ایسنا نوشت: وزیر دفاع آمریکا با اشاره به اینکه برتری نظامی آمریکا در حال نابود شدن است، اعلام کرد، در استراتژی جدید نظامی رقابت با قدرت‌های بزرگ به جای مقابله با تروریسم محور توجه آمریکا خواهد بود.

به گزارش شبکه خبری ای.بی.سی، برای بیش از دو دهه است که تمرکز نظامی آمریکا به مقابله با تروریسم و کمپین مقابله با شبه‌نظامیان در افغانستان، سوریه و عراق معطوف است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با اشاره به اقدامات دولت این کشور در مقابله با تروریسم در دو دهه گذشته و دستاوردهای موجود، از استراتژی نوین ایالات متحده پرده برداشت اما هشدار داد که تمامی جنبه‌های رقابتی در امر مقابله با تروریسم در حال محو شدن هستند.

وی همچنین گفت، تشکیل نیرویی که بتواند قدرت‌های نظامی ایجاد شده و در حال ظهور در پکن و مسکو و دشمنان آمریکا چون کره شمالی و ایران را بازدارد، نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر برای ایجاد ارتشی بسیار کشنده‌تر، سریع و آماده برای حمله است.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما با افزایش تهدیدهایی از جانب "قدرت‌های تجددگرا" چون چین و روسیه روبرو هستیم که به دنبال ایجاد جهانی براساس روش‌های خودکامه و مستبد خود هستند. رقابت با این دشمنان برتری ارتش آمریکا را در سطح جهانی تهدید کرده است. ما به کمپین خود علیه تروریسم ادامه می‌دهیم اما رقابت با قدرت‌های بزرگ هم اکنون تمرکز اصلی امنیت ملی آمریکاست.

وی ادامه داد: داعش به صورت فیزیکی در عراق و سوریه شکست خورده اما القاعده و سایر افراط‌گرایان هنوز تهدیدی علیه جهان محسوب می‌شوند.

وزیر دفاع آمریکا بار دیگر بر این مساله تاکید کرد که آمریکا باید از نزدیک با متحدان و شرکایش همکاری کند و ادامه داد که آمریکا و متحدانش با یکدیگر قدرتمند هستند.

برتری نظامی آمریکا در حال نابود شدن است

وی اشاره کرد، برتری نظامی آمریکا در هوا، زمین، دریا، فضا و فضای مجازی در حال نابود شدن است و آمریکا با تهدیدات مختلفی نظیر چین و روسیه روبه‌رو است.

متیس ادامه داد، واشنگتن قصد دارد در زمینه‌های دفاع هسته‌ای،‌ فضایی و موشکی سرمایه‌گذاری کند و این استراتژی اولویت را به آمادگی برای جنگ می‌دهد.

وی تاکید کرد، کشورش همچنین ائتلاف‌های متعارف را با ایجاد مشارکت‌های جدید با دیگر کشورها تقویت خواهد بخشید.

جیمز متیس با اشاره به استراتژی جدید نظامی آمریکا متعهد شد: ما اقدامات مدیریتی منسوخ و از رده خارج شده و زیرساخت‌های فرسوده را از میان بر می‌داریم و در عین حال، به دنبال یکپارچه‌سازی بینش و درک از نوآوری‌های تجاری هستیم. پنتاگون به دنبال خرید کالاها، خدمات و استفاده از ارتباطات ساده است. وزارت دفاع آمریکا به دنبال کاهش تعداد کارمندان، کاستن یا حذف سیستم‌های تکراری با هدف رسیدگی به اموری چون حمل و نقل، سلامت یا تامین مالی است تا دیگر فروش املاک و زیرساخت‌های نظامی برای تامین هزینه‌ها لازم نباشد.

براساس نسخه غیرمحرمانه ۱۱ صفحه‌ای استراتژی جدید نظامی آمریکا، موضوع اصلی در این استراتژی برای آمریکا به دست آوردن مجدد حس رقابت با چین و روسیه است.

این نسخه ۱۱ صفحه‌ای بازتاب نگرانی‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره اقدامات چین در دریای چین جنوبی، فعالیت‌هایش در بسط نفوذ سیاسی، اقتصادی و کمپین سیستماتیک پکن در حملات سایبری و سرقت داده‌ها از آژانس‌های دولتی و کمپانی‌های بخش خصوصی آمریکاست.

این استراتژی جدید همچنین به نگرانی‌های گسترده آمریکا درباره روسیه می‌پردازد که از اشغال شبه جزیره کریمه اوکراین در ۲۰۱۴ تا دخالت در جنگ داخلی سوریه و ادعای دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را شامل می‌شود.

دورنمای این استراتژی بر حفظ توازن مورد قبول قدرت در منطقه هند-آرام، اروپا، خاورمیانه و همچنین در آفریقا اشاره دارد.

در استراتژی جدید نظامی آمریکا که نخستین بار از ۲۰۰۸ محسوب می‌شود، آمده است: رقابت استراتژیک نه تروریسم هم اکنون اولویت اصلی امنیت ملی آمریکاست.

در این استراتژی، آمده است: برای چندین دهه، ایالات متحده از برتری بلامنازع خود در هر حوزه عملیاتی بهره‌مندی کامل را برده است. ما نیروهای خود را در هر زمان و هر مکانی که می‌خواستیم، مستقر کردیم و هر طور که خواستیم، دست به عملیات زدیم. امروز این نفوذ و تسلط رو به افول است.

در استراتژی جدید نظامی آمریکا مدرن کردن زرادخانه اتمی نیروهای استراتژیک آمریکا و همچنین سیستم‌های سایبری و دفاع موشکی این کشور آمده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =