یک کارشناس روابط بین الملل معتقد است که ترامپ سیاست مهار ناامن سازی علیه ایران را اتخاذ خواهد کرد، همین طور تحریم های جدید نوعی محاصره را شامل می شود.

زهره نوروزپور: امشب ساعت 20 به وقت تهران رئیس جمهور ایالات متحده راهبرد نهایی خود را درباره ایران و برجام اعلام خواهد کرد و در صورتیکه پایبندی ایران به برجام را به صراحت تایید نکند ، کنگره ظرف 60 روز مهلت دارد که برنامه ترامپ درباره برجام را تایید یا رد کند، در اینباره با دکتر علیرضا اکبری کارشناس ارشد مسائل راهبردی و معاون اسبق وزیر دفاع در دوره اصلاحات گفتگو کرده ایم که بخش اول آن را از نظر می گذرانید:

تا ساعاتی دیگر، رییس جمهور امریکا مواضع  جنجالی خود را نسبت به برجام و ایران اعلام خواهد کرد. بنظر شما،  این مواضع جدید شامل چه مشخصاتی خواهد بود؟ 
در اینخصوص، چند نکته بسیار فشرده را می‌توان از اکنون احتمال داد. بنظر می‌رسد که موضع ترامپ و امریکا از یک فرمول معین تبعیت می‌کند، و اینکه؛ ساختار تحریم، محاصره و تضعیف ایران، هم بلحاظ مالی پولی و اقتصادی و هم بلحاظ سیاسی و امنیتی، به هر بهانه هسته ای و امنیتی و یا حقوق بشری و غیره ، بایستی حفظ شود و بلکه توسعه یابد، و ساختار توانمندی های ملی، از جمله موشکی و تکنولوژیک، مانند مورد هسته ای، باید به سمت حداکثر محدودیت تا نابودی سیر کند، و این اتفاق باید طوری انجام شود که ایران راه گریز حقوقی نداشته باشد.، بنابراین ، ساختار برجام نیز بایستی بطور کلی حفظ شود، و‌ تنها شاید ترتیبی اتخاذ شود که، برجام از بیرون و از حواشی، گسترده تر شود.

نامگذاری سپاه پاسداران در فهرست تروریستی هم به دنبال همین هدف انجام شده است؟
مساله قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی نیز، نه از بعد نظامی امنیتی، بلکه عمدتا از بعد فهرست تحریم‌های مالی پولی اقتصادی و تکنولوژیکی مورد نظر  قرار خواهد گرفت، و این هجوم، هم متوجه ساختار و سازمان سپاه و هم افراد سپاه خواهد شد. 

بنظرم، محدودیتها و تحدیدهای مالی و پولی و البته «لجستیکی» طوری تنظیم خواهد شد که، با امکان استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ و تفسیر موسع از آن، بویژه راجع به ممنوعیت صدور تسلیحات و برنامه موشکی، راهی برای تحریم ترانزیتی و لجستیکی و نوعی محاصره دریایی و هوایی خاص را نیز شامل شود.

ترتیبات امنیتی منطقه که اکنون با پاکسازی داعش و استحکام اسد، و کنترل نسبی عرصه عراق و شکست سعودی در «مورد یمن» و شکاف در جبهه عربی ، و قوام در جبهه مقاومت، و تعامل موفق ایران با چند قدرت برتر در مسیر خلاف ائتلاف غربی عربی در منطقه و همراستایی اروپا با ایران در عدم مخدوش شدن برجام و...همراه است، همه، از نظر امریکا، نقاط قوت جمهوری اسلامی است که بایستی بشدت تحت کنترل قرار گیرد. ترامپ در صدد تغییر فوری ترتیبات امنیتی منطقه علیه ما است، از این رو، قرار دادن ایران در تنگنای ترتیبات محدود کننده امنیتی سیاسی و حقوقی، تحت عنوان «مهار ناامن سازی ایران» نیز بعید بنظر نمی رسد. تمهید اعمال محدودیتها و بلکه تحریم‌های جدید که نوعی *محاصره* را شامل شود، نیز بعید نخواهد بود.

تقسیم کار بین دولت و کنگره، برای اعمال محدودیتها و تنظیم ترتیبات قانونی محدود کننده علیه ما، ممکن است بعد دیگر تصمیم ترامپ باشد، احتمالا.

هر چه باشد، تا ساعاتی دیگر، جزییات آن معلوم خواهد شد، ولی، قاعدتا چیزی در همین حدود خواهد‌ بود و رویکرد هجومی امریکا را علیه ما شدیدتر خواهد کرد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    1 7
    بنظر من می رسه که تمام این سر و صداهای امریکا به دلیل ورشکستگی دولتش است. حالا اینکه بقیه کشورها دوست دارند که برای فروش سلاح های امریکایی کشورهاشون درگیر جنگ سوم جهانی شوند حرف دیگری ست.