۰ نفر
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱

حق موضوعی است که دستیابی به آن لازمه داشتن زندگی توآم با آرامش است و نبود آن از موجبات ظهور استبداد و ودوری مردم از یکدیگر و شاهد انزوا و افسردگی آحاد جامعه می باشد.

درهمین روزهای اخیر یکی از خویشان سببی ام که مشتاقانه منتظر تولد دومین فرزندش می باشد با دلی نگران پس از ذکر مشکلات اخلاقی و سیاسی و اقتصادی کشور می پرسید آیا کاردرستی کردم که پای فرزند دیگری را به این فضای آلوده باز کردم ؟ چیزی نگفتم و جوابی نداشتم که بگویم ، فقط سکوت اختیار کردم و غم بر دل و جانم نشست . زیرا :

1- قرار بود با پیروزی انقلاب و به حاکمیت درآمدن احکام اسلام ؛ دل های مردم با یکدیگر دوست باشند و با دوستی دل ها ، نمایشگر بخشی از فضای زیبا و عاشقانه دوره حکومت حضرت صاحب الامر باشیم چون بعضی ها مدعی هستند که ما باید زمینه ظهور را فراهم کنیم در حالی که نمی دانند ، فراهم شدن زمینه ظهور حجت خداهم در دست با کفایت خود ایشان است ما ذره ای هم در مقابل این دردانه عالم آفرینش نیستیم .

2- قراربود ملتی داشته باشیم که به شایعات بی توجه باشند و شایعات را ساخته و پرداخته دشمنان بدانند و بدان بی توجه باشند اما تخلفات و مفاسدسیاسی و پولی و اخلاقی آن قدر گسترده شده است که به محض شنیدن ، منتشر می کنیم زیرا دانسته ایم که دیر یازود معلوم می شود شایعه ای در کار نبوده بلکه حقیقت داشته است .

3- فراربود مطالبات مردم را پاسخگو باشیم و هیچ مقامی خود را مستثنی از جواب دهی نداند ، اما شاهد هستیم که صریحاً مقاماتی هستند که اطراف خویش هاله ای از نور ایجاد کرده اند و کسی را یارای رسیدن به آن جایگاه و پرسش از چرایی این همه فساد نمی باشد .

4- قراربود با سقوط سلطنت خودکامه پهلوی راه به روی خودکامگی ها بسته شود اما دایره شیفتگا ن فدرت روبه افزایش کذاشته شد و برخی سمت ها و پست ها قیمت خاص پیدا کرده و اگر آورده ی اقتصادی و سیاسی نداشته باشی نمی توانی پله های ترقی را طی کنی .

5- قراربود فقر را از چهره جامعه بزداییم لکن روز بروز وسال به سال در یغ از یک خبر خوش در کاهش فقر . اخیراً رئیس کمیته امداد امام اعلام داشته : 10 الی 12 میلیون از مردم کشورم گرفتار فقر مطلق می باشند ... !!! و متاسفانه احساس می شود حاکمیت به داشتن چنین مشکلاتی عادت کرده و کسی از فقر مردم اظهار شرم نمی کند و تسلیم فقر افسار گسیخته شده اند .

6- قراربود فاصله طبقاتی کاهش پیداکند و الفاظ و اسامی چون مستضعفین را در ادبیات سیاسی و اجتماعی کشور جاری کردیم لکن کار به جایی رسیده که رانت خواران و بهره جویان سیاسی و خانواگی حاکمان ؛ داشته های پولی و کاری خود را حاصل داشتن « ژن » خوب می دانند ودیگرانی که اهل محاسبه بوده و خرجشان را با برجشان تنظیم می کرده اند را افراد ساده با ژن منفی معرفی می کنند .

7- قراربود همه در مقابل قانون مساوی باشند و کسی را بر دیگری برتری نباشد اما...

8- قرار بود انقلاب دل ها را صادر کنیم لکن برخلاف ادعاهای نهادهای رسمی ؛ نتوانسته ایم با جهان خارج از کشورمان همزبانی و همدلی پیداکنیم ؛ همانطور که نتوانستیم با مردم خودمان همراه وهمدل بشویم و جامعه ای همسان و یک رنگ داشته باشیم . نفاق و تملق و دروغ شاخص اصلی عموم مردم شده است و این امر سایه بر تجارت با بازرگانان خارجی هم انداخته است و اطمینان نمی کنند ، با طرف ایرانی معامله کنند چون به خاطر سه خصلتی که اشاره شد ، هر نوع معامله ای از ریسک بالایی برخوردار می باشد .

9- قراربود احکام اسلام در تجارت و زندان و بانکداری و ازدواج و معاملات روز مره مردم و نظام قضایی ؛ جاری شود لکن متاسفانه در بیشتر مواقع و موضوعات کمتر نشانی از احکام اسلام در اداره اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور دیده می شود و آن چه که بیش از حقیقت دین به چشم می آید ؛ ادعای داشتن دین و دوستی ساحت مقدس ولی الله الا عظم ( ع ) است .

