۰ نفر
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۵
«آتش به اختیار» یعنی تماشاچی نباشیم

علیرضا سلیمی*

زمانی که حالت اضطراری پیش بیاید فرمانده اعلام وضعیت "آتش به اختیار" می‌کند. در شرایط فعلی نیز رهبر معظم انقلاب دستور آتش به اختیار می‌دهند چرا که در حالت اضطرار هستیم،خصوصا در عرصه فرهنگ این حالت مشهودتر است.

حالت اضطرار هم از اینجا شروع شده است که پنجره ها  توسط برخی افراد که انتظار ایفای مسئولیت جدی از آنها می‌رفت باز شده و رخنه در برخی نهادها به وجود آمده است. به عقیده من این فرمان از سوی رهبری در عرصه مسائل فرهنگی صادر شده است. همانطور که حضرت آقا در ادامه بیانات خود فرمودند در عرصه فرهنگ جوانان اختلال به وجود آمده است.

عدم کارایی و کاهلی برخی نهادهای مسئول باعث شده که این فرمان صادر شود؛ کسانی که باید پرچم دار باشند خود تماشاچی شدند و راه بخشی از جامعه را برای ورود نگرش غربی باز کردند اینکه به این وضعیت برسیم جای تاسف دارد.

نباید با سوء تعبیر از این بیان رهبری هرج و مرج ایجاد کرد چرا که آتش به اختیار یعنی هر شخص کار زمین مانده دارد به اتمام برساند و اجازه ندهد امور به حال خود رها شود. به بیان ساده‌تر یعنی تماشاچی بودن در این مملکت ممنوع!

همه باید به مسئولیت خود در هر نهادی که هستند عمل کنند. این همان امر به معروف و نهی از منکر است. آتش به اختیار به این منظور نیست که هر کسی حق داشته باشد هر اقدامی را بدون آنکه به نتایج و اهمیت آن فکر کند انجام دهد. باید با توجه به شرایط هر فرد مسئول و مدیران در حیطه کاری خود موضوعات را الویت بندی کرده و در اسرع وقت ان را سامان دهند.

انزوای در رفتار با مقوله آتش به اختیار هیچ منافاتی ندارد. آتش به اختیار یعنی هر شخص دستش را به زمین بزند و شروع کند به کار کردن و با گام های استوار، دلسوزی و هماهنگی برای مردم آسایش و آرامش فراهم کند.

نکته بعدی اینکه رهبری آتش به اختیار را در جمع جوانان فرمودند؛ یعنی این جوانان هستند که می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند اگر این کلام رهبر درست تعبیر شود مصداق انرژی مضاعف دادن به قشر جوان جامعه است.

آتش به اختیار یعنی ما باید خودمان را در همه عرصه ها قوی کنیم، در تولید فرآورده های فکری و فرهنگی بی نقص باشیم. به این معنی که هر شخصی بخواهد اقدام منطقی در هر عرصه ای انجام دهد لازم است مسلح به عمل باشد.

باید یک اطلاع رسانی دقیق از این بیانات انجام شود تا در همه بخش ها حضور جوانان تقویت شود و فرمان رهبری به اصطلاح زمین نماند.

در پایان اینکه عده‌ای که شروع به تحریف کردند خط فکریشان معلوم نیست چرا که بیانات رهبری شفاف و مشخص بود؛ این تحریف ها باعث می شود این مسئله از مسیر خودش خارج شده و ابتر بماند.  باید هوشیارانه با تحریف کنندگان برخورد کرد. پاسخ محکم به آنها داد. اجازه ندهیم فضای ذهنی جوانان آشفته شود.

*عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =