سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما زمانی که به آنچه می خواهیم نرسیم،به توافق بله نمی گوییم.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا وسیما،خبرنگاری پرسید

آیا آمریکا فکر می کند شبه نظامیان مورد حمایت ایران تحت کنترل نیروهای امنیتی عراق هستند؟
ماری هارف گفت: ما مطمئنا گفتیم نیاز است که چنین باشد.
 آیا با توجه به این که ایرانی ها تاکید می کنند اجازه مصاحبه با دانشمندان را نخواهند داد، این مسئله موجب خراب شدن کل روند توافق خواهد شد؟
ماری هارف گفت: همانطور که گفتم و ما بارها بعد از لوزان گفته ایم، ما و ایرانی ها توافق کردیم روندی را برای تهیه فهرست جهت دسترسی مربوط به مسئله ابعاد نظامی احتمالی در پیش گیریم.افراد و اماکن در این فهرست،موضوع گفتگوهای فعلی است اما ما با توافق نهایی که به ما آنچه را در این زمینه می خواهیم ،ندهد،موافقت نخواهیم کرد.
 چرا این مسئله در هجده ماه مذاکره مطرح نشد و اکنون مطرح شده است؟
ماری هارف گفت: در این زمینه گفتگو صورت گرفت و به همین جهت ما گفتیم درباره روندی برای تهیه فهرست موافقت کردیم.
 آیا به نظر شما رهبر معظم ایران که گفته است اجازه مصاحبه با دانشمندان را نمی دهد،تلاش می کند توافق را خراب کند؟
ماری هارف گفت:من نمی خواهم در این زمینه با حدس و گمان صحبت کنم. ما در حال مذاکره به صورت علنی نیستیم.اغلب، طرف های مختلف حرف های مختلفی به صورت علنی می گویند اما ما بر روی آنچه در اتاق مذاکره درباره آن توافق می شود و آنچه ایران اجرا می کند،تمرکز داریم. ما در برنامه اقدام مشترک شاهد این مسئله بودیم. ما دیدیم سران مختلف ایران صحبت های مختلفی مطرح می کنند اما آنچه مهم است آنها در حال اجرای برنامه اقدام مشترک هستند. نشست در سطح کارشناسان فنی در وین در حال انجام شدن است. موضوعات مختلفی است که آنها در حال بحث درباره آنها هستند.
 آیا ایران خواستار مهلت بیست وچهار روزه قبل از بازرسی از سایت های خود شده است؟
ماری هارف گفت:من فکر می کنم فرانسه این مسئله را عنوان کرده است. همچنان در حال کار بر روی جزییات دقیق رژیم بازرسی ها هستیم. ما انتظار داریم به راه حلی برسیم که به ما و آژانس بین المللی انرژی هسته ای تضمیمن های لازم را درباره دسترسی و شفافیت خواهد داد.ما زمانی که به آنچه می خواهیم نرسیم، به توافق بله نمی گوییم.
 آیا بیست و چهار روز طولانی نیست؟
ماری هارف گفت :من نمی خواهم در این زمینه صحبت کنم.
چرا نمی خواهید در این زمینه صحبت کنید؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:زیرا نمی خواهم به صورت علنی مذاکره کنم.ما رژیم بازرسی را که با آن موافق نباشیم ، نخواهیم پذیرفت. همانطور که گفتیم هر زمان که پیشنهادهایی به صورت علنی مطرح می شود، ما می گوییم نمی خواهیم به صورت علنی به این پیشنهادها جواب مثبت یا منفی بدهیم و درباره آنها در میز مذاکره صحبت خواهیم کرد.
 ایرانی ها می گویند هیچ بازرسی یا مصاحبه با دانشمندان را نخواهند پذیرفت و شما نمی گویید که این به نظر شما قابل قبول نیست.
ماری هارف گفت:من درباره آنچه آنها در لوزان موافقت کردند،صحبت کردم و ما نیاز است به توافقی برسیم که از آن رضایت داریم اما نگفتم که این توافق به چه صورت است. ما موضوعات کلی را که نیاز داریم،تشریح کردیم.من گفته ام ما آنچه را موجب جلوگیری از مسیر پلوتونیوم اراک نشود،نخواهیم پذیرفت.
همچنین آنچه را به ما دسترسی و شفافیت درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه آنها را ندهد، نخواهیم پذیرفت. ما همچنین کمتر از آنچه در زمینه دسترسی و شفافیت به آن نیاز داریم، نخواهیم پذیرفت.من قصد ندارم درباره تعداد روزها و این که خوب است یا نیست، کافی است یا نیست،صحبت کنم.این مورد خاص مربوط به مذاکره است و این با اصول کلی که مذاکرات ما را هدایت می کند، متفاوت است و من می دانم شما این مسئله را درک می کنید.
من نمی خواهم خواسته های ما درباره جزییات خاصی از مذاکرات را به صورت علنی بیان کنم.
به صورت علنی صحبت کنید شاید انتقادهای کسانی را که درباره این توافق تردید دارند، متوقف کنید.
ماری هارف گفت: ما با بسیاری از این افراد در نشست های محرمانه صحبت کرده ایم.
چه زمانی وندی شرمن(به وین) باز می گردد؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما هنوز نمی دانیم.وی امروز در کانادا است

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =