رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از برخی بندهای عقدنامه ازدواج از جمله دادن حق طلاق به زن انتقاد کرد و گفت: برخی بندهای این عقدنامه ولو اینکه بعد فقهی آن درست شده باشد به نفع زنان نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز ۳۱ فروردین در همایش مدیران و موسسین حوزه‌های علمیه خواهران در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به آیه «نفر» گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه براساس این آیه تفقه در دین و انذار دادن مردم است.
وی با بیان اینکه در این آیه سخنی از تبشیر نیست و در کل قرآن نیز با فحصی که بنده داشته‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که انذار بیشتر از تبشیر به کار رفته است که به نظر می‌رسد جزء اهداف اصلی قرآن و با تامل صورت گرفته است.
فاضل لنکرانی ادامه داد: وقتی غایتی اینچنین برای دین و وحی مطرح است باید برای حوزه نیز وظیفه انذار، غایت باشد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه انذار نباید به مقوله خوف از نار منحصر شود گفت: اگر انذار تنها در خوف از نار خلاصه شود در این صورت مسئله رحمانیت الهی مورد شبهه قرار می‌گیرد لذا باید توسعه معنایی برای انذار قائل شویم و آن را خوف از عظمت الهی قبل از خوف از نار بدانیم.
استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه این نوع مفهوم از انذار آثار فراوانی دارد بیان کرد: ریشه همه بدبختی‌ها و مشکلات و جنایات و آسیب‌های اجتماعی در مقوله غفلت از عظمت و یاد خدا صورت می‌گیرد لذا اگر می‌خواهیم این مسایل را حل کنیم باید خوف از خدا و عظمت الهی فراگیر شود.
آیت‌الله فاضل لنکرانی عنوان کرد: امروز مشکلات زیادی در فضای مجازی برای خانواده‌ها و جامعه پیش آمده است که راه برخورد با آن بگیر و ببند و فیلتر کردن نیست؛ زیرا اگر باور به عظمت الهی و خوف از قدرت خدا در دل انسان ایجاد شود در این صورت بهترین راه برای کنترل فضای مجازی خواهد بود، بنابراین باید حوزه خوف از خدا را در جامعه تزریق کند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: اطلاعات مردم امروز قابل مقایسه با دوره قبل از انقلاب نیست ولی چرا تاثیر آن کم است از طرفی در خود حوزه‌ها انباشت علمی بسیار زیادی را شاهدیم ولی اگر درک عظمت الهی صورت نگیرد ثمر لازم را نخواهد داشت.
فاضل لنکرانی در ادامه با اشاره به رشد فراگیر حوزه‌های علمیه خواهران در کشور سهم بزرگی از موفقیت‌های حوزه را از ناحیه حوزه خواهران دانست و ادامه داد: امام خمینی(ره) نقش مهمی در این مسئله داشتند و مرحوم والد ما نیز که مدتی مدیریت حوزه را برعهده داشتند در توسعه حوزه خواهران زحمت زیادی متحمل شدند زیرا معتقد به ثمرات و برکات این حوزه‌ها بودند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های حوزه خواهران عنوان کرد: بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی از طریق مسایل زن و خانواده صورت می‌گیرد و غرب نیز دائما در تلاش است تا جریاناتی مانند فمینیسم را در کشورهای اسلامی توسعه دهد و بنیان‌های خانواده را از بین ببرد و هیچ بخشی محکم‌تر و قوی‌تر از حوزه خواهران نمی‌تواند در مقابل این جریانات دست‌ساز آمریکا و اسرائیل بایستد.
وی با بیان اینکه دفاع بانوان طلبه به مراتب از دفاع فضلا و علمای حوزه برادران از مقولات مربوط به زن و خانواده موثرتر است بر لزوم تقویت بنیه علمی حوزه خواهران تاکید کرد و افزود: اسلام احکام خاصی برای زنان دارد که برخاسته از متن دین است و نمی‌توانیم با آن برخورد عرفی داشته باشیم و این احکام خاص از روی مصالحی است وگرنه اسلام در کسب ارزش های معنوی و تعالی انسانی میان زن و مرد فرقی نگذاشته است.
فاضل لنکرانی با بیان اینکه قائل بودن به عدالت میان زن و مرد امر اشتباهی است تاکید کرد: دلیلی ندارد که همه احکام اسلامی مبنای عادلانه داشته باشد همان طور که مسئله اصالة الطهارة مگر عدالت وجود دارد؛ لذا اگر نمی‌دانیم جایی نجس شده می‌گویند حمل بر پاکی کنید و با اینکه می‌دانیم این مسئله عادلانه نیست ولی همه مراجع بر آن فتوا داده‌اند؛ بنابراین مبنای همه احکام اسلامی، عدالت مد نظر ما نیست بلکه مصلحت‌های بالاتری در آن دیده شده است.
وی با انتقاد از دادن حق طلاق به زنان و لزوم اصلاح برخی بندهای عقدنامه‌ها تصریح کرد: به اعتراف مسئولان و کارشناسان و شواهد واقعی این تغییرات به نفع زنان نبوده است ولو اینکه بتوانیم بعد فقهی آن را به نحوی حل کنیم.
فاضل لنکرانی با بیان اینکه وظیفه اصلی حوزه خواهران حمایت و تبیین احکام زنان برای بانوان جامعه است اظهار کرد: بانوان طلبه باید از نظر علمی خود را قوی کنند و چرا ما نباید ده‌ها نفر مانند بانو امین اصفهانی را به عنوان مجتهده تربیت نکنیم و نداشته باشیم البته در کنار این مسئله تربیت مبلغ توانمند نیز لازم است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار غفلت را از عوامل آسیب‌زا برای جامعه برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه نهادهای فرهنگی از بطن جامعه غافل شده‌اند در صورتی زمان موفق خواهیم شد که ابتدا خودمان را اصلاح کنیم و از بطن جامعه نیز غافل نشویم.
وی بر لزوم ایجاد حوزه های علمیه در سراسر کشور و شهرها و حتی روستاها تاکید کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =