«خبرجنوب» نوشت: معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: دوران تحصیل در مقطع ابتدایی مهم ترین زمان تعلیم و تربیت دانش آموزان محسوب میشود و به پدران و مادران توصیه می گردد در کار معلمان این مقطع دخالت نکنند.

علي عسكر جمشيدي در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اين كه متاسفانه هم اكنون استرس ها و دغدغه هاي كلاس هاي خصوصي و تست كه گريبانگير دانش آموزان متوسطه به ويژه متوسطه دوم شده به دوران ابتدايي نيز راه يافته است، افزود: اين موضوع هم از نظر ما معلمان و هم جامعه شناسان آسيب جدي به دانش آموزان مي رساند و قرار نيست دانش آموز پايه اول، دوم و سوم ابتدايي به كلاس خصوصي برود و تست بزند. وي يادآور شد: پدران و مادران اگر مي خواهند دلسوز فرزندان خود باشند و نقش واقعي خود را ايفا كنند، خود را كارشناس مقطع ابتدايي ندانند و اگر مي خواهند فرزندان خود را راهنمايي كنند قبل از هر چيز حتماً با كارشناسان ذي ربط كه مهم ترين آن ها آموزگاران هستند در ارتباط باشند. جمشيدي گفت: شيوه آموزش به فرزندان كه زيربناي آموزش براي مقطع متوسطه است، حداقل با آموزش هايي كه اوليای دانش آموزان ديده اند، فاصله يك دهه و گاه بيشتر دارد. بنابراين پدران و مادران فكر نكنند كه كارشناس اين مقطع هستند و استرسها، اضطرابها، نگراني ها، تنش ها و بحث هاي كلاس خصوصي و تست را به حوزه ابتدايي وارد نكنند. اين مسئول در حوزه تعليم و تربيت افزود: پدران و مادران به كودكي خود فكر كنند؛ مگر آن ها در زندگي خود كودكي نكرده اند و با بازي هاي سنتي و فكري كه خود آن را تجربه كرده سر و كار نداشتند؟ بنابراين اين حق را به فرزندان خود بدهند تا آنها نيز كودكي كنند. معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش فارس گفت: نبايد دوران ابتدايي به دوران افسوس و دريغ دانش آموزان و در آينده نسل جوان تبديل شود و فردا و فرداهاي ديگر فرزندان ما افسوس بخورند كه چرا در اين دوران ورزش نكردند، چرا نتوانستند بازي هاي دسته جمعي انجام دهند. اين كودكان در بزرگسالي از خود مي پرسند چرا پدران و مادران در كودكي ما كه بازگشتي ندارد دخالت كرده و تنها به سركوفت زدن براي درس پرداختند؟ پدران و مادران به ياد بياورند كه تمامي بزرگان ما در دوران معاصر به رغم اين كه با مشقت و سختي تحصيل كردند اما در عين حال شيرين ترين دوران زندگي آنها دوران كودكي بوده و از اين جهت در بزرگي عقده اين را نداشته اند كه كودكي نكرده اند. جمشيدي تاكيد كرد: مدرسه زماني براي دانش آموز كسالت آور مي شود كه به مدرسه برود اما نداند علت رفتنش چيست. از صبح تا ظهر سركلاس باشد و بعد زنگ تعطيلي و رفتن به خانه. برود ادبيات و رياضي بخواهند اما نداند دارد چكار مي كند. در واقع اگر علت سودمندي رفتن به مدرسه در كودكان نهادينه نشود، يادگيري موثر اتفاق نمي افتد. بنابراين همه از جمله پدران و مادران بايد كمك كنند كه اين مساله مهم كه آينده دانش آموزان را مي سازد به آن ها تفهيم شود تا رغبت بيشتري براي يادگيري دروس در آن ها ايجاد شود البته اين يادگيري ها اگر به سمت مثال هاي عيني پيش برود موثرتر خواهد بود. معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش فارس در پاسخ به اين كه يكي از مسائلي كه اين روزها فرصت تربيت واقعي را از خانواده ها گرفته، بحث فضاي مجازي است و بعضي پدران و مادران به حدي در اين فضا غرق شده اند كه حتي قادر به نجات خود نيستند تا چه رسد به فرزندان خود، گفت: به والديني كه فرزندان دوران ابتدايي دارند توصيه مي شود هم خودشان اين موارد را رعايت كنند و هم فرزندان خود را نسبت به خطرات اين فضا آگاه كنند. پدران و مادران بايد آشنايي كاملي با اين فضا داشته باشند و ضمن بالا بردن آگاهيهاي خود اين اطلاعات را به فرزندان به شكل غيرمستقيم آموزش دهند زيرا دوران تحصيل در مقطع ابتدايي بسيار حساس است و اوليا بايد مراقبت كنند كه اين فضا آسيبي به فرزندان آن ها نزند. وي افزود: هيچ ابر رايانه اي نمي تواند جايگزين معلم و پدران و مادران در امور تعليم و تربيت باشد، كودكان ما روبات نيستند، احساس دارند و احساس و عطوفت بچه ها را نمي توان با فضاي مجازي و تجهيزات داخل خانه پر كرد. بعضي پدران و مادران متمول فكر نكنند با تهيه لوازم مدرن و به روز براي فرزندان خود آن ها را از نظر آموزشي و پرورشی جلوتر مي برند، بلكه برعكس است. اين ابزار و وسايل بچه ها را از فكر كردن باز مي دارند و جلوي خلاقيت آن ها گرفته مي شود. اين وسايل هر چقدر هم مدرن باشند، بيش از يك روبات عمل نمي كنند و هرگز جاي معلمان و پدران و مادران كه احساس و عواطف را به دانش آموزان منتقل مي كنند، نمي گيرند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =