۰ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹

بازار انرژی جهان، بزرگترین، مهمترین و در عین حال حساس ترین بازار است و گلوگاه این بازار، جایی است که هم اینک رزمایش پیامبر اعظم(ص) در آن برگزار می شود.

در این رزمایش غافلگیر کننده که توسط سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و با شعار «نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه عزم ملی و مدیریت جهادی» در نزدیکی تنگه هرمز برگزار شد، ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی با شیلک4 فروند موشک کروز ساحل به دریا منهدم شد.
شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در گزارش روز چهارشنبه خود، از این رو این رزمایش را غافلگیر کننده نامید که در مقایسه با سایر رزمایش هایی از این نوع، ناگهانی و بدون اعلام رسمی قبلی آغاز شده است. برگزاری یک رزمایش سنگین با این ابعاد بدون اعلام قبلی و با این وسعت نشان از آماگی کامل نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مواجهه با هر وضعیتی اعم از دفاعی و حتی تهاجمی دارد.
نابود کردن ماکت ناو هواپیمابر نیمیتز ایالات متحده در ورودی تنگه استراتژیک هرمز اگرچه حاوی پیام های متعددی به آمریکا و متحدان آن است، بیش از همه بازار انرژی و صحنه گردانان توطئه اخیر آن را حساس کرده و نیز مستقیما با مذاکرات حساس هسته ای میان ایران و شش قدرت برتر دنیا مرتبط دانسته شده است.
نباید فراموش کرد که این رزمایش تنها دو روز بعد از تهدیدات تکراری و همیشگی مقامات آمریکایی و یک مقام صهیونیستی در خصوص به کار گیری احتمالی گزینه نظامی علیه ایران در صورت شکست مذاکرات و ناتوانی از متوقف کردن ایران در مسیری که در پیش گرفته، برگزار شده است.
از این رو در میان پیام های متفاوت و متعددی که این رزمایش برق آسا و موفق به خارج از مرزها ارسال کرد همین دو پیام حائز اهمیت بیشتری بود که دقیقا ناظر بر زمان و محل برگزاری آن بوده است.
ایران هم اکنون در حساس ترین برهه از مذاکرات هسته ای قرار دارد. برگزاری این رزمایش و نابودی ماکت ناو هواپیما بر آمریکایی حاوی این پیام روشن است که ایران نه مذاکرات را به خاطر واهمه از فشارهای غرب آغاز کرده و نه از ترس تبعات این فشارها، ادامه می دهد، بلکه همانگونه که بارها اعلام کرده، حاضر است در عین قدرت، با منطق و اتخاذ روش های داهیانه با دنیا گفتگو کند و اکنون نیز مشغول به همین کار است. برگزاری این همایش در چنین زمان حساسی نشان می دهد که ایران قدرت سخت نظامی خود را تمام و کمال، پشتِ دیپلماسی منطقی نرمش قهرمانانه و یا دیپلماسی لبخند آورده است و این هر دو در یک مسیر و برای رسیدن به یک هدف واحد قرار دارند.
پس از این نوبت این است که کشورهای غربی و متحدانش یک بار دیگر برای خود مرور کنند که ایران در چه موقعیت مکانی ژئواستراتژیک مهمی به سر می برد و به خوبی قادر است در این موقعیت از قدرت سخت نظامی خود در صورت نیاز، بهره بگیرد.
این پیام روشن از تنگه هرمز به واشنگتن و تل آویو است که امنیت و ثبات بزرگترین گذرگاه انرژی جهان در دست ایران است و هرگونه ماجراجویی مبنی بر به کار گیری قدرت نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی هر بازیگری، تبعاتی سخت و زیان بار برای بازار انرژی جهان خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبداللهی ES ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    5 8
    تحلیل های آقای نوروزی مایه مباهات ما بچه های شهرری است.
  • سعيد A1 ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    10 5
    ميشه بگن هزينه اجراي اين مانور چه ميزان بوده و با ماكت و تجهيزاتي كه نابود شدند چه كردند؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    9 12
    حضور پر رنگ و کمی تردد بیشتر نیروهای دریایی ما در تنگه باب المندب و خلیج عدن که در محافل غربی از آن بعنوان مسیر کمکی ترانزیت نفت یاد میشود می تواند مفید باشد.
  • رضا US ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    6 3
    ضمن تشکر ، این خیلی خوبه که در عین قدرت با لبخند مذاکره می کنیم
  • حمید RO ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    2 6
    سوای هزینه ساخت اون ماکت واینکه خودش حاوی پیام برای دشمنان بودمیخواستم بگم ایاماکت رومیشه بایک ناوهواپیمابرکه دارای چندرزم ناو وتحت حفاظت لایه های مختلف باپیشرفته ترین تجهیزات مقایسه کرد.4تاموشک شلیک شدونابودش کرد.یعنی ناوهم همینجوریه.تنهاخاصیت این قضیه اینه که ماهم اماده ایم.امیدوارم درواقعیت هم نابودشون کنیم.منکه میگم دیدمون مثبت باشه.