عدم حضور نماینده‎ای از جامعه اهل سنت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری گلایه‏‎های متعددی را برانگیخت و دامنه‎اش به جلسه علنی امروز مجلس نیز کشیده شد. حال آنکه نه تنها مولوی عبدالحمید بلکه هیچ کدام از امامان جمعه به این مراسم دعوت نشده بودند.

به گزارش خبرآنلاين، علي لاريجاني صبح امروز در نطق خود با اشاره به حضور 500 مهمان خارجي در اين مراسم، گفت: اين حجم مهمان خارجي ما را با محدوديت جا مواجه کرده بود و نتوانستيم از همه بزرگان كشور دعوت نماييم. عذر ما را انشاالله مي پذيرند. البته جفا است كه اين محدوديت جا را با مسائل قومي و مذهبي مرتبط نمايند.

با وجود اين توضيح رئيس مجلس، دو تن از نمايندگان اهل تسنن مجلس در نطق‎هايشان به اين موضوع اعتراض کردند. (اينجا) جليل رحيمي جهان آباد، نماينده مردم تربت جام و تايباد در اخطاري خطاب به هيئت رئيسه در رابطه با دعوت نشدن چهره هاي اهل سنت در مراسم تحليف، گفت: انتخابات و مراسم تحليف و تنفيذ با شكوه تمام برگزار شد. آيا اين شرط انصاف و برادري و هم ميهني و اسلاميت است كه بگوييم براي نماينده اهل سنت ايران، جايي در خانه ملت نبوده است؟، كدام انسان منصف و با فهمي اين پاسخ را از ما مي‎پذيرد؟ اينكه بگوييم براي يك امام جمعه اهل سنت يك چهره اهل سنت جا نداشتيم را چه کسي قبول مي کند؟

رئيس فراكسيون اهل سنت مجلس دهم، ادامه داد: اهل سنت، شهروندان مرزبان اين كشور هستند. عزت ايران در اين است كه همه قوميت و مذاهب عزت داشته باشند. به عنوان رئيس فراكسيون اهل سنت از هيئت رئيسه مجلس گلايه دارم كه اجازه ندادند چهره برجسته اهل سنت مولوي عبدالحميد در مراسم حضور پيدا كند. اگر سوء مديريت و ضعف بوده است من به عنوان رئيس فراكسيون از مردم اهل سنت، عذرخواهي مي كنم اما پاسخي كه امروز شنيديم، قابل پذيرش نبود. درخواست من از هيئت رئيسه اين است كه از مردم اهل سنت و شيعه دلجويي کند.

پس از صحبت‌هاي اين نماينده اهل سنت، مسعود پزشكيان كه اداره مجلس را برعهده داشت، پاسخ داد: آقاي لاريجاني قبل و بعد از جلسه امروز اعلام كردند به علت كمبود جايي كه داشتيم، هيچ كدام از امامان جمعه را دعوت نكرديم، اين خدايي نكرده به خاطر بي ادبي نبوده است. چهره‏‎هاي اقليت مسيحي هم كه در جلسه بودند، نمايندگان پاپ از كشورهاي ديگر بودند.

او تأكيد كرد: به هيچ وجه قصد اين كه ميان قوميت‌ها و مذاهب، تفاوت بگذاريم، نبوده است؛ ما كه دنبال وحدت هستيم. اين پيام كه در مجلس نسبت به سني ها چنين نگاهي وجود دارد، درست نيست.

پزشكيان با اشاره به اين نكته كه مولوي عبدالحميد و تمام سني هاي كشور، اساس اين مملكت هستند، تصريح كرد: وحدت مي تواند كشور را جلو ببرد. آنچه در مجلس اتفاق افتاد و رئيس مجلس هم گفتند به دليل تعداد زياد مدعويني بود كه از كشورهاي ديگر آمدند و نتوانستيم، همه افراد را دعوت كنيم. نگذاريم از اتفاقي كه افتاد،‌ دشمن بهره ببرد.

پيشنهاد پزشكيان براي برگزاري جلسه لاريجاني با بزرگان اهل سنت

جلال محمودزاده نماينده مردم مهاباد، نيز در انتقاد از دعوت نکردن از اهالي سنت در مراسم تحليف، خطاب به روحاني و علي لاريجاني، گفت: شما مدبريت دو قوه كشور را در اختيار داشتيد، چطور در مراسم تحليف، دعوت از اهل سنت را ناديده گرفتيد؟ يك صندلي براي اهل سنت اختصاص نداديد. آيا ما شهروند اين كشور نيستيم؟در هنگام تبليغات انتخابات، ايراني اصيل هستيم، اما زمان تحليف حاضر نشديد يك صندلي براي اهل سنت اختصاص دهيد!

پزشكيان در پاسخ به اين تذكر که پس از معرفي فهرست وزراي کابينه دوازدهم ارائه شد، نيز اينگونه پاسخ داد: در ميان وزراي معرفي شده، از جامعه آذري‎ها كسي نبود،‌ حالا ما بلند شويم و دعوا كنيم؟ ايجاد اختلاف در كشور درست نيست و چنين قصدي وجود نداشته است. اينكه بگوييم حالا که اينجوري شد، اينگونه مي كنيم درست نيست.‌ در روز تحليف همه نمايندگان در صحن بودند، مدعوين هم اكثرا خارجي بودند و جاي خالي وجود نداشت.

او تأكيد كرد: به نظرم نمايندگان اين موضوع را بيشتر تشديد نكنند. انشالاله با آقاي لاريجاني صحبت مي كنيم تا بزرگان اهل تسنن را دعوت كنيم که صحبت شود و اين سوء تفاهم حل شود.

27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم بلوچی IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    3 2
    اگر رای جامعه ی ۲۷میلیونی اهل سنت نبود الآن حسن روحانی رئیس جمهور نبود؛ما از ایشون و هیئت رئیسه ی مجلس گلایه داریم اعم از سنی و شیعه؛در این چهار ریاست روحانی صبر خواهیم و کارهای ایشون رو در راستای دلداری اهل سنت خواهانیم و منتظرم انتخابات 1400خواهیم ماند و جامعه یمان را به همه نشان خواهیم داد.
  • بی نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    2 5
    حالا کارمجلس خوب نبوده. ولی اهل تسنن نهایتا ۶ میلیون هستن.... این دوستمون گفتن همه ۲۷ میلیون مال اهل تسنن بوده. چه خبره بابا....