ایران نوشت: «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در دانشگاه هوفسترا نیویورک مقابل یکدیگر قرار گرفتند تا نخستین مناظره رودررو و مستقیم را با هم به انجام برسانند.

اگرچه هزاران سیاستمدار به‌صورت مستقیم مناظره آنها را مشاهده کردند، ولی این دو نفر بخوبی می‌دانستند تک‌تک کلمات آنها توسط بزرگترین شرکت‌های فناوری رصد می‌شود و مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری توجه ویژه به این مناظره دارند.هر دو نامزد انتخاباتی در صحبت‌های خود به شرکت‌های فناوری و وضعیت آنها برای ادامه حضور در بازار اشاره و برنامه‌هایی را برای طرح‌هایی جهت بهبود تجارت جهانی مطرح کردند.


«دین گارفیلد» مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شورای صنعت فناوری اطلاعات (ITIC) امریکا پس از این مناظره گفت: این بار دو نامزد انتخاباتی امریکا بیش از هر زمان دیگر حمایت شرکت‌های فناوری را برای خود لازم می‌دانند و در این راستا سعی کرده‌اند به هر شکل که شده توجه آنها را به خود جلب کنند.


ضرورتی به نام فناوری
تجارت و فناوری دو بخش جدانشدنی محسوب می‌شوند که به صورت مستقیم از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند و همین مسأله باعث شده است تا ترامپ و کلینتون در صحبت‌های خود تأکید فراوان بر این مسأله داشته باشند. بیانیه‌های عمومی توسط هر دو نامزد به همراه اصلاحات اساسی برای قانون کار و رفع مشکلات شرکت‌های فناوری از جمله تبلیغات انتخاباتی این دو نفر محسوب می‌شود و مرکز سیاست‌های پاسخگوی امریکا (CRP) گزارش دقیقی در مورد موضع‌گیری هر دو نامزد نسبت به شرکت‌های فناوری منتشر کرده است.


گوگل: ضدرقابتی، قوانین کارگری وکپی‌رایت
مرکز CRP در این گزارش اعلام کرد، آلفابت که گوگل و ده‌ها شرکت دیگر را در زیرمجموعه خود قرار داده است از ابتدای سال 2016 تاکنون بیش از 8.4 میلیون دلار برای لابی کردن با دولت در حوزه فعالیت‌های ضدرقابتی، قوانین کارگری و کپی‌رایت هزینه کرد که البته این رقم برای شرکت مذکور در سال گذشته 16.66 میلیون دلار گزارش شد.


بخش اعظم هزینه‌های پرداخت شده از سوی آلفابت به قوانین کپی‌رایت، حق امتیاز و نشان‌های تجاری مربوط می‌شد و پس از آن هم قوانین مربوط به استخدام نیروی کار، ایمنی محصولات مصرفی، علوم و فناوری و همچنین امنیت داخلی امریکا در دستور کار این شرکت بود.


آلفابت پس از مناظره کلینتون و ترامپ اعلام کرد، بخش اعظم مشکلات مربوط به این شرکت با دولت امریکا، به خارج از مرزهای امریکا مربوط می‌شود و بخصوص در اروپا این مشکلات بیشتر به چشم می‌خورد. کمیسیون اروپا براساس قوانینی که به تصویب رسانده است، فعالیت‌های گوگل در حوزه فروش کالا و تبلیغات را محدود می‌کند و دولت امریکا هم موظف است این قوانین را به آلفابت تحمیل کند.


آمازون: مالیات، ایمنی محصول وهوانوردی
مرکز CRP در گزارش خود اعلام کرد، شرکت آمازون به‌عنوان توسعه‌دهنده بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون بیش از 5.81 میلیون دلار در خدمات اصلی و مورد نظر خود که به نوعی به سیاست‌های دولت امریکا مربوط می‌شود، سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت مذکور این پول را جهت لابی کردن با مراکز دولتی امریکا خرج کرده است تا از این طریق بتواند مشکلات پیرامون رایانه و فناوری، مالیات، ایمنی محصولات مصرفی، حمل‌ونقل و تجارت را حل کند.


آمازون در سرمایه‌گذاری‌های خود به سیستم‌های هوانوردی هم توجه ویژه داشت تا بتواند به‌عنوان یک شرکت فناوری، خطوط هواپیمایی و فرودگاه‌ها را در اختیار بگیرد و از این طریق بتواند بجز جت‌های شخصی که در اختیار دارد، مجوز پرواز هزاران دستگاه پهپاد برای ارسال کالا به دست مشتری را دریافت کند.


فیس بوک: امنیت ملی، هوش و قوانین حق امتیاز
فیس بوک سومین شرکت فناوری امریکایی محسوب می‌شود که طی سال‌جاری بیشترین هزینه را برای لابی کردن با دولت این کشور پرداخت کرده است. مرکز CRP در گزارش خود اعلام کرد طی سال‌جاری سرمایه‌گذاری‌های فیس بوک در این حوزه 4.97 میلیون دلار بوده است و این شرکت بزرگترین شبکه اجتماعی جهان را در دست دارد، از این طریق می‌کوشد توانایی‌های دولت امریکا را برای پیشبرد اهداف خود به کار برد.


امنیت ملی، هوش، رایانه و فناوری اطلاعات، کپی‌رایت، حق امتیاز و علائم تجاری و مالیات از جمله مواردی بودند که فیس بوک سعی کرد با سرمایه‌گذاری‌های خود در سال‌جاری، توجه ویژه به آنها داشته باشد و مشکلات خود در این زمینه را با دولت امریکا برطرف کند. این پنج مورد مهم‌ترین اهداف فیس‌بوک برای لابی کردن با دولت امریکا در سال 2016 بودند.


فیس بوک در راستای همکاری هرچه بیشتر با دولت امریکا «قانون گزارش‌دهی فعالیت‌های تروریستی آنلاین» را در دستور کار خود قرار داد. «مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیس بوک طی سال‌جاری در زمینه اصلاح قوانین مهاجرت در امریکا نیز همکاری‌های گسترده‌ای را با دولت این کشور به انجام رساند. او در این زمینه به صورت گسترده از گروه حامی اصلاحات قانون مهاجرت (FWD.US) پشتیبانی کرد و در این راستا «بیل گیتس» بنیانگذار مایکروسافت و «سین پارکر» بنیانگذار شرکت نپستِر هم با او همراه شدند.


اپل: مالیات، مخابرات و کپی‌رایت
اپل از جمله شرکت‌های تازه‌واردی محسوب می‌شود که بر سیاست‌های انتخاباتی دولت امریکا تأثیر می‌گذارد. «دیوید اکسلرود» مشاور ارشد اسبق «باراک اوباما» در این زمینه صحبت‌های فراوانی کرده است و نشان می‌دهد که اپل تا چه اندازه بر سیاست‌های دولت تأثیر گذاشته است. او می‌گوید: زمانی که «استیو جابز» بنیانگذار اپل زنده بود، به صورت تلفنی با رئیس جمهوری این کشور صحبت می‌کرد و به او در زمینه توسعه فناوری مشاوره می‌داد. جابز علاقه زیادی به صحبت کردن با مشاوران رسانه‌ای سیاسی نداشت و این در حالی بود که بارها از دفتر «باراک اوباما» برای گفت‌وگو با او نامه درخواست ارسال شده بود.


اَکسلرود به نقل از جابز گفت: «دولت امریکا باید بداند آنچه صنعت این کشور انجام می‌دهد، بسیار بیهوده و ناکارآمد است. نمی‌توان نام صنعت را به این بخش اطلاق کرد. دولت امریکا هیچ توجهی به بخش ارتباطات ندارد و بزودی در این زمینه از چین و دیگر کشورها شکست می‌خورد.»


این روزها اپل رابطه نزدیک‌تری با دولت امریکا برقرار کرده است و البته، دولت امریکا تمایل دارد همکاری‌های خود را با اپل بیشتر کند. اوایل سال‌جاری میلادی سازمان پلیس فدرال امریکا (FBI) به دنبال حمله «سَن برناردینو» از اپل درخواست کرد قفل گوشی آیفون را برای آنها باز کند تا به اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت تروریست‌ها دست یابند. اپل و کمیسیون اروپا نیز همکاری‌های گسترده‌ای را با یکدیگر آغاز کرده‌اند تا جلوی فرارهای مالیاتی این شرکت بزرگ گرفته شود و در این راستا اپل بتازگی موظف شده است جریمه 13 میلیارد یورویی به خاطر تخلف مالیاتی در ایرلند را به اتحادیه اروپا پرداخت کند.


اپل از ابتدای سال 2016 تاکنون بیش از 2.25 میلیون دلار برای لابی کردن با دولت امریکا هزینه کرد که این سرمایه‌گذاری بیشتر به بخش مالیات، کپی‌رایت، حق امتیاز و نشان‌های تجاری، مخابرات، فناوری اطلاعات و تجارت خارجی اختصاص یافت. مرکز CRP در گزارش خود توضیح داد، دو نامزد انتخاباتی امریکا در نخستین مناظره مستقیم خود، به مسائل مورد توجه اپل هم اشاره کردند.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 584568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =