ایسنا نوشت: اسامی ۱۵۰ نویسنده به عنوان نامزدهای اولیه جایزه ۱۰۰ هزار یورویی «دوبلین» اعلام شد.

براساس گزارش «سی.بی.سی» این جایزه که شامل مبلغ قابل توجه ۱۰۰ هزار یورویی می‌شود، به آثار ادبی نوشته یا ترجمه شده به زبان انگلیسی تعلق می‌گیرد. کتابخانه‌های سرتاسر جهان می‌توانند نویسنده‌های مورد نظر خود را برای نامزدی جایزه ادبی «دوبلین» معرفی کنند.

امسال نامزدهای اولیه این جایزه از ۴۰ کشور و پنج قاره جهان برگزیده شده‌اند که از این میان ۱۶ نفر اهل کانادا و هفت نویسنده ایرلندی هستند.

«اما داناهیو» نویسنده نامزد «بوکر»ی که رمان پرفروش «اتاق» را نوشته، در این دوره با کتاب «شگفتی» راهی مرحله نخست شده است. «مادلین تین» نویسنده برنده جایزه «گیلر» و «گاورنر جنرال» کانادا و نامزد نهایی «من بوکر»، در این دوره با رمان «نگو ما هیچ چیز نداریم» نامزد شده است. «راشل کاسک» نویسنده رمان «ترانزیت» هم که امسال شانس دریافت جایزه «گیلر» را دارد، از دیگر چهره‌های کانادایی حاضر در این رقابت ادبی است.

نام «سباستین بری» رمان‌نویس ایرلندی برنده دو جایزه کتاب سال «کاستا» و جایزه رمان تاریخی «والتر اسکات»، و نامزد نهایی «من بوکر»، برای نگارش «روزهای بی‌پایان» در این فهرست دیده می‌شود. «ایمیر مک‌براید» نویسنده «The Lesser Bohemians» هم از دیگر نام‌های آشنا در این لیست است.

فهرست نامزدهای نهایی این دوره از جایزه «دوبلین» در آوریل ۲۰۱۸ مشخص و برنده روز ۱۴ ژوئن معرفی خواهد شد. ۴۰ اثر از میان ۱۵۰ کتاب برگزیده، ترجمه هستند.

جایزه بین‌المللی «دوبلین» که تا چند سال پیش با عنوان «ایمپک دوبلین «برگزار می‌شد، گران‌ترین جایزه کتاب ادبی جهان است که به یک رمان تعلق می‌گیرد. مبلغ نقدی این جایزه ۸۰ هزار پوند (معادل ۱۰۰ هزار یورو) است.

کتابخانه‌های عمومی سرتاسر جهان می‌توانند عناوین برگزیده خود را برای شرکت در این رقابت بین‌المللی معرفی کنند. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به «جیم کریس»، «کالوم مک‌کن» و «دیوید مالوف» اشاره کرد.

این جایزه به کتاب‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه شده و در فاصله زمانی یک‌ سال اخیر منتشر شده باشند، تعلق می‌گیرد. شورای شهر دوبلین ایرلند با همکاری فرمانداری دوبلین و کمپانی «ایمپک» برگزارکنندگان این جایزه ادبی هستند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =