حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به سیره پیامبراکرم در ساختن جامعه اسلامی صدر اسلام گفت: باید از شیوه های جامعه سازی و تمدن سازی صدر اسلام استفاده شود.

به گزارش خبرآنلاین، محسن مهاجرنیا؛ استاد دانشگاه اظهار کرد: امروز اگر توسط مقام معظم رهبری، مراحل پنجگانه انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی،جامعه اسلامی و تمدن اسلامی مطرح شده است باید از شیوه‌های جامعه سازی و تمدن‌سازی صدر اسلام استفاده شود، باید ببینیم رمز موفقیت پیامبر (ص) در چه بود و شرایط جامعه آن روز کاستی‌ها و آسیب‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهای جامعه آن روز را مطالعه بکنیم و در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی از آنها بهره برداری شود.

وی با بیان اینکه هجرت بزرگ‌ترین راهبرد بهره گیری از فرصت ها و روش مبارزه با تهدیدهاست افزود: هجرت بزرگ ترین مکانیزم ظرفیت سازی، دولت سازی، جامعه سازی و دروازه تمدن سازی است ،هجرت یعنی شکستن بن بست ها، انسدادها ، تصلب ها و پا گذاشتن بر زمین و زمان است.

حجت الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: هجرت به لحاظ فقهی در صورت وجود شرایط خفقان و استبداد، حکمش واجب است. فقط بر پیامبر واجب نبود. طبق آیات الهی همین الآن هم انسان هایی که در ممالک کفر و استبدادی و طاغوتی هستند و نمی توانند دیندار باشند و به وظایف شرعی خود عمل کنند بر آنها واجب است که مهاجرت نمایند.

این استاد دانشگاه با اشاره به دلایل هجرت پیامبر از مکه به مدینه اظهار داشت: در مکه بخشی از عناصر اساسی تشکیل دولت اسلامی وجود دارد اما عنصر قلمرو و سرزمین نیست با هجرت این عنصر بدست آمد، حکومت اسلامی شکل گرفت،اتحاد ملی به وجود آمد، مرکز فرمانروایی در مسجد پایه گذاری شد. قانون اساسی مدینه با حضور مهاجرین و اوس و خزرج و مسیحیان و هم پیمانان آنها تدوین شد و پیامبر به عنوان حاکم بلامنازع و فصل الخطاب پذیرفته می شود.

عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه تصریح کرد: با تشکیل حکومت اسلامی، مقوله امنیت و عدالت و رفاه و نظم و قانونمندی هم در مدینه حاکم می شود، برای اولین بار دفاع مقدس و جهاد تشریع می‌شود و اقتدار مسلمانان بالاخره شهر امن الهی مکه مکرمه را آزاد و فتح الفتوح انجام می شود، اینها سرآغاز ورود به عرصه بین‌الملل آن روز است نامه نگاری پیامبر به سران کشورها به ویژه دو امپراطور ابرقدرت آن روز و دعوت آنها به اسلام ، دورنمای تازه‌ای از افق تمدن اسلامی را نمایان کرد و پیامبر اسلام موفق شد شبه جزیره عرب را وارد یک سبک زندگی مؤمنانه نماید.

وی گفت: حاکمیت قریش سیزده سال تمام شرایطی را در مکه، علیه پیامبر(ص) به وجود آورده بود که دیگر ، نه تبلیغ رسالت و نه زیست مؤمنانه برای رسول مکرم اسلام(ص) و یارانش مقدور نبود. در طول این سیزده سال حضرت از تمام ظرفیت های مکه استفاده کرد . از ظرفیت قبیله به نحو احسن بهره برد ، بنی هاشم به خاطر حضرت در مقابل بنی امیه ایستاد . حضرت ابوطالب تعصبات قبیلگی را به نفع پیامبر تحریک کرد وقتی تهدید به قتل و اخراج حضرت جدی شد ابوطالب از همه بنی هاشم خواست ولو اسلام را هم نپذیرفته اند ولی به دفاع از پیامبر برخیزند. بخشی از اینهایی که با حضرت به شعب ابوطالب رفتند مسلمان نبودند.

حجت الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: بعد از جریان سه ساله محاصره در شعب ابیطالب، حضرت به فکر بازکردن بن بست موجود برآمد. نگاه حضرت به شهر استراتژیک مدینه است. مدینه هم با فرهنگ است هم دارای آبادانی بیشتر است هم در قطب بندی دنیای آن روز، زیر سلطه امپراطوری ایران و روم نبود، زمینه پذیرش یک مصلح الهی در آنجا فراهم بود. از طرفی یهودیان ساکن مدینه که با تورات ارتباط داشتند فضای آماده ای را از آمدن پیغمبر خاتم ایجاد کرده بودند.

حجت الاسلام مهاجرنیا اظهارداشت یادآوری این تاریخ درخشان برای این است که ما بدانیم در مدینه فاضله اسلامی ما از چه راهبردها و روش هایی استفاده شده است. چه ظرفیت سازی هایی انجام شد تا جامعه سازی و دولت سازی محقق گردید. دولت مدینه چه نوع سیاست فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، داخلی و خارجی را در پیش گرفت. وی در پایان گفت: امروز یکی از وظایف متفکران و اندیشمندان مسلمان این است که با بازشناسی تاریخ صدر اسلام و بازسازی عناصر مادی و معنوی تمدنی به طراحی الگوهای متناسب با جامعه امروز اهتمام کنند و مخصوصاً در مراحل استکمالی انقلاب اسلامی که به تعبیر مقام معظم رهبری ما در مرحله دولت سازی هستیم و باید به مرحله تمدن سازی برسیم، نیاز به این الگوها، بسیار شدید است و یکی از وظایف فکری نیروهای انقلاب اسلامی و دلسوزان توجه به این بخش است.

29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =