«خبرجنوب» نوشت: با این که فارس دارای بیش از 80 رشته فعال صنایع دستی است اما تنها 4 محصول در سبد خرید گردشگران داخلی و خارجی جای دارد و به گفته معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان فارس، گلیم و خاتم شیراز چشم گردشگران خارجی را گرفته است.

از 250 رشته صنايع دستي شناسايي شده در كشور، 120 رشته در استان فارس وجود دارد كه 80 رشته از اين هنرها در اين استان فعال است، هنرهايي كه خاستگاهشان فارس به ويژه شهرهايي چون شيراز، آباده، استهبان و ني ريز است.
اما آن چه كه اين روزها گردشگران داخلي و خارجي از فارس به سوغات مي برند تنها محدود به چند محصول مي شود و آن طور كه حيدرعلي زاهديان نژاد معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس به خبرنگار ما گفت، بافت هاي داري چون گليم، خاتم، زيورآلات و كارهاي چوبي از جمله محصولاتي است كه اكثر گردشگران خريداري مي كنند.
به گفته وي، عمده گردشگران خارجي با ورود به استان فارس به ويژه شهر شيراز، گليم و خاتم را به دليل اصالت و قدمت اين هنرها و از سويي هم كم حجم بودن
مي خرند و با خود به سوغات مي برند.
وي با بيان اين كه كوچك و سبك بودن محصولات توليدي، تاثير به سزايي در فروش دارد، گفت: جا به جايي راحت و انتقال آسان محصولات دست ساز هنرمندان همواره در اولويت خريد گردشگران داخلي و خارجي است اما طبق برآوردهاي صورت گرفته، عمده خريد محصولات دست ساز هنرمندان از سوي گردشگران خارجي، خاتم و گليم شيراز است چرا كه اين نوع گردشگران به دنبال المان و يا سوغاتي خاصي از مقصد سفرشان به ايران به ويژه منطقه فارس هستند.
زاهديان نژاد در ادامه اين گفت و گو به برگزاري دوره هاي آموزشي و آشناسازي هنرمندان با سليقه بازار و گردشگران خارجي اشاره كرد و گفت: در اين رابطه چندين دوره آشنا سازي در شيراز برگزار شده و خوشبختانه مورد استقبال هنرمندان صنايع دستي نيز قرار گرفته
است.
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي فارس همچنين بر لزوم آشنا سازي مشتريان به ويژه گردشگران داخلي و خارجي با نحوه ساخت هنرهاي سنتي استان تاكيد كرد و گفت: يكي از روش هاي تبليغ و بازاريابي و فروش محصولات دست ساز هنرمندان، آشنا سازي گردشگران با نحوه ساخت محصولات است از اين رو برگزاري تورهاي كارگاهي مي تواند تاثير به سزايي در اين زمينه داشته باشد.
زاهديان نژاد اضافه كرد: گردشگران وقتي در فضاي كارگاهي قرار مي گيرند و با نحوه ساخت محصولي آشنا مي شوند، ترغيب خواهند شد كه اين محصول را خريداري نمايند.
وي ادامه داد: از هر فرصتي براي معرفي، عرضه و فروش محصولات دست ساز صنايع دستي بايد بهره برد زيرا نه تنها اين هنرها اشاعه دهنده اصالت، فرهنگ و هويت يك منطقه است بلكه فروش اين محصولات به اقتصاد صنايع دستي و گردشگري استان نيز كمك مي كند.
زاهديان نژاد در ادامه تاكيد كرد: جا دارد برخي از كارگاه هاي صنايع دستي استان به ويژه در شهر شيراز در بسته سفر گردشگران ورودي جاي گيرد تا شاهد رونق بيشتر اين صنايع در استان باشيم.
بنا بر این گزارش هنر خاتم کاری در ایران ریشه ای کهن دارد. خاتم کاری هنر اکثر شهرهای ایران است، ولی شیراز در این زمینه زبانزد خاص و عام است. می توان یکی از ارزشمندترین صنایع دستی شیراز را خاتم کاری دانست. علت برتری خاتم های شیراز تفاوت در مراحل انجام کار است. قدمت این هنر به دوران صفوی باز می گردد و بهترین نمونه آن مسجد جامع عقیق شیراز می باشد.
خاتم سازی نوعی هنر ظریف است، که سطح اشیای چوبی را با مثلث های کوچک به شکل موزائیک می آرایند. مواد اولیه خاتم سازی چوب عاج، استخوان، برنج و طلا است. هر چه دقت و ظرافت این طرح ها بیشتر و منظم تر باشد، خاتم مرغوب تر است. فاکتور دیگر تأثیر گذار بر مرغوبیت خاتم کاری، کیفیت مواد اولیه کار است. مرغوبترین خاتم ها «پره وارو» و «سیم» هستند.
گلیم بافی شیراز، از روزگاران گذشته در این شهر متداول بوده و اکنون نیز ادامه دارد. گلیم را میتوان کفپوش یا زیراندازی تعریف کرد که از موی بز، پشم گوسفند، ابریشم و یا چهارپایان اهلی و خانگی بافته میشود. از میان گلیمهای بافته شده و منحصربه فرد شهر شیراز، میتوان به گلیم سوزنی یا گل برجسته اشاره کرد. این نوع گلیم را بیشتر اهالی ایل قشقایی میبافند.
قدیمی ترین گلیم موجود در ایران به دوران اشکانیان باز می گردد.استان فارس در زمینه بافت گلیم از شهرت خاصی برخوردار است. یکی از فعالیت های زنان و دختران روستایی و عشایر قشقایی بافت گلیم است. بافندگان برای بافت گلیم، از نقشه های خاصی استفاده نمی کنند و بیشتر یک مدل ذهنی است که از نسل های پیشین، سینه به سینه انتقال یافته است و تنها یکسری تغییرات جزئی در چارچوب آداب و رسوم داشته اند. با ورود هنر گلیم بافی به شهرها تا حدودی بافت گلیم با نقشه های معین انجام می شود.
گلیم قشقایی که به راحتی در بازارهای شیراز یافت می شود، یکی از محبوب ترین صنایع دستی شیراز بشمار می آید، که مورد توجه ایرانیان و توریستان خارجی است. از گلیم به عنوان وسیله ای تزئینی، کف پوش، روانداز، کیسه، خورجین و ... استفاده می شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =