روز گذشته وزیر کشور به مجلس رفت تا درباره اظهاراتش درباره ورود پول های قاچاق به سیاست توضیح دهد.

مريم محمدپور: ماجرا با انتشار سخنان وزیر کشور در همایش تخصصی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر در دوم اسفند سال گذشته کلید خورد(اینجا).سخنان عبدالرضا رحمانی فضلی با نامه 25 روز پیش از آن محمدرضا رحیمی همراه شد و عبارت جدیدی وارد فضای رسانه‌ای کشور شد؛ «ورود پول‌های کثیف به انتخابات».

170 نامی که هنوز منتشر نشده اند

معاون اول دولت دهم در نامه‌ای افشاگرانه و گلایه‌آمیز خطاب به محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور پیشین، به تشکیل کمیته‌ای با حضور برخی چهره‌های اصولگرا پیش از انتخابات مجلس هشتم اشاره کرده و نوشته بود که واسطه‌ای بوده برای کمک به 170 کاندیدای اصولگرا (اینجا). نامه رحیمی با واکنش نماینده‌های مجلس نهم همراه شد. روز بعد کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در جمع خبرنگاران حاضر در صحن علنی مجلس حاضر شد و از نامه‌هایی ازسوی برخی نمایندگان خطاب به روسای دو قوه قضاییه و مقننه خبر داد که خواستار انتشار نام‌های 170 کاندیدای مورداشاره شده بودند. همچنین چند روز بعد مسعود پزشکیان و سید موید حسینی صدر نمایندگان تبریز و خوی در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس قوه قضاییه خواهان اعلام اسامی دریافت کنندگان پول از محمد رضا رحیمی شدند(اینجا).

این نام‌ها پس از گذشت سه ماه هنوز منتشر نشده‌اند اما پیرموذن دو روز پیش به خبرگزاری خبرآنلاین گفت که با قول‌هایی که از روسای دو کمیسیون قضایی و اصل نود مجلس گرفته است، اسامی کاندیداها به زودی منتشر می‌شود (اینجا).

ماجرای ورود پول قاچاق به انتخابات

اگرچه چند روز پس از انتشار این نامه، حکم دادگاه محمدرضا رحیمی صادر شد اما عبارت «پول کثیف» به یک میلیارد و دویست میلیون تومان مورد اشاره در نامه او اطلاق نشد، این عبارت را وزیر کشور برای استفاده از پول حاصل از قاچاق در انتخابات به کار برد. رحمانی فضلیدر همایش تخصصی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه پول های کثیف در مسیر انتقال قدرت و سیاست قرار می گیرد، گفت: بخشی از این پول در حوزه سیاست وارد می شود و افراد در قالب انتخابات و غیره به آن ورود می کنند، از این رو حوزه قدرت آلوده می شود (اینجا).

واکنش تند لاریجانی

این سخنان رحمانی فضلی با واکنش تند علی لاریجانی، رییس مجلس همراه شد.لاریجانی چند روز بعد در نطق پیش از دستور خود در مجلس گفت: این گونه گرد و مبهم حرف زدن چه فایده ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد؟ مگر مملکت قانون ندارد؟ اگر کسی از این گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضائیه قرار دهد تا رسیدگی شود (اینجا).

رحمانی فضلی نیز نسبت به انتقاد لاریجانی بی‌تفاوت نماند.او درحاشیه بازدید از مرکز نگهداری و درمان معتادان اخوان واقع در ملاردکرج این احتمال را مطرح کرد که اطلاعات درستی به لاریجانی داده نشده بوده است. او گفت: به نظر اطلاع درستی به ایشان نداده بودند و از اصل صحبت‌هایم ا طلاعی نداشته و تصورکرده بودند بنده گفتم انتخابات کنونی دچارمشکل است (اینجا).

واکنش وزیر دادگستری

لاریجانی تنها کسی نبود که نسبت به اظهارات رحمانی فضلی اظهارنظر کرد. برخی چهره‌های سیاسی و مسئولان نیز در این باره سخن گفته‌اند. مصطفی پورمحمدی در بخش خبری 22 شبکه دو در تاریخ 27 فروردین امسال، ریشه این امر را نبود قوانین شفاف در حوزه هزینه‌های انتخاباتی دانست (اینجا).

چرخش تاکتیکی آقای وزیر

سخنان رحمانی فضلی در روزهای اخیر دچار چرخش تاکتیکی شده است. او که ابتدا از ورود پول های کثیف به عرصه سیاست ابراز نگرانی کرده بود، روز اول اردیبهشت سال جاری درحاشیه نشست هفتاد و یکمین جلسه شورای اجتماعی کشور به خبرنگاری گفت که همه اسناد و مدارکی که نشان دهنده ورود پولهای کثیف در حوزه قاچاق مواد مخدر،قاچاق کالا و بقیه روزنه ها در حوزه «اقتصادی» است را آماده کرده تا در مجلس به نمایندگان ارایه دهد (اینجا).

برگزاری جلسه علنی به جای غیر علنی

رحمانی فضلی توضیح در جلسه غیر علنی را چاره اختلافش با مجلس می‌دانست و گفته بود حاضر است در یک جلسه یک ‌ساعته در صحن غیر علنی مجلس فرایند پول‌های کثیف را در اقتصاد برای نمایندگان توضیح دهد. اینجا او روز گذشته در صحن علنی مجلس گفت: در نامه‌ای به رئیس مجلس درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی را کرده بودم تا ارقام و اعدادی که در مجلس ارائه می‌شود مورد سوءاستفاده دشمنان نشود. (اینجا)

اما مجلس خواستار جلسه علنی شد چراکه نایب رییس اول مجلس روز گذشته درباره برگزاری جلسه علنی برای بررسی موضوع ورود پول‌های کثیف به انتخابات گفت: برای این تقاضای برگزاری جلسه علنی داشتیم که ما در حوزه برخورد با جریان پول کثیف درحوزه سیاست هیچ اغماضی نداریم. این عزم مجلس است و در این راه هیچ چشم پوشی ندارد (اینجا). به این ترتیب روز گذشته وزیر کشور در مجلس حاضر شد و در حضور اصحاب رسانه توضیحاتی را ارائه کرد.

توضیحات متفاوت آقای وزیر

توضیحات رحمانی فضلی با سخنان پیشین او تفاوت چشمگیری داشت.وزیر کشور تاکید کرد که صحبت‌های دوم اسفندش به صورت ناقص و جهت ‌دار و تحریف شده منعکس شده بود وگفت: به همین دلیل در فردای آنروز اطلاعیه‌ای از طرف ستاد مواد مخدر منتشر شد و در آنجا بحث را مجددا توضیح دادیم مبنی بر این ‌که «اگر» گردش ناسالم مالی مواد مخدر در هر حوزه‌ای از جمله سیاست بروز کند منجر به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات خواهدشد. نسبت به تأثیر پول‌های کثیف،قاچاق موادمخدر درتمام عرصه‌ها از جمله سیاست نیز هشدار داده شد (اینجا).

ابوترابی فرد اما در جلسه دیروز خواست ماجرای ارتباط پولهای کثیف و هزینه های انتخاباتی شفاف شود و از رحمانی فضلی خواست که اگر چیزی می‌داند به طور شفاف و با ذکر نام بیان کند(اینجا).

29214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    14 4
    اگر قرار است كه با يك داد مجلسيان، دولتمردان در هر موضوعي عقب نشيني كنند پس ما براي چه به دولت تدبير و اميد راي داديم؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    15 3
    همه میدونند کیا پول کثیف گرفتند.... مثلا ما نمیدونیم دلواپسا گرفتند