جرج ساندرز برنده جایزه بوکر شد/ «لینکلن در باردو» کتابی درباره مرگ و اندوه

برای دومین بار نویسنده‌ای آمریکایی جایزه ادبی بوکر را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جرج ساندرز نویسنده آمریکایی با کتاب «لینکلن در باردو» (Lincoln in the Bardo) برنده جایزه 50 هزار پوندی بوکر شد. او دومین نویسنده آمریکایی است که به این افتخار دست پیدا می‌کند.

کتاب «لینکلن در باردو» روایتی از داستان غم و اندوه آبراهام لینکلن رییس‌جمهور پیشین آمریکا پس از مرگ پسر نوجوانش است. این کتاب نخستین رمان بلند ساندرز است که پیش از این بیشتر برای داستان‌های کوتاهش شناخته می‌شد و داستان آن یک شب در گورستان روی می‌دهد.  

داوران جایزه بوکر کتاب ساندرز را بسیار تاثیرگذار و کاملا اصیل توصیف کردند.

جرج ساندرز نویسنده 58 ساله آمریکایی در کنار الی اسمیت و فیونا موزلی نویسندگان بریتانیایی، پل استر و امیلی فریدلاند از آمریکا و البته محسن حمید نویسنده پاکستانی انگلیسی شش نامزد نهایی جایزه بوکر بودند.

نویسنده «لینکلن در باردو» پس از شنیدن نامش به عنوان برنده جایزه بوکر گفت: «برای این افتخار که نصیبم شد سپاسگزارم و امیدوارم از این پس باقی آثارم نیز به همین خوبی باشند.»

نویسنده برنده این دوره از جایزه بوکر زاده تگزاس است اما در نیویورک زندگی می‌کند و پیش از این جوایز معتبری چون جایزه فولیو را از آن خود کرده است.

«لینکلن در باردو» نهمین کتاب ساندرز است. او این کتاب را با الهام از موقعیتی تاریخی در سال 1826 به رشته تحریر درآورده است. زمانی که پیکر بی‌جان پسر 11 ساله رییس‌جمهور برای خاکسپاری به گورستان برده می‌شد.

ساندرز اعتراف می‌کند که پس از نوشتن ثلثی از کتاب ترسیده بود و مطمئن نبود هیچ فرد دیگری قادر به خواندن آن باشد. اما با حمایت همسرش به این نتیجه رسید که به نوشتن کتاب ادامه دهد.

او پس از مراسم اهدای جایزه بوکر گفت: «شاید اندکی رقت‌انگیز به نظر برسد اما برای یک هنرمند تصدیق و تایید اعتبار کمک بزرگی است. شاید شما نیازی به آن نداشته باشید اما من قطعا نیاز دارم. بنابراین وقتی کسی که قبولش دارم کارم را تایید می‌کند یا زمانی که در جمع نویسندگانی مانند این جمع مستعد قرار می‌گیرم، دیدگاهم درباره خودم اندکی بهتر می‌شود و برای نوشتن کتاب بعدی جسارت بیشتری پیدا می‌کنم.»

جایزه بوکر از سال 2014 به این سو به نویسندگان آمریکایی نیز اهدا می‌شود. سال گذشته نیز این جایزه به پل بیتی نویسنده آمریکایی اهدا شد.

منبع: بی‌بی‌سی/ 17 اکتبر

58241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =