رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: بی تدبیری و سوء مدیریت مسئولان این بار هم دلیل تاخیر در بازگشایی زاینده رود شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین محمدرضایی اظهار داشت: نیمه خردادماه امسال که آب زاینده رود بسته شد، از سوی نظام صنف کشاورزان شهرستان اصفهان نامه ای به آب منطقه‌ای ارسال کردیم که وزارت نیرو آب را برای کشت پاییزه کشاورزان حفظ کند و این در حالی بود که متاسفانه با اسراف کاری امروز شاهدیم با گذشت سه ماه از فصل پاییز همچنان کشاورزان چشم به بازگشایی زاینده رود دوختند.

وی با اشاره به اینکه هنوز جلسه شورای عالی آب تشکیل نشده است زیرا میزان بارندگی‌ها در سرشاخه‌ها به ویژه کوهرنگ و مرکز آن که چلگرد است، بسیار کم بود، ادامه داد: اگر برداشت غیر مجاز و غیر قانونی آب در بالا دست زاینده رود چه در استان بالادست و چه در استان اصفهان متوقف می شد، و چند درصد از سهم شرب، صنعت و میزان آب انتقالی به کاشان و یزد و نایین به مقدار ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی می شد و ذخیره آن در پشت سد زاینده رود وجود داشت، امروز به راحتی کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان صورت می‌گرفت.

این عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر برای مرحله اول کشت غله به ۵۵ میلیون متر مکعب آب تحویلی در سد آبشار نیاز است و این در حالی است که حجم کلی ذخایر آبی سد تا به امروز ۱۵۰ میلیون متر مکعب است که اگر در تخصیص آب صرفه جویی و برنامه ریزی شده بود به طور قطع برای تخصیص آب به کشاورزان با مشکل مواجه نمی‌شدند.

وی با بیان اینکه سوء مدیریت ها در وزارت نیرو سبب شده که ضربه سنگینی هر ساله به کشاورزان وارد شود، ادامه داد: تاخیر در بازگشایی زاینده رود و انجام کشت پاییزه سبب می شود که هر ساله طیفی از کشاورزان با معضلات اجتماعی دست به گریبان شوند.

محمدرضایی بیکاری، اعتیاد، مهاجرت، حاشیه نشینی و بسیاری از معضلاتی که جامعه کشاورزان را به سمت خود کشانده را حاصل بی تدبیری مسئولانی دانست که عامل خشکی زاینده رود شده اند و گفت: یکی از معضلات دیگر از تاخیر در بازگشایی آب این است که زمین‌های کشاورزی که کشتی در آن صورت نگرفته به کانون ریزگرد مبدل شده و موجب آلودگی هوا شده است.

وی اضافه کرد: بدلیل عدم بازکشایی زاینده رود برای کشت غله و بلاتکلیف ماندن کشاورزان روز شنبه گذشته کشاورزان شرق اصفهان دست به تجمع چند هزارنفری زدند که یکی از خواسته آنها مشخص کردن تاریخ بازگشایی زاینده رود بود تا اینکه بتوانند برای کشت خود برنامه ریزی کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =