مدتی است داعش در صحنه سیاسی و نظامی در بخشی مهم از جهان اسلام ظاهر شده و علاوه بر آن در صدد گسترش حوزه نفوذ خود به نقاط دیگر برآمده و در کل، بسیاری از دولت ها و اقوام را گرفتار چالش جدی کرده است. این جریان از کجا برآمده است؟ سعودی ها این روزها که وحشت برشان داشته مطالب جالبی می گویند.


سعودی ها که در روزهای اخیر بشدت علیه داعش فعال شده اند، تمام تلاش خود را بکار گرفته اند تا خطری را که بیخ گوششان است  ـ و به نوعی خودش یا مردمان تربیت شده، از سلفی ها و وهابی ها آن را درست و تقویت کرده و می کنند ـ دفع کنند، علمای سعودی را به سمت مبارزه با داعش کشانده اند.

اخبار فراوانی در سایت ها و شبکه های خبری در این باره آمده است که خطبای جمعه و سخنوران، همه به سخنرانی علیه داعش پرداخته و در سطح کلان، اعضای هیئت کبار العلماء نیز در این باره گفتگو می کنند. عملیات نظامی سعودی هم علیه داعش در داخل آغاز شده و همین امروز اعلام شد که یک شبکه تروریستی وابسته به آنها هدف حمله نیروهای سعودی قرار گرفته است.

بی شک در حملاتی که روزهای آینده امریکا و غرب علیه داعش در سوریه خواهند داشت، عربستان سعودی نیز مشارکت فعال خواهد داشت. سعودی از آسیب پذیرترین نقاط در برابر داعش است و این بدلیل نفوذ عمیق افکار سلفی در این کشور است، چیزی که نقطه مشترک آنها با داعش می باشد.

اما مطالبی که برخی از این علما می گویند جالب است. از جمله با توجه به نفرتی که رسانه های سعودی طی چند دهه است علیه ایران درست کرده اند، داعش را منتسب به ایران می کنند! یکی از روشن ترین نمونه ها، مطالبی است که این روزها شیخ الفوزان در یک مجلس جدی در باره مشابه بودن داعش و صفویه مطرح کرده وداعش را ساخته و پرداخته صفوی ها می داند. البته آن قدر در این میانه بد و بیراه می گوید که همزمان آن را صلیبی و صهیونی هم می داند. چسباندن اینها به همدیگر که در عربی با لحن قشنگی بیان می شود: «صلیبة - صهیونیة - صفویه» خیلی راحت بیان می شود!

رسول جعفریان

شیخ عبدالعزیز فوزان از عالمان برجسته سعودی و طبعا وابسته به دولت در این خطابه که در مجلسی به ظاهر معتبر ارائه شده در باره صفویون و داعش گوید:
اینها همه یک هدف دارند. دواعش و اضراب آنان همان خوارج هستند. اینها و صفوی ها دنبال گسترش فتنه در داخل مملکت (سعودی) اشغال حرم الهی و گرفتن آن از اهل توحید هستند. داعشی ها حرفهایی می زنند که نشانه جهل و سفاهت آنهاست. مثلا می گویند الگوی ما ابوبکر است، زیرا او اول با مرتدین جنگ کرده است بعد سراغ کفار رومی و فارس رفته است. پس ما هم باید قبل از جنگ با صهیونیزم با مرتدین بجنگیم. همین طور می گویند به صلاح الدین ایوبی اقتدا کرده ایم که نتوانست فلسطین را بگیرد مگر آن که اول شام را تصرف کرد.
وی سپس به یکی از فرماندهان آن در منطقه ابوغریب عراق اشاره کرده که اصل وی از شیعیان قطیف است. در این باره می گوید:‌در میان این داعشی ها، افراد ناشناخته هسند، کسانی که معلوم نیست چه کسانی هستند. من با گروهی از علمای عراق بودم یکی از آن گفت که یکی از رهبران این گروه های جهادی در عراق اسمش ابوصحن العراقی بود. او فرمانده منطقه ابوغریب بود. بعدها معلوم شد که یک شیعی سعودی از اهالی قطیف است!
شیخ عبدالعزیز فوزان می افزاید که داعشی ها در سوریه، مجاهدین واقعی را می کشند، از پشت به آنان حمله می کنند و آنها را می کشند.
در پایان شیخ می گوید: الشیخ فوزان: «داعش صناعة استخباریة صلیبة صهیونیة صفویة» داعش ساخته صلیبی ها، صهیونیستها و صفوی هاست.
متن سخنان شیخ الفوزان را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.
https://www.youtube.com/watch?v=HyHXUlkZSI8&feature=youtu.be
در همین حال کسانی در شبکه های دیگر به مقابله با وی پرداخته و از جمله در تلویزیون صفا، تلاش می کند بگوید «داعش لیست صناعة ایرانیة».

https://www.youtube.com/watch?v=W7EJZmYiNWg

جالب است در یک برنامه تلویزیونی که باز همین عبدالعزیز فوزان شرکت کرده، مجری می پرسد آیا معتقدید داعش را ایران درست کرده؟ می گوید بله. مجری می پرسد: خوب دولت مالکی که منتسب به ایران است، چطور داعش که به قول شما ساخته ایران است با آن نبرد می کند؟ در اینجا عبدالعزیز به پرت و پلا گویی به قول خودش در باره نفوذ روافض در داعش پرداخته است!

https://www.youtube.com/watch?v=4aDmkCsPthI

مشابه این افکار که برای عوام فریبی و سیاسی کاری در سعودی گفته می شود، گهگاه در میان ما هم وجود دارد. ما بیش از آن که نیاز داشته باشیم این قبیل جریانها را به این طرف و آن طرف منسوب کنیم، باید ماهیت آنها را بشناسیم. داعش جریانی است که سوار موجی از دین گرایی به سبک سلفی شده و پس از پنجاه سال تلاش بلکه از زاویه دیگر بیش از صد سال، توانسته است جریان سلفی را به سمت و سویی که می خواهد سوق دهد. این جریان فکری که حالا تبدیل به یک موج سیاسی شده، البته در صدد یافتن متحدانی در ین طرف و آن طرف هست و حتی ممکن است معامله سیاسی در سطح گسترده بکند، اما اینها مانع از این نخواهد بود که ما آن را یک جریان جدی در جهان اسلام سنی بدانیم و زمینه های بروز و ظهور آن را تا این سطح بررسی کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372492

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    نمیدونم چرا به یاد عده ای در داخل افتادم که داعش رو ساخته آمریکا میدونن
    • بی نام A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      داعش ساخته شده توسط امریکاست امریکا میخواد عراق تجزیه بشه... حملات هوایی امریکا علیه داعش فقط برای انحراف افکار عمومی هست.
    • یک رفیق قدیمی IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      43 6
      اینهمه ما گفتیم یکبار هم آنها در عالم سیاست دوست دوست هم نداریم دشمن دشمن هم پس هر چیزی امکان داره
    • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      32 45
      شاید داعش ساخته آمریکا نباشد ولی امریکا از وجود داعش در منطقه سود می برد. اول اینکه بر دولت مردان عراقی فشار آورد تا نوری مالکی را از قدرت کنار بگذارد چرا متمایل به امریکا نبود و دوم اینکه با مهاجرت شهروندان غربی به سوی داعش که دارای قلمروی مشخصی است ، کشور خود را از پتانسیل انجام عملیات تروریستی توسط این افراد خالی می کنند و قاعدتاً امریکایی ها هم از وجود داعش سود می برند حالا خودتان قضاوت کنید
    • آرش A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      6 7
      شماها معلوم نیست توی این اینترنت دنبال چی می گردین؟ بابا جان اینکه در تازه ترین کتابش ، خانم هیلاری کلینتون به وضوح به ساخته و پرداخته کردن داعش اعتراف کرده که دیگر همه فضای مجازی را پر کرد. شما واقعا اخبار را هم پی گیری می کنید؟
  • بی نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    184 5
    اینا هم فتنه دارن چه جالب
    • kiarash IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      35 7
      قيافرو نگاه
  • بی نام A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    148 6
    آره لابد شما هم آیفون 6 ساخته اید
  • بی نام US ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    96 39
    هر چیزی ممکنه
    • بی نام FI ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      70 24
      فقط مشتی آدم ساده لوح این حرف ها رو قبول میکنن.
  • بی نام IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    عیب نداره عوضش ما هم می گیم عربستان ساخته این به اون در
  • بی نام A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    55 24
    كاش همين فردا صبح تو اخبار اعلام ميكردن نفت سعودي تمام شده ي دنيا از دستشون ي نفس راحت ميكشيدن. بگيد آمين
    • بی نام A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      51 4
      حاجی نفت کیلو چند ؟عربستان سالانه ده برابر نفت از جای دیگه در امد داره.همین پارسال دوستم با این که بدهکار بود وام گرفت عربستان تا بهش بگن حاجی.
    • ... A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      17 8
      این دعا رو نکن که اگه واسه خودمونم اتفاق بیافته خلاص
  • بی نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    42 21
    گند کاری که شد انداختن گرذن ایران
  • بی نام IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    78 5
    به امید اینکه ما بفهمیم وقتی حرف بدون مالیات در مورد دیگران می زنیم چه کار ناشایستی است. ببینید چه حس بدی است. تا وقتی مدرکی نداریم بایستی بگوییم داعش ساخته داعش است نه ایران، و نه آمریکا و نه عربستان.
    • بی نام CZ ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      59 16
      داعش ساخته مذهب هست
    • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      10 2
      داعش ساخته ی افکار انسانهایی است که برداشت خاصی از مذهب دارند وگرنه گروههای متفاوتی تاثیرگرفته از مذهبند
    • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      5 1
      احسنت دوست عزیز اتهام آن هم بدون دلیل از نظر اسلام واقعی نه اسلام خود ساخته بزرگترین خطاست و گناهی نا بخشودنی که چون جزو حق الناس میباشد پس مواظب حرفهای خود باشید فی امان الله
  • بی نام IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    47 5
    قربون اون لبخند مليحت برم جيگر بخورمت
    • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      33 1
      نوش جون البته سرکه باید زیاد بخوری روش چون اینا خیلی گس و نارس هستن
  • بی نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    25 6
    ایران اندازه دهن این سعودی ها و امثالهم نیست، تقصیر خودمونه که به اینها بیش از لیاقتشون بها دادیم
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    27 1
    داداش ما وقت براي اين ساخت وسازا نداريم
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    20 18
    حالا خوبه ماشین هایی که در دست داعش است پلاک عربستان هستند. اگر ایران چنین پول هایی داشت مشکلات مردم را حل می کرد نه این که به کشورهای همسایه و دوست خودش ضربه بزنه.
  • چکو IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    32 4
    همه این خلافتهای جدیدالظهورخلفای متجدد وابوبکرالبغدادی وابوبکربوکوحرام وبوبکرهای دیگر ،نتیجه چه عوامل تاریخی واجتماعی است؟چه عواملی باعث شده است اینها در این دوره حدودا بیست ساله گذشته به ظهور ونمود برسند.سئوال اینستکه:اگر در منطقه خاورمیانه ،دین راه خود را میرفت وحکومت راه خود ،اینهمه کشتار ،اینهمه تخریب،اینهمه ناهنجاری واینهمه تجاوز صورت میگرفت؟.مثال زنده:درلیبی یک عقب افتاده ای بنام قذافی حکومت میکرد ،اقتصاد کشور میچرخید،علمای دین بکار خویش میرسیدند،وازهمه مهمتر توده مردم باآرامشی نسبیزندگی میکردند.شما میدانید وقتی جوانی از خانواده ای کشته میشود یعنی چه ؟ برو به سوریه برو به مصر برو به بحرین .درسوریه چقدربایستی هزینه شود تا سرجای اولش برگردد؟این همه ادم که قربانی شدند،فدای چه شدند؟
  • مبنا A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    15 4
    عجب شطرنج باز قهاری این مفتی
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    24 16
    ایرانی ها از سه سال پیش به امریکا میگفتن از داعش توی سوریه حمایت نکنین که یه روزی دامن خودتونو میگیره
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    17 19
    بعيد هم نيست
  • كريم A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    20 13
    از حرفهاي اين سلفي بايد فهميد كه فتنه ها در منطقه همش زير سر سعوديهاست چون هر روز دروغ ميگن و حرفشونو عوض ميكنن ولي دم خروس را نميتوانند قايم كند ضمن اينكه در نامردي و دشمني با مسلمين روي صهيون و شياطين را سفيد كرده اند
  • رضا نوری 09356942621 IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    12 0
    داعش نه ساخته امریکا و نه ساخته اسراییله. داعش ساخته خود اعراب از جمله عربستان و قطر و به پشتیبانی ترکیه. داعش نشون میده اعراب هنوز تو جهل و دوران جهالت هستن و هیچ فرقی با زمان 1400 سال قبل ندارن و این نشون میده پیغمبر و امامان هر چه زحمت کشیدن فایده ای برای این قوم نداشته و هنوز جاهلن.
  • محمد مهدي A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    10 5
    خدا كند نيروهاي داعشي هم بدانند كه داعش را ايران درست كرده است اين به نفع ماست هر چند خود سران داعش ميدانند اين گروه تروريستي ساخته عربستان و اسرائيل است ولي طرفداران داعش بدانند كه ايران طرفدار داعش است بهتره به نفع ما است اينقدر ادمهاي مغز خر خورده در داعش هست كه واقعا" باورشون ميشه و در نهايت در داخل گروهشون به جان هم مي افتند از هر جهت به نفع ماست
  • جمشید عطار حمیدی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    6 4
    تنها چیزی که همیشه باعث شکست دولت های اسلامی شده است تفرقه بوده است.ابر قدرت های برای اینکه منافعشان در منطقه است و میخواهند مفت و مجانی این سرمایه منطقه را به تاراج ببرند و از طرفی بزرگترین صادر کنندگان اسلحه در جهان هستند و هرساله اسلحه های مدرن جدیدی تولید می کنند و نیاز بفروش اسلحه های انباری خود دارند با ایجاد جنگ و بروز اختلاف در همسایگان منطقه برای فروش اسلحه و بتاراج بردن انرِژی بدنبال ایجاد نا امنی و جنگ در منطقه هستند . اینکه َآمریکا انگلیسآلمانروسیه فرانسه و ...برای ما همدردی کنند بس خیالی واهی است.
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    13 11
    خب اونم به عنوان دشمن واقعي ايران نظرشو گفته. مگه بعضي داخلي ها هم هرچي ميشه نميگن كار امريكاست. اينم مثل اون. تازه جالبيش اينجاست كه داخلي ها هيچوقت نميگن كار عربستانه بيشتر ميگن كار امريكايي است كه كمتر از عربستان بهشون تهمت ميزنه
  • ناشناس A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    2 4
    برای چی هر جا کاسه کوزه ای می شکند تقصیر ما ایرانی ها می اندازند؟ داعش را به ما چه ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    3 0
    شايد اولاند هم با پيشنهادي كه به ايران داده همين نظرو داره
  • محمد IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    12 0
    کار کار انگلیساست قاسم
  • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    5 4
    داعش ساخته تر کیه با همکاری اسراییل و امریکا انگلیس عربستان می باشد که عربستان دیر متوجه حماقت خود شده هست
  • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    3 1
    خب افرین پسر خوب پس حالا به این یقین رسیدید که داعش بده اون فتواها هم که یادتون رفته خب مهم نیست پس زور بزنید این لکه ننگو نابود کنید دیگه
  • سمیه IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    2 0
    ساخته دست هرکسی هست فقط خدا زود نابودشون کنه که این آدمهای پست و فاسدی هستن
  • بسطامی A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    2 3
    مرغای آسمون و گرگای بیابونم میدونن که داعش ساخته و پرداخته آمریکا و اسرائیل و انگلیس و عربستان سعودی تروریست پروره انشاءالله خدا هرچه زودتر این آدم خوارها و حامیانشون رو محو و نابود کنه تادنیا بتونه بعد قرنها یه نفس راحت بکشه
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    3 6
    داعش فرزند نامشروع آمریکا، بشاراسد و همپالگیهای شیعه او است. وقتی مردم سوریه توسط بشاراسد و متحدانش قتل عام میشدند گروهی تندرو بوجود آمد که از آمریکا و اعراب کمک دریافت میکرد و احساسات ضد شیعه قوی داشت.
  • علی A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    4 2
    داعش جزئی از مخالفین اسد بود که یک سال و نیم پیش جدا شد و به عراق حمله کرد.از آن پس رسانه های ایرانی تمام تروریستهای منطقه را داعشی خواندند.آمریکا هم با داعش میجنگد واز النصره دفاع ولی ایران می گوید آمریکا و عربستان دچار تناقض شده اند هم با داعش میجنگند و هم حمایت می کنند.حضور داعش فقط باعث ضعف مخالفین سوریه،یکپارچگی عقاید در عراق و تقویت شیعیان و نفوذ ایران در عراق شده.نواحی تحت اشغال داعش کمتر شیعه نشین است.