ایسنا نوشت: کنگره تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا اختیارات "خودخوانده" قانونگذاری مجلس تازه تاسیس موسسان را رد کرد؛ اقدامی که باعث تشدید اختلافات سیاسی در این کشور بحران زده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعلام "مقاومت" کنگره ونزوئلا به دنبال بیانیه‌های گروهی متشکل از ۱۲ کشور منطقه‌ای به اضافه آمریکا مطرح شد که در آن آمده است، آنها همچنان کنگره و نه مجلس موسسان را به عنوان تنها هیات قانونگذاری مشروع ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

فردی گوئوارا، معاون رئیس کنگره ونزوئلا در جلسه ویژه گفت: این یک "کنگره در مقاومت" نسبت به دیکتاتوری نظامی مسلحی است که اختیارات کنگره را زیر سلطه برده و آنچه را که نمی‌تواند در جریان انتخابات به دست آورد به صورت نظامی به چنگ آورده است.

اپوزیسیون ونزوئلا در سال ۲۰۱۵ میلادی کنترل کنگره را به دست آورد اما دادگاه عالی ونزوئلا که به شدت به نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور وفادار است هر قانونی را که کنگره تصویب کرده رد کرده است.

این مساله در شرایطی است که ونزوئلا با یک تورم سه رقمی و کمبود موادغذایی و دارو دائما در یک رکود عمیق‌تر فرو می‌رود.

مجلس موسسان اواخر ژوئیه سال جاری میلادی تاسیس شد تا قانون اساسی را بازنویسی کند؛ اقدامی که به گفته مادورو تنها راه حل برای برقراری صلح در ونزوئلا پس از چهار ماه اعتراضات مرگبار است. اپوزیسیون این انتخابات را تحریم کرد و آن را ضربه‌ای به دموکراسی خواند.

منتقدان مادورو خواستار برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام هستند و مطمئن هستند همزمان با کاهش محبوبیت مادورو به دنبال بحران اقتصادی وی در این انتخابات شکست خواهد خورد. روز جمعه مجلس موسسان که ۵۴۵ عضو دارد به صورت خودخوانده اختیاراتی را برای تصویب قانون به خودش داد.

بلوک منطقه‌ای لیما متشکل از پرو، آرژانتین، برزیل، کانادا، کلمبیا و هفت کشور دیگر در نیم کره جنوبی آمریکا اواخر روز جمعه در انتقاد از مجلس موسسان به خاطر غصب قدرت‌های کنگره، به آمریکا پیوستند.

این در حالی است که دولت مادورو در بیانیه‌ای مداخله واشنگتن در امورش را رد کرد.

مجلس تازه تاسیس موسسان، اپوزیسیون را به خاطر ناآرامی‌هایی که از آوریل سال جاری میلادی به راه افتاده و در آن بیش از ۱۲۵ تن کشته شدند، مقصر می‌داند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =