استاد داوود آزاد، در اقدامی ابتکاری و شایسته، عصر امروز ضمن برگزاری کنسرت اختصاصی در زندان تبریز، فردا چهارشنبه نیز در تالار پتروشیمی تبریز برای عموم به روی صحنه می رود.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، استاد داوود آزاد شامگاه روز دوشنبه در مصاحبه مطبوعاتی با اصحاب رسانه تصریح کرد: پنجمین دوره از کنسرت این گروه یک روز پیش از اجرای عمومی در زندان شهر اجرا می شود که هدف از این کار شاد کردن زندانیان است، اگرچه این اتفاق بازتاب چندانی ندارد ولی زندانیان نیز بخشی از اعضای جامعه هستند و بایستی برای آنان برنامه هایی چون تئاتر و موسیقی در نظر گرفته شود.
وی در خصوص ارکسترهای خیریه ادامه داد: گروه خیریه سالهای بسیاری است که در خارج از کشور برای کودکان مکزیکی، زندانیان ، آوارگان لبنانی، بیماران ومردم برخی از کشورهای فقیر اجرا داشته اند که تنها هدف این گروه شادکردن روحیه ی مخاطبان است.
آزاد در خصوص آخرین کنسرت خود اظهار کرد:آخرین کنسرت آزاد طی سال گذشته در استان کرمان بود که انجمن موسیقی ایران نیز از آن حمایت کرد. تاکنون در ایران کنسرت خیریه ای اجرا نشده اما در کشور های آمریکایی این اتفاق خاص همه ساله رخ می دهد.
وی اظهار کرد: قدرت موسیقی فراتر از آن است که ما می پنداریم، موسیقی یک حالت درمانگر دارد که باعث جدایی آدمی از گذشته و آینده می شود ،موسیقی در زندان نیز باعث درمانگری زندانیان می شود، موسیقی در این مکان یک نوع همزاد پنداری را در خود جای داده است و با افرادی که در حبس به سر می برند ارتباط کلانی برقرار می سازد.


*شکل گیری ایده اجرای کنسرت در زندان
آزاد با بیان اینکه ایده ی این کار پس از اجرایی در شهر اصفهان شکل گرفت ادامه داد: پیش از این نیز پیشنهاد چنین کاری به ما داده شده بود ولی ما بعدها به این کار اقدام کردیم و طی هماهنگی ها توانستیم درزندان ها اجرا داشته باشیم و تاکنون در زندان شهرهایی چون اصفهان و کرمان و... اجراهایی را شاهد بوده ایم.


*موسیقی های سنتی ایرانی و رپ

وی با بیان اینکه هر نوع موسیقی می تواند در جامعه وجود داشته باشد اذعان کرد: ما هیچ گونه مخالفتی با دیگر سبک های موسیقی های نداریم چرا که هرکدام از آنها یک فرهنگ و تاریخچه ای را در خود جای داده اند وبا یک پشتوانه فرهنگی و سیاسی شکل گرفته اند.
آزاد افزود: موسیقی درمانگری که اینک مدنظر موسیقی دانان است موسیقی جدی را شامل می شود که ریشه در اصالت و تفکر ایرانیان دارد و همواره استادان موسیقی از برخی موسیقی ها به عنوان درمان برای مخاطبان خود استفاده می کنند.
وی در خصوص ویژگی های موسیقی یادآور شد: موسیقی یا هر هنر دیگر بایستی جامعه را به آرامش دعوت کند نه به غم و افسردگی، هنر یکی از قدرت های درمانگری است و معجزه ی هنری مخاطب را به لحظه فرا می خواند و در تمام نقاط جهان در پی آنند تا بشر لحظه ی ناب معنوی را تجربه کند چراکه قصد دوری مخاطب از مشکلات را دارند.
وی خاطر نشان شد: هنر در ذات خویش پدیده ای کاملا متافیزیکی عرفانی است و پیام هایی که در پی دارد مفهوم مهمی را دربر می گیرد.
وی با بیان اینکه غم در موسیقی سنتی همواره به شکل حماسی بیان شده است اذعان داشت: غم در برخی موسیقی ها مشاهده می شود حتی در شاهنامه نیز برخی شعرهای حماسی غمگین سروده شده اند، اگر غم در موسیقی ها اجرا می شود هدفی را به دنبال دارد و برای مخاطبان تنوعی ایجاد می کند تا از حالت غم به فضای دیگر منتقل شوند.
آزاد در خصوص اجرای قطعات، نوع سازها و نوازندگان یادآور شد: در این کنسرت پنج قطعه آذری کار شده است که برای اولین بار اجرا خواهد شد، این کنسرت هم تک نوازی و هم گروه نوازی دارد که در گروه نوازی نبی یوسف شریف دف نواز،سیاوش ولی پورکمانچه و سنتور نواز و آهنگ ساز ،نگار اعزازی نوازنده سازهای کوبه ای ،مریم حاجمالیان نوازنده تارباس ، سعید میرزازاده نوازنده کمانچه و داوود آزادنوازنده تار و ...بر روی صحنه می روند.
وی خاطر نشان شد: در این دوره از کنسرت موفق به اخذ نوازندگی بانوان شده ایم و در گروه نوازنده های سازهای کوبه ای و تارباس برعهده ی بانوان است همچنین این اجرا با همکاری انجمن موسیقی ایران برگزار می شود.
نبی یوسف شریف نوازنده دف نیز افزود: هر کشوری برای موسیقی خود تلاش کرده تا فرهنگ و آداب رسوم خود را به دیگران انتقال دهد،متاسفانه وضعیت موسیقی در کشور ایران در مسیر مناسبی قرار نگرفته است و رشد چندانی در این زمینه مشاهده نمی شود
داود آزاد، پدر معاصر سه تار در تبریز و هنرمندی نام آشنا ایرانی است که بیش از ۳۰۰ کنسرت در ایران، هند، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و استرالیا اجرا کرده است.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =