‌ها از طرح‌هایش برای اصلاح بروکراسی سازمان ملل است.

ترامپ حین دیداری در حاشیه مجمع عمومی در ماه سپتامبر گفت، سازمان ملل متحد "از رسیدن به پتانسیل کامل خود درباره مقابله با بروکراسی و سوءمدیریت ناکام مانده است."

او گفت: با توجه به این سرمایه‌گذاری ما شاهد نتایج آن نبودیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =