حکایت بانک مرکزی از روند تغییرات قیمت نفت/ عامل اصلی کاهش بهای نفت چه بود؟

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار نفت در هفته منتهی به 26 ژوئیه 2015، از کاهش 4.70 درصدی متوسط بهای نفت‌خام پایه آمریکا حکایت دارد.

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار نفت در هفته منتهی به 26 ژوئیه 2015 نشان می‌دهد که متوسط بهای نفت‌خام پایه آمریکا نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 4.70 درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در گزارش بانک مرکزی آمده است که به نرخ‌های پایه وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت‌خام پایه آمریکا در محدوده 50.36 - 48.14 دلار معامله شد و متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 49.26 دلار قرار گرفت.

بر این اساس، متوسط بهای نفت‌خام برنت دریای شمال در هفته گذشته 2.89 درصد نسبت به هفته ماقبل کاهش یافت. هر بشکه نفت‌خام برنت به نرخ‌های پایان وقت بازار مذکور در دامنه 57.04 - 54.62 دلار معامله شد و متوسط هفتگی هر بشکه آن به 55.94 دلار رسید.

همچنین به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت‌خام اوپک در محدوده 53.79 - 53.04 دلار معامله شد. متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 53.46 دلار قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل 2.06 درصد کاهش داشت.

گزارش بانک مرکزی از تغییرات بهای نفت‌خام حاکی از آن است که روز دوشنبه بهای جهانی نفت‌خام کاهش یافت. افزایش ارزش دلار همزمان با کاهش تقاضای نفت، سبب شد تا ارزش نفت‌خام کاهش یابد. همچنین افزایش عرضه محصولات پالایشی در بازار به خصوص از سوی عربستان سبب شد تا قیمت برخی از محصولات از جمله گازوییل در آمریکا کاهش یابد که به کاهش بهای نفت‌خام در آمریکا کمک کرد.

روز سه‌شنبه بهای جهانی نفت‌خام تا حدودی افزایش یافت. سودگیری از افت روز قبل بهای نفت و کاهش ارزش دلار تنها عوامل افزایش بهای نفت‌خام در این روز بودند. در روز سه‌شنبه بهای سوخت در آمریکا به روند نزولی خود ادامه داد.

روز چهارشنبه برخلاف انتظار، میزان ذخایر تجاری نفت آمریکا در هفته منتهی به 17 ژوئیه 2.5 میلیون بشکه افزایش یافت. همچنین خبرهایی مبنی بر ادامه افزایش در تولید نفت عربستان منتشر شد. بخش اعظم افزایش در ذخایر نفت آمریکا به واسطه افزایش واردات نفت از عربستان بود و توانست 3.28 درصد بهای نفت این کشور را کاهش دهد.

روز پنج‌شنبه تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا کاهش یافت. کاهش بیکاری می‌تواند افزایش نرخ بهره کلیدی آمریکا را تسریع کرده؛ ضمن تقویت دلار تاثیر کاهشی بر بهای نفت‌خام داشته باشد. در این روز روند نزولی بهای جهانی نفت ادامه یافت.

روز جمعه افت شاخص مدیران خرید صنعتی در چین حاکی از افت فعالیت‌های صنعتی بود و ضمن تشدید نگرانی‌ها در مورد کاهش رشد اقتصادی این کشور، روند نزولی بهای نفت برنت را استمراد بخشید. در آمریکا نیز اعلام شد که تعداد سکوهای جدید استخراج نفت‌خام در هفته قبل 21 مورد افزایش یافته است که این موضوع به کاهش بهای نفت‌خام آمریکا در روز جمعه کمک کرد.

در مجموع در طول هفته گذشته، دورنمای ضعیف تقاضای نفت و احتمال افزایش عرضع از سوی ایران در اواخر سال 2015، عامل اصلی کاهش بهای جهانی نفت‌خام بود.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =