اسکان موقت زلزله زدگان طی ۶۰ الی ۷۰ روز آینده تکمیل می شود

استاندار کرمانشاه در دیدار با شهردار اصفهان با اشاره به اینکه براساس تخمین ۳۱ هزار خانه تخریب شده است، گفت: از این آمار۱۲ هزار خانه صد در صد تخریب شده و نزدیک به ۱۵ هزار مسکن نیز بین ۲۰ الی ۷۰ درصد آسیب دیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هوشنگ بازوند در جریان بازدید شهردار و رییس شورای اسلامی شهر اصفهان از مناطق زلزله زده غرب کشور اظهار داشت: ابتدا یک پیش لرزه به بزرگی ۴.۹ ریشتر و سپس زلزله اصلی به بزرگی به ۷.۳ ریشتر رخ داد که مردم کرمانشاه با توجه به پیش لزره از خانه های خود بیرون آمدند و همین امر باعث کاهش تلفات شد.

وی یکی از دلایل کاهش تلفات جانی را پیش لرزه دانست و گفت: تلفات جانی این زلزله ۴۳۶ نفر بود.

زلزله خسارت بسیاری به زیرساخت های کرمانشاه وارد کرد

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه زلزله ضربه سختی به زیرساخت های شهر کرمانشاه وارد کرد، تاکید کرد: آب شرب پایدار باید در شهرها استفاده شود اما آب شرب بیش از ۹۰ درصد از شهرهای ایران ناپدار است و این زلزله نشان داد آب ناپایدار بسیار آسیب پذیر هستند.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که زلزله آغاز شد تا ۴ الی ۵ ساعت قحطی آب در شهر وجود داشت، اظهار کرد: شهرهای که برای آب از چشمه و چاه استفاده می کردند دچار مشکلات جدی شده بودند.

بازوند با اشاره به اینکه لوله های چدن درمقابل زلزله نتوانستد مقاومت کنند و برش خورده بودند، ادامه داد: همچنین جنس خاک در زلزله مهم است چنانچه در برخی از مکان ها که خاک قوی وجود داشت کمتر آسیب و مکان های که خاک سستی داشت به شدت آسیب دیده است.

سازه هایی که آئین نامه ۲۸۰۰ را رعایت کرده بود کمتر آسیب دیده است

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه نوع خاک در مقاومت ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه به این مهم دقتی نمی شود، تصریح کرد: سازه هایی که در آن از آیین نامه ۲۸۰۰ پیروی کرده بود در مقابل زلزله مقاومت کرده بود و متاسفانه درسازه هایی که این آیین نامه رعایت نشده اتفاقات جدی افتاد.

ساختمان های دولتی بیش از خانه های مردم آسیب دید

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه به مقاومت ساخت و سازها توجه ویژه ای نمی شود، ادامه داد: خانه هایی که مردم ساخته بودند خیلی آسیب ندیده بودند اما خانه هایی که دولت در ساخت آن نقش داشت مانند مسکن مهر و بیمارستان تخریب شد.

بازوند با اشاره به اینکه بیمارستان اسلام آباد تخریب و فوت شدگان و بیماران در راهروها قرار داشتند، گفت:همچنین سرپل ذهاب نیز از این مشکلات رنج می برد.

تخمین تخریب ۳۱ هزار خانه را می زنیم

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه براساس تخمین ۳۱ هزار خانه تخریب شده است، گفت: از این آمار۱۲ هزار خانه صد در صد تخریب شده و نزدیک به ۱۵ هزار مسکن نیز بین ۲۰ الی ۷۰ درصد آسیب دیده است.

وی به تخریب خانه های مسکن مهر در اسلام آباد نیز اشاره داشت و گفت: در اسلام آباد خانه های شهروندان آسیب جدی ندیده اما متاسفانه به مسکن مهر به شدت آسیب وارد شده است.

وی با تاکید براینکه قرارداد اسکان موقت با قرارگاه خاتم الانبیا و اسکان دائم با بنیاد مسکن منعقد شده است، اضافه کرد: اسکان اضطرای تکمیل و از فردا نیز اسکان موقت آغاز می شود.

در اسکان اضطراری تحت هیچ شرایطی اسکان مانند اردوگاه را قبول نکردیم

بازوند اظهار کرد: تحت هیچ شرایطی اسکان اضطراری مانند اردوگاه را قبول نکردیم و در اسکان اضطراری در منازل افراد یا ۱۰۰ متر فاصله با منازل شهروندان ایجاد شد همچنین در روستاها نیز دقیقا همین اتفاق مهم انجام شد.

وی ادامه داد: در نظر داریم اسکان موقت ظرف۶۰ تا ۷۰ روز بعد تکمیل تا بعد از آن مراحل اسکان دائم دنبال شود.

استاندار کرمانشاه یکی از چالش های اسکان موقت را اسکان افرادی که در خانه های مهر ساکن بودند دانست و تاکید کرد: نمی دانیم به آنها پول ارائه شود تا آنان منزلی را اجاره کند یا خانه ای وجود دارد که برای اجاره در اختیار آنان قرار گرفته شود و حتی برخی از ساکنان این ساختمان ها مستاجر و آنان اکنون دچار مشکل خواهند شد.

امداد رسانی به ۶۵۰۰ مجروح در کمتر از ۲۰ ساعت

بازوند در بخش دیگر سخنان با بیان اینکه در کمتر از ۲۰ ساعت ۳۴ بالگرد به ۶۵۰۰ مجروح به کرمانشاه و از کرمانشاه نیز به تهران منتقل شد، گفت: از۷۵۰۰ مجروح نزدیک ۵۷۰ مجروح درکرمانشاه و ۲۵۰ مجروح نیز درهمدان، تهران و کرج حضور دارند.

وی با بیان اینکه در سیستم کمک رسانی خود توزیع کالاها به شهروندان سپرده شده بود، افزود: البته توزیع کالاهای دولتی و ارگان ها از طریق هلال احمر توزیع شد.

فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی هم فرصت و یک مقدار آلودگی همراه خود داشت، اظهار کرد: در زلزله بم فضای مجازی نقشی نداشت.

تمام ادارات دولتی در مناطق زلزله زده فعالیت خود را آغاز کردند

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه از روز گذشته اداره ها باز شدند، گفت: امروز با باز شدن مغازه ها و اداره ها شهر کمی به حالت عادی بازگشته بود.

بازوند در ادامه افزود: امیدواریم شهرداری اصفهان سرویس های بهداشتی سیار به کرمانشاه ارائه کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =