جمشید جعفرپور، نماینده خنج و گراش در استان فارس و سید علی ادیانی‌راد نماینده قائمشهر، جویبار و سوادکوه به عنوان نمایندگان موافق وزیر ارشاد پیشنهادی دولت دوازدهم سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جمشید جعفرپور، نماینده خنج و گراش در استان فارس در ابتدای سخنان خود با اشاره گذشت 40 سال از عمر انقلاب اسلامی گفت: «حدود چهار دهه قبل در این کشور انقلاب فرهنگی با نام خدا شکل گرفت، امروز در بازنگری راه طی شده و مسیر پیش رو، سوگ‌مندانه باید گفت دستاوردها کمتر از انتظار است.»

او افزود: «به باور اینجانب برای مدیریت وزارت فرهنگ نیازمند کسی هستیم که فارغ از سیاست‌زدگی و هیاهو‌ها به فعالیت‌ها و وظایف مشخص شده خود به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بپردازد. سیدعباس صالحی فرزند فرهنگ است و ویژگی‌هایی دارد که ما را در رای اعتماد دادن به او کمک می‌کند، سابقه طولانی در عرصه فرهنگ و عضویت در کمیسیون‌های شورای عالی فرهنگی، شورای معاونان چهار سال حضور در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد که مهم‌ترین معاونت این وزارتخانه است، پرورش یافته خانواده دین و روحانیت، آگاهی به مسایل دینی و مشورت‌پذیری همه عواملی است که در سیدعباس صالحی جمع شده و معیار ما برای رای اعتماد دادن به ایشان است.»

جعفرپور با اشاره به مشورت‌پذیر بودن صالحی ادامه داد: «اعتقادی که ایشان به گفت و گو و تعامل دارد، گمشده امروز ما در حوزه فرهنگ و سیاست است؛ آنچه که در بین فرزندان و خانواده انقلاب کم داریم. وقتی گفت و گو کم باشد ناچار به حدس زدن درباره دیگران هستیم و یکدیگر را متهم می‌کنیم، دکتر صالحی اهل تعامل است و می‌تواند پلی بین حوزه‌های علمیه و هنرمندان باشد و امکان گفت و گو را بین این دو گروه فراهم آورد.»

نماینده خنج توضیح داد: «ایشان از کسانی است که در حوزه اختلافات فرهنگی درگیر نمی‌شود، فرهنگ صحنه هماورد سیاسی نیست. سوابق کارهای بزرگ ایشان دال بر این است که می‌توان به ایشان اعتماد کرد. کار بزرگ انتقال نمایشگاه کتاب بدون سر و صدا از مصلا به شهر آفتاب، واگذاری امور این نمایشگاه به اهالی نشر، حذف بن نقدی و فسادهای آن، حمایت از ناشران، تمرکز زدایی، توجه به مناطق محروم و رشد مدیران این مناطق، عیدانه کتاب و ... بخشی از فعالیت‌های ایشان در دوران حضور در معانت فرهنگی وزارت ارشاد است.»

او همچنین گفت: «اگر نگاهی به برنامه‌های پیشنهادی آقای دکتر داشته باشیم شاهد نگاه روشن و تئوریک ایشان به مسائل فرهنگی خواهیم بود، صیانت و تعالی هویت سبک زندگی ایرانی‌اسلامی، حمایت از اقتصاد هنر و فرهنگ‌پروری سه هدف اصلی است که دکتر صالحی در برنامه خود به آن ها اشاره کرده‌اند.»

جعفرپور در پایان سخنان خود بیان کرد: «رای اعتمادی که شما در حجم بالا به آقای دکتر خواهید داد همه مشروط به این برنامه‌هایی است که اعلام کردند. من و همه اعضای کمیسیون تخصصی فرهنگ اعلام می‌کنیم که به دکتر رای مثبت خواهیم داد. البته ما توقع داریم که پیگیری جدی سیاست فرهنگی رهبری را در سرلوحه کار خود قرار دهند.»

در ادامه سید علی ادیانی‌راد با حضور پشت تریبون در حمایت از صالحی گفت: «من در قالب یک سوال بحث خود را ادامه می‌دهم، اینگه چرا سید عباس صالحی برای تصدی وزارت فرهنگ و با پسوند ارشاد اسلامی مناسب است؟ با احترام به نظرات مخالفان محترم ادله محکم بر نفی صلاحیت آقای صالحی برای وزارت ندیدم، دوستان کارنامه وزرای سابق را نقد کردند در حالیکه باید برنامه را تحلیل می‌کردند.»

او افزود: «این نکته را اشاره کنم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وزارت‌خانه خطیر و صددرصد حاکمیتی به شمار می‌آید، درست است که وزیر جزئی از کارکرد نظام است اما رویکرد حاکمیتی در وزارت‎خانه وجود دارد و آدمی باید در این مقام قرار بگیرد که رویکردش با حاکمیت همراه و هماهنگ باشد و به گفته خود دکتر صالحی دانه‌های تسبیح جدا افتاده را به هم وصل کند.»

ادیانی‌راد همچنین گفت: «زاویه نگاه، مبانی و راهبردهای وزیر باید در چارچوب مبانی اسلام و اندیشه اسلامی باشد و نباید در چارچوب اباهه‌گری، وادادگی و سکولاریسم قرار بگیرد. همه بر این اصل تاکید داریم.»

نماینده سوادکوه با اشاره به سابقه علمی صالحی بیان کرد: «صلاحیت علمی، مبانی فکری و جهت‌گیری ایشان نسبت به مقوله فرهنگ و هنر در چارچوب باورهای ما است. مدارک علمی ایشان ذوالوجهین است هم تحصیلات حوزی دارند و رسائل و مکاسب را تدریس کرده‌اند که آشنایان می دانند این رده در حوزه بسیار بالا است و در عین حال دارای تحصیلات دانشگاهی در بالاترین رده هستند. مگر نه اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر به مسایل دینی آشنا نباشد نمی‌تواند درمانگر مشکلات این حوزه باشد.»

او همچنین گفت: «دستگاه‌های فرهنگی دارای تکثر است، او در اکثر نهادهای فرهنگی کلان کشور عضو اصلی بوده است و شناخت جامع و کامل نسبت به شورای تبلیغات اسلامی دارد. ما از وزیر فرهنگ و ارشاد با بیش از این سابقه دیگر چه چیزی را طلب می‌کنیم؟ از بدو ورود به عنوان معانت فرهنگی چه قلمش چه قدمش و چه فعالیت‌هایش در جهت پیشرفت فرهنگ بوده است.»

دینانی‌راد افزود: «ما در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی انسان عمیق، معتمد دستگاه‌های فرهنگی می‌خواهیم و ایشان ثابت کرد که مورد اعتماد روحانیون، هنرمندان و رییس دولت است و قویا در حوزه مدیریت به برون‌سپاری معتقد است. آقای صالحی را صالح برای فرهنگ می‌دانم.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =