ایرنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز یکشنبه از اردوگاه آوارگان روهینگیا در بنگلادش بازدید کرد، گفت که اتحادیه اروپا از مذاکرات بنگلادش و میانمار برای حل بحران آوارگان روهینگیا حمایت می کند.

فدریکا موگرینی به همراه زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان، مارگوت والستروم وزیر امور خارجه سوئد و تارو کونو وزیر امور خارجه ژاپن از اردوگاه آوارگان در بنگلادش بازدید کرد.

موگرینی هنگام بازدید از یکی از اردوگاه های آوارگان روهینگیا در بنگلادش گفت: امشب برای شرکت در نشست وزیران با همکاران آسیایی و همچنین سایر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا ، به میانمار سفر می کنیم و به همین مناسبت با 'آنگ سان سوچی' و دولت میانمار هم درباره چگونگی حل این بحران تبادل نظر خواهیم کرد. روشن است در همان حال که برای حل نیازهای فوری انسانی کار می کنیم ، باید به آنها در یافتن راه حل نیز کمک کنیم.

موگرینی خاطرنشان کرد: دولت بنگلادش در حال مذاکره با دولت میانمار است و ما از این مذاکرات حمایت می کنیم و آنها را تشویق می کنیم که یک راه حل پایدار انسانی و محترمانه پیدا کنند. صبح دوشنبه درباره این موضوع با سوچی بحث خواهیم کرد و امیدواریم که بتوانیم به یافتن یک راه حل پایدار کمک کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، بیش از نیمی از حمایت مالی از آوارگان روهینگیا را تامین می کنند و به حمایت از آنان ادامه خواهیم داد.

وی افزود: از وضعیت دشوار موجود در بنگلادش در میزبانی از این تعداد آواره صدمه دیده آگاهیم و راههای بسیج حمایت بین المللی را بررسی خواهیم کرد.

موگرینی اواخر مهر ماه نیز در گفتگویی تلفنی با آنگ سان سوچی رهبر دولت میانمار خواستار پایان خشونتها در استان راخین شده بود. وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز اواخر مهر ماه در بیانیه ای بر ضرورت توقف فوری خشونتها در راخین و دسترسی های کامل برای ارائه کمکهای انسانی و همچنین آغاز فرایند بازگشت آوارگان از بنگلادش تاکید کردند.

موگرینی در گفتگو با سوچی همچنین مطابق با بیانیه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، بر ضرورت اجرای توصیه های گزارش کمیسیون مشاوره ای راخین (گزارش عنان) برای پرداختن به ریشه های بحران تاکید کرد.

'نشست آسیا - اروپا' (ASEM) روزهای 20 و 21 نوامبر (29 و 30 آبان) در 'نای فی تا' در کشور میانمار برگزار می شود. وزیران خارجه اتحادیه اروپا پیشتر در بیانیه ای خاطرنشان کردند که اتحادیه اروپا در حاشیه این نشست مبادرت به یک گفت وگوی سازنده با دولت میانمار در خصوص اوضاع استان راخین خواهد کرد.

در دور جدید کشتارها علیه مردم مسلمان روهینگیا توسط ارتش و بودائیان افراطی این کشور تاکنون بیش از یک هزار نفر کشته و افزون بر 620 هزار نفر از ایالت راخین میانمار به بنگلادش فرار کرده و آواره شده اند. بیش از یک میلیون مسلمان در ایالت راخین میانمار زندگی می کنند که اکثریت آنها را روهینگیایی ها تشکیل می دهند. دولت میانمار که هویت روهینگیایی ها را به عنوان اتباع میانماری به رسمیت نشناخته است، اکنون تحت فشار سازمان های بین المللی و نهادهای حقوق بشری برای جنایات ارتش این کشور و گروههای افراط گرا علیه روهینگیایی ها قرار دارد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =