آغاز مرحله نخست مرمت مسجد حاج شکرالله دامغان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: مرحله نخست مرمت مسجد حاج شکرا... دامغان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، «معصومه داودیان» امروز و در گفت و گويي افزود: مرحله نخست مرمت این بنای تاریخی با انجام آوار برداری، تسطیح، اجرای آجرفرش کف، تثبیت گچبری‌ها، زدودن فرسودگی‌های بدنه خارجی، اجرای اندود کاهگل، انجام زیر بندی و پی‌بندی آغاز شد.

وی گفت: این مسجد از یادگاران دوره ایلخانی است و در خیابان شهید مطهری( ایستگاه) دامغان، درنزدیکی مسجد تاریخانه واقع شده است.

داودیان با بیان اینکه این بنا از خشت ساخته شده است، افزود: در قسمت ورودی مسجد به دلیل بازسازی و مرمت از آجر قزاقی استفاده شده است.

وی با اشاره اینکه پلان این بنا به صورت مربع است و سقف آن گنبدی شکل است، گفت: در قسمت انتهای دیوار برای پیاده کردن گنبد، بنای چهار گوش به هشت ضلعی تبدیل شده که هر ضلع آن یک در میان دارای مقرنس کاری است .

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان افزود: تمام اضلاع دارای طاقنماهای تزئینی و یک در میان دارای پنجره است که با گچ به صورت مشبک تزئین شده است.

مسجد حاج شکرا ... در 25/3/1381 به شماره ۵۸۰۷ در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است. این مسجد کوچکترین مسجد دوره ایلخانی در کشور است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =