۰ نفر
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶

مهر نوشت:رئیس سازمان راهداری، با انتقاد از مصوبه کمیسیون تلفیق و عدم افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: امیدواریم شورای اقتصاد در سال آینده، با افزایش نرخ عوارض آزادراه تهران - قم، موافقت کند.

داوود کشاورزیان درباره علت عدم تصویب افزایش نرخ حامل های انرژی در کمیسون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اینکه چرا تصویب نشده را باید از خود اعضای کمیسیون تلفیق پرسید؛ اما اینکه آیا من از این موضوع ناراحت هستم؟ باید گفت، بله من شخصا از اینکه مجلس و دولت نتوانستند گامی در جهت اصلاح قیمت حامل های انرژی بردارند، راضی نیستم؛ علتش هم این است که در مباحث مربوط به مصرف گازوئیل که حمل و نقل بار و کالاهای ما عمدتا وابسته به آن است، یکی از مشکلات اصلی، پایین بودن قیمت سوخت است.

نرخ تمام شده گازوئیل: لیتری ۱۷۰۰ تومان؛ نرخ فعلی فروش: لیتری ۳۰۰

به گفته این مقام ارشد در وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر قیمت واقعی سوخت خودروهای دیزلی (گازوئیل) در پی نوسانات قیمت نفت خام در چند ماه گذشته افزایش یافته است. ضمن اینکه صرفا قیمت تمام شده تولید گازوئیل نیست و می بایست قیمت حمل آن را نیز به قیمت نهایی بیفزاییم که در نتیجه رقمی بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان است.

هزینه نصب نیوجرسی در آزادراه تهران-قم، ۴۰ میلیارد تومان

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نتایج اجرای طرح نصب نیوجرسی در آزادراه تهران ـ قم تصریح کرد: یکی از برنامه های ما در سازمان راهداری حذف گاردریل های میانی و نصب نیوجرسی به جای آن در طول آزادراه است. قرار است حتی المقدور در سایر آزادراه ها نیز حفاظ میانی را بتنی کنیم. این نیوجرسی ها از نوع مفصلی هستند و این مفاصل آنها را به یکدیگر محکم می کند که در صورت برخورد کامیون یا خودرو به این نیوجرسی ها، احتمال جدا شدن اینها و عبور وسایل نقلیه به باند مقابل کاسته می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: علت اینکه در تمام طول آزادراه تهرن ـ قم نیوجرسی ها نصب نشده اند، کمبود منابع مالی است ما برای اینکه حفاظ میانی مسیر ۱۳۰ کیلومتری این آزادراه را از فلزی به بتنی تبدیل کنیم، منابعی در حدود ۴۰ میلیارد تومان نیاز داریم که به دلیل آنکه نتوانستیم پول پیمانکار را تأمین کنیم و پیمانکار پول زیادی از ما مطالبه دارد، این کار فعلا با سرعت کمی اجرا می شود.

وی افزود: از طرف دیگر هم امکان افزایش درآمد آزادراه تهران ـ قم از طریق عوارض وجود ندارد؛ چون این آزادراه، دولتی است و نرخ عوارض آن باید به تصویب شورای اقتصاد برسد. معمولا شورای اقتصاد رابطه خوبی با افزایش عوارض ندارد. ما آخرین افزایشی که داشتیم مربوط به سال ۹۳ بود و علی رغم آنکه ۳ سال از مصوبه قبلی گذشته، هنوز افزایش جدیدی صورت نگرفته است.

درآمد عوارضی تهران-قم سالی ۹ میلیارد؛ هزینه نگهداری ۲۰ میلیارد تومان

کشاورزیان تأکید کرد: درآمد فعلی عوارض آزادراه تهران ـ قم در حدی است که بتوانیم کار جمع آوری عوارض و برخی کارهای خرد در حوزه نگهداری راه را با آن انجام دهیم. ما برای نگهداری آزادراه تهران ـ قم باید سالانه بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان هزینه کنیم. این در حالی است که کل درآمدی که از عوارض داریم، سالانه در حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان است. که ۴ تا ۵ میلیارد تومان آن هزینه جمع آوری عوارض شده و ۴ تا ۵ میلیارد تومان هم خرج بخشی از کارهای نگهداری جاده می شود. امیدوارم شورای اقتصاد در سال آینده با آن موافقت کند. این شورا فعلا موافق با افزایش قیمت ها نیست.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    4 0
    بجای خرج کردن سالی 5 میلیارد برای گرفتن عوارض یروید این فرآیند را مکانیزه کنید وپول آنرا خرج بزرگراه کنید نه اینکه همش بخواهید به مردم فشار بیاورید
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    3 1
    با اینکه با هیچ گرانی موافق نیستم ولی خداییش پانصد تومان برای این آزاد راه نسبت به مثلا آزادراه امیرکبیر قم کاشان که قدم به قدم عوارضی با مبلغ بالا داره خیلی کم هست
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    0 0
    چرا این خط گران بشود چون پولش میرود به حساب قمی ها و خط قزوین زنجان حذف شود البته هیچکدام به جیب مردم بیچاره نمیرفت و نمی رود و اصلا معلوم در جیب چه کسی جاساز میشود