ایرنا نوشت: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال طرح مبارزه با آفت سن گندم در 27 هزار هکتار از مزارع این استان اجرا شد.

حمید رضا دانش در شورای آرد و نان اظهار کرد: طرح مبارزه با آفت سن گندم در این میزان هکتار، 20 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
به گفته وی، امسال با اجرای برنامه های پیشگیرانه و مبارزه با سن گندم، برآورد می شود که 70 درصد سن زدگی مزارع نسبت به سال قبل کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: از ابتدای طرح خرید تضمینی گندم در استان تاکنون 41 هزار تن محصول مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری و بیش از 12 هزار تن از این میزان در سیلوها ذخیره سازی شده است.
کیقباد قنبری با پیش بینی خرید 55 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال جاری، گفت: میزان گندم قابل برداشت از سطح زیر کشت امسال کمتر از سال قبل است.
به گفته وی، خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شامل استانداردهای گلوتن با 26 درصد، اندیکس با 50 درصد و 12 درصد رطوبت است که اگر از این میزان کمتر باشد محموله بازگشت داده می شود.
قنبری تصریح کرد: 250 نانوا در سطح شهرستان شهرکرد آموزش های لازم و کیفی پخت نان را فراگرفته و برای ارائه آموزش ها در دیگر شهرستان ها نیز برنامه ریزی شده است.
گفتنی است ، این نشست کارشناسان برای کاهش میزان افت گندم خریداری شده از سوی مباشران، افزایش کیفیت آرد تولیدی در کارخانجات، سهمیه گندم کارخانجات، خرید سبوس از کارخانجات آرد، افزایش نظارت و دقت بر خرید گندم در مراکز برنامه و راهکار ارائه دادند.
آفت سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران است که اقدام به تغذیه از مواد درون گندم یا جو می کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.
 مطابق برآورد های سازمان جهادکشاورزی استان امسال 112 هزار تن گندم در چهارمحال و بختیاری تولید می شود.
امسال بیش از 60 هزار هکتار از مزارع چهارمحال و بختیاری زیر کشت گندم و 22 هزار هکتار نیز زیر کشت جو قرارگرفته است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =