چرا دلار بعد از توافق ارزان نشد؟/ پیش بینی بانک مرکزی از آینده قیمت ارز

با تعدیل انتظارات از توافق هسته ای و عبور از دوره اثرگذاری عوامل فصلی، آرامش و ثبات به بازار ارز بازخواهد گشت.

مریم یعقوبی

برخلاف انتظارات و پیش بینی ها، قیمت ارز خصوصا دلار پس اعلام توافق هسته ای افت چندانی نکرد. در واقع اگر دقیقتر سخن بگوییم، قیمت دلار نه تنها کاهش نیافت بلکه در مقاطعی به بالاتر از قیمت روزهای پیش از توافق هم رسید.

تحلیل ها و برآوردهای مختلفی برای این روند بیان شده است. در این میان اما مسئولان بانک مرکزی پیش از آنکه در مورد قیمت ارز وسواس نشان دهند، کاهش دامنه تغییرات قیمتی را به عنوان نشانه موفقیت دولت در بازار ارز و ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد به جامعه یادآور می شوند.

به عنوان نمونه رئیس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارات خود با تأکید بر اینکه در زمان شروع فعالیت کار دولت یازدهم بازار ارز متلاطم بود و نوسانات شدیدی داشت گفته است: «در 18 ماهه منتهی به مرداد ماه امسال در مقایسه با 18 ماه قبل آن دامنه نوسانات ارز 54 درصد کاهش یافته و این کاهش نوسان، جرأت سر‌مایه گذاری را به تولیدکنندگان اعطا و اقتصاد را قابل پیش بینی کرده است».

با این حال اما علت عدم کاهش قیمت دلار همچنان برای بسیاری از مردم محل سؤال است. صمد کریمی، مدیر اداره صادرات ارز بانک مرکزی در تشریح علت این عدم کاهش توضیحاتی به خبرگزاری خبرآنلاین داده است.

مدیر اداره صادرات ارز بانک مرکزی گفت: «مجموعه ای از عوامل مختلف ولی همراستا، در آستانه حصول توافق و روز نخست اعلام آن، قیمت ها را در بازار کاهش داد».

صمد کریمی در تشریح این  عوامل به خبرنگار خبرآنلاین گفت:«کاهش معنادار  تقاضا برای ارز، فضای خوش بینی برای حصول توافق نهایی با 1+5 و متعاقباً تمایل بیشتر معامله‌گران برای فروش، کاهش انتظارت تورمی و... سبب شد نرخ ارز در روند نزولی قرار بگیرد  تا  جایی که قیمت دلار در روز توافق هسته ای به 32120 ریال کاهش یافت».

وی ادامه داد: «پس از اعلام توافق هسته‌ای در 23 تیرماه، اتفاقات و عوامل مختلفی باعث شد، روند کاهشی روزهای قبل متوقف و حتی معکوس شود. از جمله این عوامل می توان به افزايش تقاضا در بازار، عدم تغيير عوامل بنيادين مؤثر بر عرضه، ورود تقاضاهاي انباشته قبلي به بازار، افزایش فاصله نرخ معاملات فردایی (آتی) و نقد، تعديل فضاي انتظاري نسبت به اثرات آنی توافق جامع در اقتصاد و بازار ارز و کاهش قيمت سهام و نفت اشاره کرد».

کریمی به «فرصت آربيتراژ ارز در کشور همسایه» به عنوان یکی دیگر از علل عدم کاهش قیمت دلار اشاره کرد و گفت:«در برخی مناطق در کشورهای همسایه ما قیمت اسکناس دلار از ایران بالاتر بود و به همین خاطر تقاضای ارز در بازار داخل تحت تأثیر قرار می گرفت. در کنار این فاکتورها، عدم تمايل به عرضه ارز توسط دارندگان ارز، افزایش تقاضای ارز مسافری فصلی و حجاج و افزایش فعالیت بازارسازان غیر رسمی برای ایجاد نوسان، از جمله فاکتورهایی بودند که تغییر روند قیمتی را در بازار به دنبال داشتند تا جایی که در پایان روز کاری 4 شهریور  ارز به  33650 ریال رسید».

مدیر اداره صادرات ارز افزود:«به تدریج اما سهم و نقش متغیرهایی که عامل افزایش قیمت بودند، تغییر کرد؛ این تغییر در آینده نیز بیش از پیش نمایان خواهد شد و اثرات خود را در قیمت ارز نشان می دهد».

کریمی پیش بینی کرد: «با شفاف تر شدن آثار واقعي متغيرهاي بنيادين تعيين کننده نرخ ارز در اقتصاد و نزدیک تر شدن به روز اجرای برجام و استقرار و عادی سازی روابط بانکی بین المللی همچنین آزاد شدن منابع بلوکه شده و به کارگیری ابزار‌های پرداخت بین‌المللی همانند اعتبارات و بروات اسنادی شاهد خواهیم بود که دامنه نوسانات قیمت ارز بیش از پیش کاهش پیدا کند».

به اعتقاد مدیر صادرات ارز بانک مرکزی رفتارهاي هيجاني برخي از فعالان اقتصادي کاهش خواهد یافت و با توجه به  انتظارات شکل گرفته در مورد نرخ ارز، شاهد ثبات و پایداری بیشتر نرخ در بازار خواهیم بود و نوسانات آن محدود تر خواهد شد.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    53 3
    ارزونی پیش کش جلوی گرونی رو بگیرین
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    48 0
    برای دریافت پاسخ این سئوال باید اول فهمید که دلار های انبار شده در اختیار چه کسانی هست ؟
  • بابا A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    66 1
    از اول تا آخرش دروغ.........اگر قیمت دلار را ارزان میکردید درامدهای دولت کاهش می یافت.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    55 0
    دلیلش را همه میدانند چون ارزان شدن ارز به ضرر دولت است و برعکسش در دستور کار قرار دارد.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    40 0
    اینه همش حرفه بانک مرکزی به عنوان بزرگترین دارنده ارز و طلا مخالف کاهش قیمت هاست فقط به دنبال سود آوری برای سیستم بانکی است
  • ملت A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    26 0
    چرا بانک مرکزی در صدد است که نرخ ارز مبادلاتی بالا برود و به تبع آن نرخ ارز آزاد بالا نگه داشته شود ؟ ....................نرخ ارز آزاد هم که پایین می آید باز نرخ ارز مبادلاتی بالا میرود..افزایش هم کاملا نامحسوس است .روزی یا هر دو روز یک ریال افزایش....
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    35 0
    به همین نسبت باید قیمت ماشین پایین می آمد. دلار وقتی بالا می رود قیمت همه چی را هم بالا می برد ولی وقتی دلار پایین می آید قیمت هیچی پایین نمی آید .این یک معما شده برای ماملت.
  • نظري IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    31 1
    نگه داشتن و رساندن نرخ ارز دولتي به نرخ آزاد و بازار هنره ؟؟؟؟؟ احتياجي به توافق نبود و به اين بهونه به هدفتون رسيديد ، مردم و معيشت كيلويي چند
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    30 1
    یک بار نظر دادم انتشار ندادید...دلار ارزان نمیشود چون واحد پول ملی شما و آقایان دلار است و نه ریال...مگر میشود واحد پول ملی در برابر ریال کم ارزش شود استغفرا.... آقایان کم هم دلار ندارند خبر اگر از دلالان دلار نیستی بچاپ ...لطفا ....راستی فرقی هم نمیکند چون همه میدانند چرا ارز ارزان نمیشود
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    9 34
    افزايش شديد نرخ دلار موقتي است، بزودي وضعيت تغيير مي كند.
  • آرام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    48 1
    کاهش قیمت دلار به نفع مردمه و کی نفع مردم رو میخواد؟ نچاپ خبرآنلاین مثل همیشه
  • abolfazl A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    18 0
    قیمت ماشین و ارز جز سیاست های دولته...
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    18 9
    شما ملت خیلی زرنگ هستید . دلتان میخواست توافق بشه یک شبه دلار 1000 تومن بشه و خلاص . فعلا هم پولها را داخل بانک انبار کردید و سود 20 درصد میبرید و غیر از خوراکی هیچی نمیخرید . اما خیال باطل بانک مرکزی زرنگ تر از شما است . حالا بدوید دنبال دلار بالای 3400
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    6 0
    الان داره تو سایت خبر انلاین از دولت تدبیر انتقاد میشه؟ مگه میشه مگه داریم؟
  • saeid A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    6 0
    سلام چرا بعد لغو تحریم ها و ازاد شدن دلارهای بلوکه شده و بهتر شدن اوضاع کالاهای تحریمی مردم هیچ چیزی احساس نکردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام RO ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    4 4
    اگر توافق بشه برای واردات تقاضا برای ارز بیشتر میشه و باعث گران تر شدن ارز میشه
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    4 0
    این همه تورم نجومی و بعدش هم رکود اقتصادی عمده اش همین نتیجه کار فعالان به اصطلاح اقتصادی یا همان بانکهاهستند که بصورت اختاپوس وار همه چیز را می بلعند و تولید را نابود می کنند و نبض اقتصاد مملکت را به دست می گیرند و خوشان را محق و دایه اقتصاد می دانند و همه چیز را وارونه جلوه می دهند و بابک زنجانیها تولید می کنند و.....
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 6
    سلام ٩٠ درصد تامين ارز از نفت تامين ميشه تا زماني كه نفت زير ٧٠ دلار باشه تامين ارز براي واردات كالاهاي ضروري با مشكل روبروست خدا را شاكر باشيد دلارهاي بلوكه شده ازاد شد ومقداري جلو نوسانات شديد را گرفت لازم به ذكر است تا زماني كه صنعت گردشگري كه ارز اورترين مورد راه نيفته ونفت زير ٧٠ دلار باشه اين دلارهاي ازاد شده تا شش ماه اول سال ٩٥ جوابگوي نيازهاي ارزي خواهد بود با پولهاي ازاد شده نتونستيم هواپيماهاي مسافري را كامل نوسازي كنيم چه برسه ساير جا مانده هاي صنعت اگر ميخواهيم كشورمان پيشرفت بكنه وديگر نگران بازار ارز ورانت پول شوييها نباشه بايد در زمينه علم وتبديل ان به صنعت در همه زمينه ها دولت ومردم قدم برداريم فعلا خوب شعار ميديم مثل عالم بي عمل