بررسی صلاحیت و برنامه‎های وزیر اطلاعات در مجلس

وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برای روز دوم مورد نقد و بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفتند. وزیر پیشنهادی اطلاعات نخستین وزیری بود که امروز با نطق موافقان و مخالفانش روبرو شد و به آنها پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت السلام سیدمحمود علوی در بخشي از سخنانش به مخالفانش پاسخ داد و ابهامات آنان را مرتفع کرد.

گفتنی است، چهارسال گذشته در جريان بررسي صلاحيت و برنامه‎هاي حجت السلام سيدمحمود علوي به عنوان وزير اطلاعات دولت يازدهم، بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس به عنوان نخستین مخالف سخنرانی کرد که علوی به استقبالش رفت و او را در آغوش گرفت. حمید رسایی یکی دیگر از مخالفین وزیر اطلاعات هم پس از پايان سخنانش با استقبال علوی روبرو شد که با او روبوسی کرد. {اینجا}

با گذشت چهار سال، ديگر از آن مخالفان سال 92 وزير اطلاعات در مجلس خبري نيست. آنها در اين مجلس راي لازم را کسب نکرده و ديگر جايي در کرسي‎هاي مجلس ندارند. در عوض محمدکاظم دلخوش، قسيم عثماني و علي مطهري با او به مخالفت پرداختند.

در ادامه اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و پاسخ‎هاي وزیر پیشنهادی را خواهید خواند؛

 

موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات

مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات

اهم اظهارت سیدمحمود علوی

عزیز اکبریان نماینده کرج: با بودجه دولتی به جایی نمی رسیم، با مفاسد اقتصادی باید مقابله کنیم. برقراری امنیت با هدف جذب سرمایه گذاری در کشور از دیگر اقدامات وزرات اطلاعات بود. همچنین این وزارتخانه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات بزرگی انجام داد. وزارت اطلاعات در ارجاع پرونده مفسدان اقتصادی به مراجع قضایی بیکار ننشسته است.

{در واکنش با نطق مخالف دلخوش عليه وزير پيشنهادي اطلاعات} مجموعه ای آقای دلخوش را اذیت می کنند. وزارت اطلاعات هم کمک کند تا این مشکل حل شود وگرنه در صحبت های آقای دلخوش مخالفتی با آقای علوی ندیدم. وزارت اطلاعات 620 پرونده مفسد اقتصادی کلان را شناسایی کرد، معرفی 200 پرونده قاچاق ارز و کالا به قوه قضائیه و کشف مواد مخدر صنعتی و سنتی را انجام داد.

کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا:آقای علوی برنامه هایی که شما دادید را مطالعه کردم. ظرف یک سال گذشته مشکلات جامعه را به شما و وزرای دیگر هم گفته ام، بخشی از این 7فضای مجازی مصیبتی شده است. شما در برنامه‎تان از صیانت اطلاعاتی از مردم سخن گفتید اما ما احساس می کنیم این صیانت انجام نمی شود. ما در کشورمان امنیت سرمایه گذاری نداریم اگر یک نماینده مجلس از یک سرمایه گذار حمایت کند، می گویند سهامدار هستند! خود وزارت اطلاعات باید از سرمایه گذارها حمایت کند. 

اگر برخورد انقباضی با یک فعال اقتصادی کنیم باعث فرار بقیه خواهد شد. تلاش کردیم با هیچ فعال اقتصادی این برخورد را نکند اما با فساد اقتصادی مسامحه نکردیم هزار ها میلیارد تومان فرار مالیاتی، هزارها میلیارد قاچاق کالا وموارد بسیار زیادی فساد بانکی را شناسایی کرده و با تدبیر با آنها برخوردکرده و حقوق مردم را مسترد کرده است. در چهار سال آینده وزارت اطلاعات همین کار را دنبال خواهد کرد و دامنه آن را افزایش خواهد داد تا میحط نظام از لوث مفاسد اقتصادی پاک شود.

خطاب به دلخوش: ما از دو مسیر یکی حراست‌ها و دیگری معاونت ضدجاسوسی برنامه آموزشی بسیار زیادی را برای مدیران در دستگاه های مختلف برگزار کردیم، در زمینه تخلیه تلفنی و انواع دیگر نفوذ آموزش های نفوذ را دادیم و این برنامه در 4 سال پیش رو دنبال خواهد شد. بر اثر این آموزش ها میزان تخلیه های تلفنی کاهش کاهش و نفوذ دشمن با دشواری مواجه شده است.

خطاب به دلخوش: پيرو دفاعيات اين جانب در خصوص فضاي مسموم مجازي در استان گيلان، وزارت اطلاعات حسب وظيفه ضمن حمايت از فضاي مجازي، با هرگونه فعاليت ناسالم فضاي مجازي با همكاري ساير دستگاه هاي ذي ربط برخورد مي‌كند.

ما در حدود 120 تیم تروریستی را منهدم کرده و بسیاری از سرکردگان آن ها را به درک فرستاده و امکام اقدام را از آن ها گرفته ایم. بسیاری از سرگردگان آن ها به لطف خدا از بین رفتند. وزارت اطلاعات سه تن مواد منفجره، هزار بمب کنار جاده ای و ده ها جلیقه انفجاری و قبضه های سلام را کشف کرده است.

خطاب به مطهری: آقای مطهری! وزارت اطلاعات قانونمدار است و در مقابل اختیارات قانونی خود هم صیانت می کند و از دستبرد به آن هم جلوگیری خواهد کرد. ایشان به گونه ای گفتند که به اختیارات قانونی ما دست درازی کرده است در حالیکه چینین چیزی نیست. اختیاراتی که به نهادی مختلف واگذار می شود یا از سوی مرجع ابلاغی یا مرجع قانونی است و ما به همه این مراجع احترام می گذاریم و از اختیارات رهبری تمکین می کنیم. اگر رهبری تمام اختیارات وزارت اطلاعات را به نهاد دیگری واگذار کنند آن را می پذیریم و دست بر سینه می گذاریم. ما همچنین اختیارت قانونی که مجلس به نهاد دیگری می دهد را هم می پذیریم.

ما همکاری خوبی با اطلاعات سپاه داریم و حتی رهبری از این ارتباط خوب اظهار مسرت کردند که ما هم از این اظهار خوشحالی ایشان خرسند هستیم.

قسیم عثمانی نماینده بوکان: وزارت اطلاعات سرشار از نیروهای متعهدی است که شأن بسیاری از آنها وزارت است. اما هر جا از بدنه وزارت اطلاعات برای پستی معرفی می شود همه گارد می گیرند که این فرد اطلاعاتی است اما در وزارت اطلاعات از چهره های بیرون از وزارت استفاده می شود. بنده در عین مخالفت با انتخاب وزیر اطلاعات از بیرون وزارتخانه، به ایشان -علوی-رای می‌دهم. ‎

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه‌اشرفیه: وزارت اطلاعات همیشه در ادوار گذاشت سیاسی و جریانی بوده است حال آنکه باید به دور از سیاست و سیاست زدگی اداره شود. امروز درصد رضایتمندی مردم از وزارت اطلاعات به بالاترین درجه رسیده در صورتی که دیروز میزان رضایت عمومی از وزارت اطلاعات پایین بود. آیا امروز اگر ایشان سیاست‌زده، حزبی و جریانی عمل نمی کند بد است؟ در مخالفت دوستان هم چیزی از این مسئله ندیدم. امروز در فضای منطقه ای با وجود مرزهای پرآشوب، امنیت را در کشور شاهد هستیم.

علي مطهري نماینده تهران: مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات جناب آقای علوی، بیشتر ناشی از یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات کشور است. یعنی ما یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات داریم که باعث کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق ملتِ مصرح در فصل سوم قانون اساسی شده است. این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است. دایره کار این نهاد، وسیعتر شده و به موضوع رسانه ها و مطبوعات و خبرنگاران یا موضوع دانشگاه ها و دانشجویان و نشریات دانشجویی و مانند اینها گسترش پیدا کرده و طبعا به مجلس هم پاسخگو نیستند چون آن که می تواند مورد سوال و استیضاح قرار بگیرد وزارت اطلاعات است. تکلیف ما نمایندگان مجلس با وزارت اطلاعات باید روشن باشد و وزیر باید حیطه کاری خود را مشخص کند. نمی شود که وزیر در امور مختلف بگوید از دست من خارج است. به این ترتیب بهانه های حقوق بشری به دست دشمنان انقلاب اسلامی داده می شود و آنها از آن برای ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی استفاده می کنند. 

علاالدین بروجردی نماینده بروجرد: اشراف اطلاعاتي در همه امور داخلي و خارجي از وظايف اين وزارتخانه است. البته نيروي قدس سپاه هم اين وظيفه را در بيرون از مرزها دارند و الگويي در سطح بين المللي است. اما دوستان وزارت اطلاعات هم اين وظيفه را بر عهده دارند و شکل هلالي بين اين دو نهاد وجود دارد. شوراي اطلاعاتي ميان سپاه و وزارت اطلاعات و ديگر ارگانهاي امنيتي هر هفته در شوراي امنيت جلسه دارند و هماهنگي هايي با هم دارند. دنيا بداند که اقتدار امروز جمهوري اسلامي ايران، در نتيجه هماهنگي با جايگاه ولايت در پس پرده است. صيانت اطلاعات در ارگان هاي حساس نظام بر عهده حراست‌ها است که وزرات اطلاعات متولي آن است. معاونت ضد جاسوسي وزارت اطلاعات نيز مانع از نفوذ دشمن است. بسياري از مطالب را نمي توان مطرح کرد. صدها مورد را ساليانه وزارت اطلاعات شناسايي و خنثي مي کند. وزارت اطلاعات ستاد ويژه مقابله با نفوذ دارد. هزاران نفري که در معرض جاسوسي دشمن قرار دارند را وزارت اطلاعات کشف مي کند و صدها نفر را مصون و واکسينه کرده است و توطئه دشمن را خنثي کردند. کشف سرويس هاي امنيتي بيگانه در داخل کشور از وظايف وزارت اطلاعات است که مانع از ربودن افراد ارزشمند از سوي دشمن شد

نادر قاضی‌پور نماينده اروميه: من برای اولین بار بعد از 10 سال نمایندگی می خواهم به عنوان موافق صحبت کنم و این مشکلی برای من شده است. وزارت اطلاعات به فضای امنیتی کشور آرامش داده است. عملیات های خوبی انجام داده و تعداد زیادی از سرکرده های عناصر تروریستی و ضد انقلاب را دستگیر کرده است. اینها گوشه ای از عملکرد نیروهای خدوم وزارت اطلاعات است.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    2 0
    ما همکاری خوبی با اطلاعات سپاه داریم و حتی رهبری از این ارتباط خوب اظهار مسرت کردند که ما هم از این اظهار خوشحالی ایشان خرسند هستیم. ..... من الله توفیق ، خوش بگذره دورهم