10- قراربود با پیروزی انقلاب ؛ نظم نوین برخاسته از دستورات نورانی قرآن را برقرارکنیم ولی متاسفانه شرایط به گونه ای شده است که هم پیمان بی توقع در منطقه و جهان نداریم و اگر کشوری هم کنارماست و یا در قطعنامه های شورای امنیت از حقوق ایران دفاع می کند ، بهره هایی است که از ایران نصیبش می شود ، « گربه برای رضای خدا موش نمی گیره » . چنین یاد گرفته بودیم که می خواهیم نه شرقی و نه غربی باشیم، آیا چنین اتفاقی افتاد است؟ به امید روزهای آرام.

دکتر مرتضی بهشتی، حقوقدان و پژوهشگر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رهگذر IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    8 0
    به احترام تون می ایستم آقای دکتر عالی بود
  • کارشناس A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    6 0
    ژن خوب نتیجه اختلاس های دولتی است.
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    5 0
    اینها رو همه میدونن اما اینقد همه برای خودشیرینی، شرایط رو خوب جلوه میدن که با شنیدن دو کلام حرف حق هم آدم ذوق زده میشه
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    2 2
    سلام قرارها و انتظارات زیادی توقع بود ولی دلیل بی اثر بودن انها دور شدن از الگو های اسلام یاست و همه فکر میکنند باید کسی از بالا فقط اصلاح کننده است در صورتیکه هر کس بایده حساب نفش کند تا اصلاح شروع شود. وقتی همه چیز از قوراه اصلی خود خارج بشه و تذکراتی هم در نباشه اوضاع بدتر میشود و کلا رسم زمانه برگشت به اصلاح نیست راهی که به اشتباه رفته ایم برای خیلی ها قابل برگشت تصور نمیشود ای کاش میدشد همه به لاتنقطو من رحمت الله ایمان داشتند البته این اقایون هم معجزه گر نیستند بلکه از اول انتخاب اشتباه بود و بیشتر منافع گروه خاص اولویت بود که این وضع درست شده و بیشتر به محکوم کردن هم فعال هستند بدون برخورد.
  • شمس تبریزی A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    2 5
    جناب دکتر به نقل از ریاست کمیته امداد فرمودند 12 میلیون مردم کشور در فقر مطلق به سر میبرند. آمار ایشان را چندان باور ندارم. به نظر بنده، مردم ایران جزو شکم سیرترین مردم دنیا هستند. میدانید چرا؟چون 24 میلیون در 29 اردیبهشت رای به عقلانیت و دوری از تحجر دادند. آدمی تا شکمش به طور نسبی سیر نباشد، چیزی به نامه نه به تحجر یا آری به عقلانیت را، معیار رای دادنش قرار نمیده. البته من خیلی خوشحال هستم که به برکت جمهوری اسلامی، اکثریت مردم میتوانند از عقلانیت سخن بگویند و نه از شکم. خداوند روح حضرت امام را غریق رحمت واسعه ی الهی کند که چنین جامعه ی متعالی را برپاکردند که در آن، عقلانیت مقدم بر جسمانیت است. ریاست کمیته امداد هم بهتر است آمار سازی نکند و اذهان عمومی را مشوش نسازد.
  • محمد A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    5 0
    البته برای گفتن این صحبت ها خیلی دیر شده ومتاسفانه حتی گفتن آن هم با شرایط موجود فایده ندارد در وضعیت کنونی باید حداقل به فکر وضعیت آب باشیم و به محیط زیست رسیدگی کنیم حداقل برای مردم کاری نمیکنیم به فکر خودشان باشند که میخواهند در این مملک زندگی کنند نصحیت من به مسولانی که در فکر خوردن وبردن هست برسانم که در ایند نه چندان دور با این شرایط تحریم ها جز زندگی در کشور های عقب افتاده جایی ندارند پس بهتر کمتر به فکر منافع شخصی باشند وکمی به فکر ابادانی مملکت باشید
  • شهروند A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    5 0
    کاش مسئولین این نوشته ها را بخوانند، حیف ازین مردم، خوب خط و ربط خودشان را جدا کردند کم کم افکار نژاد برتری در خانواده هایشان بوجود آمده وقتی کسی به پیشرفتی میرسه از همه لحاظ، این حرف در موردش گفته میشه که این آدم فلان کس هست و درست هم هست متاسفانه تو ادارات بیشتره و این یعنی افتضاح توی جامعه یعنی از دست رفتن انگیزه یعنی فاصله طبقاتی یعنی عقده یعنی مصیبت.
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    6 0
    به دنیا آوردن فرزند در این مملکت ظلم در حق یک انسان بیگناه است...
  • بی نام A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    6 1
    در این وضعیت همه جناح ها گناهکارند و رفتارشان شیه هم است
  • علی IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    5 0
    قرار بود...